Bauhaus i Västerås hadde en gjeng utendørsbokser for en uke siden.

Heisann
Tenkte bare å oppdatere tråden litt. Det ble en essve-boks som ble kjøpt inn i slutten av mai. Sammen med en hel del skruer. Har i løpet av sommeren renovert terrassen og bygget en trapp, så nå er boksen nesten helt full med ulike dimensjoner. Essve-boksen har vært fantastisk å ha. Lett å bære med seg alle skruene, og man slipper å holde på med en masse lokk osv. De boksene jeg har tømt, bruker jeg nå til litt diverse skruer/beslag. Til høsten blir det nok å kjøpe inn en boks til og dele opp innholdet i en innendørs- og en utendørsboks.

muppaduppa skrev:
Hei
Tenkte bare å oppdatere tråden litt. Det ble en essve-boks som ble kjøpt inn i slutten av mai. Sammen med en hel del skruer. Har i løpet av sommeren renovert veranda og bygget en trapp så nå er boksen nesten helt full med ulike dimensjoner. Essve-boksen har vært fantastisk å ha. Lett å bære med seg alle skruene og man slipper å styre med en masse lokk osv. De boksene som jeg har tømt bruker jeg nå til litt diverse skruer/beslag. Til høsten blir det nok å kjøpe inn en boks til og dele opp innholdet i en innendørs- og en utendørsboks.
Vurderer også å kjøpe en sånn boks. Hva har du for ulike dimensjoner i boksen?

Forresten noen som vet hvor man kan kjøpe skruer i løsvekt billig?

Og hva anbefaler dere at jeg kjøper for forskjellige dimensjoner for å innrede en overetasje?
Det innebærer å skru opp trelekter for innervegger, skru fast osb-plater, gipsplater, og alle andre ting man trenger å gjøre for å få en isolert loftsetasje klar for innflytting :-)

Hater å måtte dra til byggevarehandelen annenhver dag fordi man mangler visse skruer.

Anna1984 skrev:
Forresten noen som vet hvor man kan kjøpe skrue på løsvekt billig?
Byggmax?

Løsvektsskrue føles så utrolig dyrt. Jeg kjøpte 4 små skiver (omtrent som en enkroner) på K-rauta her om dagen. 4 kr.

D09
Hornbach selger blandingsbokser, typisk en sånn man har etter å ha bygd et hus og samlet skruer fra gulvet, men ikke gidder sortere ;)

Nyfniken skrev:
Byggmax?

Løsviktskrue føles så sykt dyrt. Jeg kjøpte 4 små skiver (omtrent som en enkronemynt) på K-rauta her om dagen. 4 kr.
Jasså er løsvikt dyrere enn å kjøpe i esker?
Hvilke selger billige skruer i eske da? :-)

Hva anbefaler dere for dimensjoner som man bør ha hjemme for mitt bygg?

D09 skrev:
Hornbach selger blandbokser, typ en sånn man har etter å ha bygget et hus og feiet sammen skruer på gulvet men ikke orker å sortere ;)
Hm ja det kanskje er et alternativ, men det høres litt slitsomt ut å ikke ha kontroll på hva man har for type skrue ;-)

• Liker
D09
  • Laddar…
Det er et ganske bra alternativ om man ikke skrur spesielt ofte.

Som jeg ser det, oppstår nesten alltid en av to situasjoner: enten trenger man 2-4 skruer eller så trenger man 1.200 stk.

I det første alternativet holder det med en blandbox. I det andre alternativet spiller det ingen rolle hvor mye skruer man har, man må uansett dra og kjøpe.

Jeg har Essvelådan som fungerer fint når man bygger noe og har kontroll på skruedimensjonene sine, f.eks. 40, 60, 80, 90, 140mm utendørsskruer, ankarskruer, noen terrassebordskruestørrelser, montasjeskruer osv.

Men til hverdags er det slitsomt å dra den ut og åpne lokket for å lete. Kjennes for klønete rett og slett, og det ugjennomsiktige lokket er en begrensning siden man ikke får oversikt. Så jeg har skruene mine i en hylle og boksen står tom og venter på neste prosjekt (den er for liten til å løse alle skrueproblemer man har i et hus, så det ender opp med at man deler opp skruene sine og ikke får overblikk, men for et spesifikt bygge fungerer den bra).

Jeg bruker oftest denne fra Heco for de småfikser man gjør ute (mangler dog en montasjeskrue med flat hode i den.)
Plastboks med ulike skruer i separate rom, pris og artikkelnummer ved siden av.

Barnrikehuset skrev:
Jeg har Essvelådan som funker fint når man bygger noe og har kontroll på skruedimensjonene, f.eks. 40, 60, 80, 90, 140mm ute-treskruer, ankarskruer, noen terrasse-skrue størrelser, montasjeskrue osv.

Men til hverdags er det slitsomt å dra ut den og åpne lokket for å lete. Føles for tungvint rett og slett og det ugjennomsiktige lokket er en begrensning da man ikke får en oversikt. Så jeg har mine skruer i en hylle og esken står tom i påvente av neste prosjekt (den er for liten til å løse alle skrueproblemene man har i et hus så det blir bare at man deler opp sine skruer og ikke får oversikt men for et spesifikt bygge funker den bra).

Jeg bruker oftest denne fra Heco for de der småfiksene man gjør ute (mangler dog en montasjeskrue med flat hode i den.)
[bilde]
Til hvilke prosjekter pleier du å bruke montasjeskrue?

Det er først og fremst 3 forskjellige typer skruer som brukes her
3,5x19 mm (egentlig plåtskruv men sitter godt i tre/spon også). Brukes til småting som bilder, eluttak osv
For mellomstore jobber foretrekker jeg 5x45 ankarskruv
hvis ikke den holder så blir det 5x80 eller 5x100 montasjeskruer

Anna1984 skrev:
Jasså er løsvekt dyrere enn å kjøpe i esker?
Hvem selger billige skruer på eske da? :-)

Hva anbefaler dere av dimensjoner som man bør ha hjemme for mitt bygg?
Jeg synes først og fremst at det er mye lettere å holde orden på hva man har i sortimentet sitt hvis man kjøper esker. Da er de merket med innhold, lette å oppbevare og enkle å få en oversikt over.

Jeg hadde ikke gått etter hvor skruen var billigst. Det finnes ikke mye som er mer irriterende enn dårlig fungerende skruer. Spørsmålet burde være hvem som har prisverdig skruer. Jeg brukte tidligere mye hornbachs skruer, som jeg vel egentlig aldri har hatt noen klager på, men i det siste har jeg gått over til essve og trives mye bedre med dem. De føles mer kvalitetsrike, begynner å dra lettere, drar bedre, selvforsenkende, bedre passform mot bitsene. Det er iallfall ting som jeg synes er verdt å betale noen ører ekstra for.

Hvordan skal du bygge? Tre- eller stålstendere? Hva skal du feste stenderne i?

Når jeg har bygget innervegger med trestender festet i gulvspon har jeg brukt 6x90 og 6x120. Til gipset skal du ha gipsskruer. Finnes i ulike lengder avhengig av hvor mange lag du skal ha.

Det finnes litt ulike måter å feste kombinasjonen OSB og gips. Jeg kjører noen skruer i hjørnene på OSBen og så gipsskruer for dobbel lag igjen alt sammen for å feste ordentlig mot stenderen. Noen fester OSBen fullstendig mot stenderen først med sponplateskruer og så drar gipsen med enlags gipsskruer kun i OSBen. Fordelen med den siste metoden er at man ikke stoler på styrken i gipsens kartonglag for å dra inn OSBen til stenderen, mens den første metoden går raskere og er billigere siden man bare trenger å sette én omgang skruer.

Fant nettopp den perfekte måten hvis man mangler gipsskruv.
Rull med teip som har bilder av gipsskruer, festet på en vegg.

• Liker
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
Hva bruker du for skrue? Gipsskrue og spon skrue kommer man ganske langt med. Kjøp en boks med plugg/skruer men sørg alltid for å kjøpe store frp så har man igjen til neste prosjekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.