Hvor mange bjelker er det? Hva er dimensjonene deres? Hvor høye er de (i denne etasjen)?

Ser at du har begynt å rive veggen utenom stolpene, hvordan så det ut over åpningen som fantes i veggen? Var det lagt inn noen forsterkning der som tyder på at det er/var en bærende vegg? Hvis ikke, kan det ikke være slik at veggen som er igjen inn mot stuen er den bærende veggen? Den veggen går jo mer på linje med veggen mellom kjøkken og soverom.

J justusandersson skrev:
Hvor mange reglar er det? Hva er dimensjonene på dem? Hvor høye er de (i denne etasje)?
4 stk 2"5, ca 2,80 m høye

enSAM enSAM skrev:
Ser at du har begynt å rive veggen bortsett fra stolpene, hvordan så det ut over åpningen som fantes i veggen? Var det lagt inn noen forsterkning der som tyder på at det er/var en bærende vegg? Hvis ikke, kan det ikke være sånn at veggen som er igjen mot stuen er den bærende veggen? Den veggen går jo mer i linje med veggen mellom kjøkken og soverom.
Nei, det var ingen forsterkning over døren. Jeg krysser selvsagt fingrene for at det er stuevegg som er bærende.

Beste svar

Carro_D Carro_D skrev:
Jeg krysser selvfølgelig fingrene for at det er stueveggene som er bærende.
Nei, slik bygde man ikke engang i 1919.

Om man regner baklengs og går ut ifra hva fire bjelker 2x5 tommer, 2,8 meters høyde, rimelig kvalitet og avstivet i svakeste retningen, kunne maksimalt tåle, plassert i det mest ugunstige området, så kunne de erstattes av en limtrebjelke som tåler ca. 60 kNm. Dette gjør 90x450, 115x405 og 140x360. Bjelken må hvile på 115x115 limtrestolper. Å regne på denne måten innebærer en overdimensjonering, men også at man ikke trenger å bruke mer tid på det.

J justusandersson skrev:
Nei, så bygde man ikke engang i 1919.

Om man regner baklengs og tar utgangspunkt i hva fire rekker 2x5 tommer, 2,8 meters høyde, hyggelig kvalitet og stagede i den svakeste retningen, kunne tåle maksimalt, plassert i det mest ugunstige stedet, så kunne de erstattes av en limträbalk som tåler ca 60 kNm. Dette gjør 90x450, 115x405 og 140x360. Balken må hvile på 115x115 limtræpelere. Å regne på denne måten innebærer en overdimensjonering, men også at man ikke trenger å bruke mer tid på det.
Tusen takk for et utførlig svar! Det blir solide bjelker i så fall, men forstår at de er beregnet etter verste scenario. Kan jeg spørre hvordan du mener med at man ikke bygde så i 1919? Hvorfor kan ikke stuevegg være den bærende, altså?

Carro_D Carro_D skrev:
Hvorfor kan ikke stueveggene være de bærende, altså?
Teoretisk ja, men jeg tror ikke det siden huset blir bredere. Man kan se det på plantegningen også. Dette er ikke helt enkelt å forklare. Man må lete etter strukturer. Dessuten har jeg jo ikke sett huset i virkeligheten.

• Liker
Carro_D
  • Laddar…
Det ser ut som en bærende vegg. Helt klart.
Jeg synes justusanderson har en fornuftig løsning på problemet.

• Liker
Carro_D
  • Laddar…
Viktig når du gjør en avlastning er jo også at plassen der man plasserer opplegget/pilarne klarer å ta imot vekten, så det ikke blir problemer noe annet sted.

• Liker
justusandersson og 1 annen
  • Laddar…
Tenker på å få en snekker hit i løpet av uken og se om de kan fikse jobben. Har aldri holdt på med bærende vegger og man vil jo ikke gjøre feil her

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.