Jeg inspiserte nylig et hus vi har kjøpt, og det største problemet ifølge inspektøren var visst svikt samt sprekkdannelse i bjelkelaget av lettbetong. I tillegg var krypkjelleren tørr som støv. Og varm, på grunn av dårlig isolert gulvvarme sannsynligvis, og også på grunn av fjernvarmerør som går i kjelleren (gratis varme!).

Det høres jo veldig bekymringsfullt ut, greia er at sprekkene er minimale. Og det er IKKE spjeldning eller rustskader, da sprekkene ikke er langs den retning som armeringen går. I min verden kan dette ikke betydelig påvirke bæreevnen, da det vel uansett mest er armeringen som belastes i underkant, og i overkant presses betongen sammen, og der vil disse minimale sprekkene, om de i det hele tatt eksisterer over, ikke ha noen større effekt. Spennvidden er 4m, noe han trodde kunne forklare svikten. Jeg syntes ikke svikten var ekstrem på noen måte. Det var også stemplet på et lite sted nær der det svikter, men ikke på akkurat de elementene.

Jeg er for en gangs skyld ikke det minste bekymret, ellers er jeg en pessimist, og føler at hvis man bare stempler opp dette så er problemet helt ute av verden og huset kommer til å stå minst 50 år til. Uten fukt kan vel knapt nok betongen bli dårlig, eller....

Noen som har et skrekkeksempel å dele for å overtale meg til å hente inn en "ekspert" (murer?) som kan dette?

Åsa Lund
Jeg ser bekymringer om du hadde tenkt å ha bad i huset? Kommer tetningslaget til å holde hvis underlaget ikke er stivt?

Det ble foreslått å stemple spesifikt ved badet, så det er nok en god idé selvfølgelig. Nå er badet nær 10 år gammelt uten synlige lekkasjer så det føles jo ganske rolig. Men det er en god tanke å styrke opp der. Jeg kan dog forestille meg at det i badet ikke beveger seg like mye, på grunn av ikke like mye "springing" eller tunge møbler som flyttes. Samt ikke mange folk samtidig. (Hmm, her tenkte jeg jo veldig feil. Et fylt badekar veier jo masse selvfølgelig... og det finnes. Men det står ved ytterveggen så det kanskje blir reddet av det)

Stuen og spiseplassen er en annen sak, og det er i stuen det allerede er stemplet, mens spiseplassen ved siden av ikke er det.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.