Noen som har en idé om hva man kan forvente for varmeledningsevne (lambda) på ubrent leirstein?

Prøver å avgjøre hvor god isolasjon det er i de eksisterende veggene på gården med sine 50-60 cm tykke leirsteinsvegger.

Har funnet noen eksamensarbeid som berører det litt overfladisk, for eksempel denne:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:721196/FULLTEXT01.pdf
Der har de funnet referanser til alt mellom 0.25 og 1.5W/mK (har ikke registrert meg for å se deres referanser)

Denne angir ~0.66W/mK for mecklerlera om man regner baklengs (Hva nå mecklerlera er, jeg klarer ikke å få et treff på det søkeordet)
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9168935&fileOId=9168945

Og i denne refererer de til en undersøkelse som sier 0,5-0,6W/mK:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:5816/FULLTEXT01.pdf

Hva burde jeg regne med egentlig? 🤔

• Liker
Sommartorparn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Noen som har en anelse om hva man kan regne med for varmeledningsevne (lambda) på ubrent leirstein?
Vanskelig det der, og utførelsen kan jo være så ulik med evt. halm som armering mm. Tror lambda for tegl (0,6-0,8) er "nærmest" sammenlignbare om du ikke vil doktorere på emnet.

J jawen skrev:
Vanskelig det der, og utførelsen kan jo være så ulik med evnt halm som armering mm.
Tror lambda for tegl (0,6-0,8) er "nærmest" sammenlignbar om du ikke vil doktorere på emnet.
I mitt tilfelle tror jeg ikke det er armert i det hele tatt, så vi kan nok bruke ren leire, men så avhenger det av leiren osv.

Aja, da har jeg en herred å gå ut fra.
0,6 i Lambda gir en U-verdi på 1 for "vår" vegg, det gjør en del på energiforbruket til huset.
Mye vegg på en skånelænga, så med rimelig mengde isolasjon i gulv og tak (300mm) så står veggene for 70% av energiforbruket.

Aja, då har jeg et herred å gå ut fra.
0,6 i Lambda gir en U-verdi på 1 for "vår" vegg, det gjør en del på energiforbruket i huset.
Mye vegg på en skånelänga, så med rimelig mengde isolasjon i gulv og tak (300mm) så står veggene for 70% av energiforbruket.
Ja disse husene/stall/låver er ikke lette å få "energi-okey" hvis man ikke endrer hele fasaden.

Mitt steinhus har 20 cm spontet celleplast over Lecaen, deretter nett og 10 mm gjennomfarget hvit edelpuss.
U-verdien blir da ca 0,14, så kåken min på 256 kvm bruker mellom 6.600-8.500 kWh per år.
Selve oppvarmingen rundt 1000-2400 kWh/år.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja disse husene / stallene / låvene er ikke lette å få "energi-ok" hvis man ikke endrer hele fasaden.

Mitt steinhus har 20 cm spontet celleplast over Lecan, deretter nett og 10 mm gjennomfarget hvit edelpuss.
U-verdien blir da ca 0,14, så min kåk på 256 kvm bruker mellom 6.600-8.500 kWh per år.
Selve oppvarmingen rundt 1000-2400 kWh/år
Her er det 50-60cm leirstein, så å legge på 20cm gjør at det blir skikkelig dype vindusnisjer. Har nok ikke engang takoverheng for det.

Her er lengen ~6x34m på utsiden, så det er mye vegg for lite gulv.

Her er det 50-60cm leirestein, så å legge på 20cm gjør at det blir skikkelig dype vindusnisjer. Har nok ikke engang takutstikk for det.

Her er lengden ~6x34m på utsiden. så det er mye vegg for lite gulv.
Hva slags bygg er det?
Bor dere i det eller er det en stall/låve/garasje?
Og hva skal du bruke bygningen til?

Man kan jo forlenge takfoten 10-20 relativt lett & også skråskjære den ytre isolasjonen ved vinduene så lyset kommer inn bedre.

J jawen skrev:
Hva slags type bygning er det?
Skånelänga fra 1845, bolighus.
J jawen skrev:
Bor dere i den eller er det en stall/ låve/ garasje?
Vi regner med å flytte dit til høsten.
J jawen skrev:
Og hva skal du bruke bygningen til?
Bolig.

J jawen skrev:
Man kan jo forlenge takskjegget 10-20 relativt lett & også skråskjære den ytre isolasjonen ved vinduer så lyset kommer inn bedre.
Ikke mye å jobbe med der heller dessverre, spesielt ikke uten å ødelegge utseendet.
Gul skånelänga med stucco vegger, treramsvindu og stålpipe i en gårdsplass, under overskyet himmel.
Takvinkel ca 50 grader.

• Liker
Sommartorparn
  • Laddar…
Ikke mye å jobbe med der heller dessverre, spesielt ikke uten å ødelegge utseendet.
Okey bolig.
Da må du ta tak i dette, & det er ikke supersvært eller trenger å bli kjempedyrt.

Man får forlenge takfoten ved å endre/bygge om litt høyere opp på taket, slik at det harmonerer med bygningen, men likevel gir forutsetningen for å isolere utvendig.
At det nåværende taket er ca 50 grader er fordelaktig i dette inngrepet 👍

Du vil heller ikke innkrensle på sollyset "ovenfra" ettersom den endelige takfoten vil komme på samme høyde som nå. Også møte tak-veggliv vil etter tiltaket bli som det er i dag.

Litt slik (så du forstår hva jeg mener)

Tradisjonelt hus med stråtak, malt i blått og hvitt. Rød linje markerer området hvor takfoten kan forlenges for utvendig isolering.

J jawen skrev:
Okey bostad.
Da må du ta tak i dette, & det er ikke supersvært eller trenger å bli kjempedyrt.

Man får forlenge takfoten ved å endre/ bygge om et stykke opp på taket, så det harmoniserer med bygningen men likevel gir forutsetningen for å isolere utvendig.
At nåværende tak er ca 50 grader er fordelaktig i dette inngrepet 👍

Du vil heller ikke krenke sollyset "ovenfra" fordi den endelige takfoten vil komme på samme høyde som nå. Også møtet tak-veggliv vil etter tiltaket bli som det er i dag.

Litt sånn her (så du forstår hvordan jeg mener)

[bilde]
Bare og bare, det er et eternittak på spåntak, så da kan man like godt bytte takstolene med.

I
Bare og bare, det er et eternittak på spåntak, så da kan man like gjerne bytte takstolene med.
Enkelte kommuner er dessuten litt sensitive for hvordan man forandrer utseendet på et hus fra 1845.

I Incinerator skrev:
Visse kommuner er dessuten litt følsomme for hvordan man forandrer utseendet på et hus fra 1845.
Ingenting jeg kjenner til skal være aktuelt her.
Huset ble renovert i 1934 og har mistet det meste av originalkarakteren.

• Liker
Appendix og 1 annen
  • Laddar…
Bare og bare, det er et eternittak på taktro, så da kan man like godt bytte takstolene med.
Jeg prøver bare å hjelpe deg.

Microkatten
Vi regner med å flytte dit til høsten.
Gratulerer med ny bolig!

Hva er formålet med dine u-verdiutregninger?

J jawen skrev:
Jeg prøver bare å hjelpe deg.
Jada, jeg ville bare si at det ikke var så enkelt 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.