Hei, dette gjelder innsiden av en yttervegg 1m over bakkenivå der vi har opplevd at det lukter "fuktig".

Konstruksjonen før riving var sponplate, trestendere med vanlig gul isolasjon mellom. Det vi reagerte på var at under isolasjonen var det en flislagt vegg, og isolasjonen lå direkte mot flisene. Jeg syntes både isolasjon og stendere luktet vondt. Dessuten en del misfarging på sponplate og stendere nærmest ytterhjørnet av huset.

Målt med fuktmåler på flisene, og det var høy fuktighet.

Nå har vi fjernet flisene, og en del flislim har fulgt med siden det satt dårlig fast.

Som dere kan se på bildet, ser flislimet betydelig bedre ut jo lenger fra hjørnet man kommer. Vet ikke om det er flisleggeren som ikke har anstrengt seg tilstrekkelig når dette ble gjort eller om det er et resultat av fukt som har slitt bort flislimet.

Trenger tips om hvordan vi kan bygge opp innerveggen på best mulig måte for å minimere fukt.

1. Fjerne alt flislim?
2. Vil helst unngå isolasjon da jeg har forstått det som at det medfører risikoer.
3. Fuktbarriere?

Takk for all hjelp.

• Veggen med synlige rundinger etter fjernet fliser, delvis misfarget og ujevn overflate. Høyt fuktinnhold i hjørnet.
  • Veggen etter at fliser og delvis fix er fjernet, med synlige mursteinsflater og noen rester av tørt omnåndt fix.
M meckarn skrev:
Hei, dette gjelder innsiden av en yttervegg 1m over bakken der vi har opplevd at det lukter "fuktig".

Konstruksjonen før riving var sponplate, trestendere med vanlig gul isolasjon mellom. Det vi reagerte på var at under isolasjonen var det en flislagt vegg, og isolasjonen lå direkte mot flisene. Jeg syntes både isolasjonen og stenderne luktet vondt. Dessuten en del misfarging på sponplate og stendere nærmest hjørnet av huset.

Målt med fuktmåler på flisene, og det var høy fuktighet.

Nå har vi fjernet flisene, og en del av flislimet har fulgt med siden det satt dårlig fast.

Som dere kan se på bildet, ser flislimet betydelig bedre ut jo lenger fra hjørnet man kommer. Vet ikke om det er flisleggeren som ikke har anstrengt seg nok da dette ble gjort eller om det er et resultat av fukt som har slitt bort flislimet.

Trenger tips om hvordan vi kan bygge opp innerveggen på best mulig måte for å minimere fukt.

1. Rive bort alt flislim?
2. Helst unngå isolasjon da jeg har forstått at det medfører risiko.
3. Fuktbeskyttelse?

Takk for all hjelp.
Er det et bad eller kjøkken vi snakker om?
Antar at bak flisene finnes det ytterligere isolasjon? Hva finnes bak flisene? Er det dampsperre der?

T Tompafix skrev:
Er det et bad eller kjøkken vi snakker om?
Antar at bak flisene er det ytterligere isolasjon? Hva finnes bak flisene? Er det dampsperre der?
Dette er et soverom. Som jeg har forstått det, har bygningen tidligere vært en butikk av noe slag. Derav flislegging. Så har den blitt etterisolert på et tidspunkt utenpå flisene. Så nei, ingen isolasjon bak flisene, bare murede "steiner".

• Murveggen består av runde og rektangulære steiner med en ru overflate. Veggen er del av et byggprosjekt i et rom som tidligere var en butikk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.