Hallo!

Jeg har et Mockfjärdshus/Modulhus bygget i 1975. Da vi her om dagen begynte å planlegge å tapetsere om et av rommene oppdaget vi et par fuktflekker på tapeten nederst mot gulvlisten. Vi begynte å lure på hva det kan skyldes da det ikke kan ha kommet fra innsiden (direktevirkende strøm og en møbel som stod foran). Vi tok en runde rundt huset og oppdaget at det innfelte elskapet hadde gliper på 1-2 cm der murpussen hadde smuldret bort. Skapet sitter rett overfor der flekken ble oppdaget. Det er altså en teglfasade og sørvegg. Da vi vil utbedre problemet og se hvor mye skade det kan ha tatt tenkte vi først på å tette glipene, men deretter åpne veggen fra innsiden. Siden jeg ikke er en snekker, men likevel hendig, tenkte jeg å gjøre alt arbeidet selv.

Nå lurer jeg på om det er noe spesielt man skal tenke på, både når jeg tar ned veggen og når jeg skal gjenoppbygge den?
Om jeg har forstått det riktig så er en ytterveggs bestanddeler sett fra innsiden av rommet: romplate (gips eller lignende), dampsperre, isolasjon og deretter vindsperre. Deretter luftspalte og murerverket. Dessuten er det jo et reisverk her og der :P Jeg har også sett et sted at det er isolasjon mellom gipsen og dampsperren, hva er mest korrekt? Er det noe jeg har oversett?
Jeg vil også se på hvordan veggen er oppbygd i forbindelse med at jeg tar den ned, men det er alltid greit med tips på forhånd så man vet hva man har i vente :)

Yttervegger har jeg aldri holdt på med, men derimot innervegger, derfor mine funderinger.
Det vi kommer til å gjøre er å sjekke om reisverket og isolasjonen har tatt skade og blitt dårlig og da bytte dette ut. Dessuten vil vi kanskje sette inn en avfukter i rommet som får gå i noen dager for å tørke ut. En tanke som slo meg tidligere er at siden elskapet er innfelt i veggen er det kanskje betydelig dårligere isolasjon mellom det og innveggen. Dette kan kanskje gjøre at det oppstår en kuldebro og kanskje på den måten blir en viss mengde kondens som har rent ned på syllen og deretter tatt seg gjennom platen og gitt misfarging i tapeten, det i forbindelse med glipene der regn og snø kunne ta seg inn. Men man ser jo dette først når veggen begynner å tas ned.

Takk på forhånd
Stefan
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.