Hei,
Har fått lekkasje i huset. Vann kommer sannsynligvis inn via takfoten og har rent inn i veggen. Det har rent ned langs hele veggen og kommer ut i krypkjelleren. Jeg har åpnet opp veggen i andre etasje og kan konstatere at det har pågått en stund da det er fukt og muggskadet. Anslår at det er 3 rom som må rives, hvorav 2 flislagte baderom. Føles jo som en moderat kjip julegave.
Jeg skulle egentlig bare sette pris på innspill om dette, om det er noen som har vært i lignende situasjoner og hvordan det har blitt håndtert av forsikringsselskaper mm.
Huset er relativt nytt, fra 2012. 1,5 plan bygget på krypkjeller. Huset ble bygget i seksjoner i husfabrikk som ble montert på stedet av et byggefirma som også gjorde huset ferdig utvendig.
Jeg kan se at vannlekkasjen begynner ved takfoten. Har boret hull i takgipset, og taket er tørt.
Det har blåst kraftig her den siste tiden og regnet mye. Så en teori er at takrennene er feilmontert. De heller innover mot midten. Vann har samlet seg i takrennen og blåst inn under takfoten via tak-ventilasjonen.
Jeg har kontaktet forsikringsselskapet som sier at vi skal få en takstmann hit som konstaterer opprinnelsen til skaden. Men når jeg snakker med forsikringsmannen, sier han at det sannsynligvis dreier seg om en konstruksjonsfeil og at det da er byggefirmaets ansvarsforsikring som skal dekke det.
Byggefirmaet har gått konkurs for flere år siden...
Ja hmm. Tanker, råd?
Har fått lekkasje i huset. Vann kommer sannsynligvis inn via takfoten og har rent inn i veggen. Det har rent ned langs hele veggen og kommer ut i krypkjelleren. Jeg har åpnet opp veggen i andre etasje og kan konstatere at det har pågått en stund da det er fukt og muggskadet. Anslår at det er 3 rom som må rives, hvorav 2 flislagte baderom. Føles jo som en moderat kjip julegave.
Jeg skulle egentlig bare sette pris på innspill om dette, om det er noen som har vært i lignende situasjoner og hvordan det har blitt håndtert av forsikringsselskaper mm.
Huset er relativt nytt, fra 2012. 1,5 plan bygget på krypkjeller. Huset ble bygget i seksjoner i husfabrikk som ble montert på stedet av et byggefirma som også gjorde huset ferdig utvendig.
Jeg kan se at vannlekkasjen begynner ved takfoten. Har boret hull i takgipset, og taket er tørt.
Det har blåst kraftig her den siste tiden og regnet mye. Så en teori er at takrennene er feilmontert. De heller innover mot midten. Vann har samlet seg i takrennen og blåst inn under takfoten via tak-ventilasjonen.
Jeg har kontaktet forsikringsselskapet som sier at vi skal få en takstmann hit som konstaterer opprinnelsen til skaden. Men når jeg snakker med forsikringsmannen, sier han at det sannsynligvis dreier seg om en konstruksjonsfeil og at det da er byggefirmaets ansvarsforsikring som skal dekke det.
Byggefirmaet har gått konkurs for flere år siden...
Ja hmm. Tanker, råd?
Hvordan ser det ut på stedet, hvor mye stikker takfoten ut og hvordan sitter rennene, finnes det takfotplate som skal sikre at vann ikke går mellom renne og nederkant, vann kan hvis det ikke er så bratt renne rundt en kant ganske langt inn, overflatespenning kalles det.
Hvis det er et typehus som har tegninger på utførelsen, så er det kanskje en konstruksjonsfeil.
Noen bilder av hvordan det ser ut sier mer enn hundre ord.
Hvis det er et typehus som har tegninger på utførelsen, så er det kanskje en konstruksjonsfeil.
Noen bilder av hvordan det ser ut sier mer enn hundre ord.
Disse forbanna forsikringsselskapene.....EliGum skrev:
Hei,
Har blitt utsatt for lekkasje i huset. Vann kommer trolig inn via takfoten og har rent inn i veggen. Det har rent ned langs hele veggen og kommer ut i krypkjelleren. Jeg har åpnet opp veggen i andre etasje og kan konstatere at det har pågått en tid da det er fukt og muggskadet. Anslår at det er 3 rom som må rives, hvorav 2 er flislagte bad. Føles som en moderat kul julegave.
Jeg skulle egentlig bare sette pris på innspill om dette, om det er noen som har vært i lignende situasjoner og hvordan det har blitt håndtert av forsikringsselskap mm.
Huset er relativt nytt 2012. 1,5 plan bygget på krypkjeller. Huset ble bygget i seksjoner i husfabrikk som ble montert på stedet av et byggefirma som også gjorde huset ferdig utvendig.
Jeg kan se at vannlekkasjen begynner ved takfoten. Har boret hull i takgipset og taket er tørt.
Det har blåst sterkt her den siste tiden og regnet mye. Så en teori er at takrennene er feilmontert. De heller inn mot midten. Vann har samlet seg i takrennen og blåst inn under takfoten via takventilasjonen.
Jeg har kontaktet forsikringsselskapet som sier at vi skal få hit en takstmann som kan fastslå opprinnelsen til skaden. Men når jeg prater med forsikringsmannen, sier han at det trolig dreier seg om en konstruksjonsfeil og at det da er byggerens ansvarsforsikring som skal gå inn og dekke.
Byggefirmaet har gått konkurs for flere år siden...
Ja hmm. Tanker, råd?
Må vel allikevel din forsikring gå inn og ta....
Helt meningsløst å ha et F-selskap om de ikke hjelper i denne situasjonen.
Nei det er ikke noe typhus, tegnet av arkitekt. Det er en veldig kort takfot som kanskje stikker ut noen dm ut over yttervegg. Husker at min far var ganske skeptisk, men det er jo en designspørsmål... fan man burde hørt på gubben.
Takfotsplåt finnes.
Når jeg var oppe med stige og kikket så kan jeg se at det har samlet seg vann i rennen der det har lekket inn i veggen. Dårlig fall på rennen.
Kommer et bilde her men på andre siden av huset...
Ja nei forsikringsselskap lurer man jo på av og til. Tør ikke å regne hvor mange tusenlapper vi øser inn til dem hver måned. Så trenger man hjelp da...
Takfotsplåt finnes.
Når jeg var oppe med stige og kikket så kan jeg se at det har samlet seg vann i rennen der det har lekket inn i veggen. Dårlig fall på rennen.
Kommer et bilde her men på andre siden av huset...
Ja nei forsikringsselskap lurer man jo på av og til. Tør ikke å regne hvor mange tusenlapper vi øser inn til dem hver måned. Så trenger man hjelp da...
Blir minnet om et hus som ble bygget i "husdrömmar". Der ble takfoten veldig kort og herr Wingårdh var veldig skeptisk til dette.EliGum skrev:
Nei det er ikke en typehus, tegnet av arkitekt. Det er en veldig kort takfot som kanskje stikker ut noen dm ut over yttervegg. Husker at faren min var ganske skeptisk, men det er jo et designspørsmål... faen man burde ha lyttet til gubben.
Takfotsplate finnes.
Når jeg var opp med stige og så, så kan jeg se at det har samlet seg vann i renna der det har lekket inn i veggen. Dårlig fall på renna.
Kommer et bilde her men på andre siden av huset...
Ja nei forsikringsselskap lurer man jo på innimellom. Tør ikke regne hvor mange tusenlapper vi øser inn til dem hver måned. Så trenger man hjelp da...
Men urovekkende dette med at det skal gå på byggherres forsikring.
Rett og slett sykt irriterende.
Men problemet går kanskje å løse utenfra uten å ødelegge så mye innvendig? Om man tenker hvordan bad mm er bygget.
Ja, er det ingen som har erfaring med dette med ansvarsforsikringer? På en bedrift som, så vidt jeg vet, ikke eksisterer lenger?
Har også fundert på om det er enklere å gå inn utenfra. Liggende panel gjør jo saken mer komplisert. Og så er det lekter og vindskier.
Men får begynne med å finne en takstmann.
Har også fundert på om det er enklere å gå inn utenfra. Liggende panel gjør jo saken mer komplisert. Og så er det lekter og vindskier.
Men får begynne med å finne en takstmann.
Synes at takfotsplaten går litt for bratt ned, de pleier å ha en litt skarpere vinkel oppover mot rennen. Prøv å spyle kraftig på taket og se hva som skjer i rennen, vannet kan gå i virvel og inn under platen mot veggen.
Klikk her for å svare
