Hei
Har nå fått nok av å aldri ha riktig type skrue hjemme når noe skal gjøres. Vil kjøpe et basisutvalg som dekker det meste man trenger å gjøre hjemme. Både inne og ute.

Hva er den beste måten å bygge opp en base på? Kjøpe en stor boks/box med blandede skruer eller kjøpe mange separate esker av skruer. Med det andre alternativet trenger man nok sannsynligvis en slags oppbevaring for at ting ikke skal forsvinne.

Hvor stor forskjell er det på de forskjellige merkene? Skiller jo ganske mye i pris når man ser rundt. Betaler gjerne litt ekstra for kvalitet.

Noen tips/forslag på hvordan man best løser dette?

MVH/Peter

Jeg skulle gå på en EssBox fra Essve og handle bokser med den skruen man kan tenkes å trenge. Helt klart riktig vei å gå. Enkelt å fylle på. Bytte ut og så ender det alltid med at man trenger en boks til med en masse ekstra! :D

http://www.essbox.se

Grønn EssBox-koffert fra Essve med flere plastbokser fylt med skruer og andre smådeler for byggeprosjekter.

Det der ser jo smidig ut. Vet du om de selges hos de vanlige byggevarehusene eller er det mer "proffsbutikker" som har dem?

Du kan finne dem hos de fleste større byggevarehus, f.eks. XL Bygg.

Bauhaus, mfl har de også. :)

Vet dere om noen nettbutikk som selger Essboxen til en god pris. Har verken Bauhaus eller XL Bygg i nærheten. Pleier jo å være billigere på nettet også hvis ikke byggevarehusene har noen kampanje.

verktygsgurun skrev:
Biltema har jo prisverdige skruvesett også.
Finnes både for utendørs- og innendørsbruk.
[lenke]
Jeg har ikke funnet noen feil på biltemas skruer ellers.
Pleier å unngå Biltema fordi jeg har gått på noen smeller med ting jeg har kjøpt der. Men skruene deres funker kanskje.....

Sist redigert:
  • Liker
Sxper
  • Laddar…
Mikael_L
muppaduppa skrev:
Brukar unngå Biltema pga at jeg har gjort noen dårlige kjøp på ting jeg har kjøpt der. Men deres skrue kanskje funker.....
Ja det varierer. Og dessverre så varierer nok deres innkjøpskanaler også, over årenes løp. Så en skrue som for et par år siden var kjempebra og et rent funn kan være dårlig i dag.
Det er (et av) problemene når ting brandes om med nytt merke, i dette tilfelle Biltema. Det står bare Biltema på boksen og du har ingen anelse om innholdet denne gangen kommer fra fabrikken i Ungarn, Kina eller Bangladesh ...

Jeg har som dårlig erfaring Biltemas ankerskrue, som gikk å skru av med skrumaskinen hvor lett som helst.
Jeg droppet skruene til fordel for Gunnebos ankerspiker da det tross alt var takstoler det skulle brukes til. ;)
Biltemas vanlig galvad trådspiker i 60mm var også en skuffelse. Den var for myk, det gikk knapt an å spikre den inn uten at den bøydde seg. Pintos lavprisspiker som jeg hadde spikret inn et tusentall av før var mye bedre.

Så er det flere ting fra BT som funker bra for meg.
Deres sett med montasje-skrue i mange forskjellige dimensjoner har bare funket fint og jeg er så glad for at jeg kjøpte et slikt som sjelden stiller meg i skruebrist når slik skrue duger.
Jeg har også brukt deres vindusblekkskrue uten noe å bemerke på, bortsett fra at den var latterlig billig sammenlignet med konkurrentenes. :)
Jeg har nok kjørt med flere skruer fra BT, ja f.eks. sponplateskrue som jeg ikke har oppdaget noen feil på.

Summa summarum, jeg er litt delt, og tviler ganske mye på BT-skrue og spiker når det kommer til livsviktig bærende konstruksjoner. For øvrig er jeg ganske åpen til i hvert fall prøve.

Perk skrev:
[lenke]
Hyfsad pris, fantes et antall i Västerås i helgen.
Nå var det skruer han ville ha og ikke en tom boks.

• Liker
Drömhus2012
  • Laddar…
Hehe ja en masse ulike skruer var jo det jeg trengte. Selv om vesken sikkert er praktisk når jeg først har kjøpt det.

Bauhaus ser ut til å bare selge boksene på nettet. Ingen skruer? Noen som har peiling på en nettbutikk som selger essve skruer?

Jeg synes jo det høres ut som at den gamle essve-boksen er hva TS trenger. Den i metall fylt med skruer. En slik kjøpte jeg når jeg var i samme situasjon og er veldig fornøyd. Men spørsmålet er om man kan finne dem noe sted fortsatt. Bauhaus hadde jo en rekke for en stund siden, men det ser ut som de er blitt erstattet av den nye ess-box. Men da får man jo ikke skruesortimentet. Før jeg kjøpte essve-metallboksen hadde jeg en sortimentskoffert fra Jula. Men den ble kastet etter at jeg rev av flere skruer under samme prosjekt (det første jeg brukte den til). Selv om man kjøper gode skruer, synes jeg de koster såpass lite i et prosjekt at det ikke er verdt å stå der med en revet skrue på feil sted. Det kan jo ødelegge hele prosjektet. Jeg er veldig fornøyd med essves skruer. Har for det meste hørt godt om dem fra andre også. Har dog hørt kritikk mot dem hvis de skal brukes i plugg. Skjærene som skal forme skruehullet kan visstnok rive i stykker pluggen. Jeg har ikke brukt så mye plugg selv, men de gangene jeg har brukt plugg er det dog ikke noe jeg har hatt problemer med.

Mikael_L
Ja til plugg skal man nok egentlig ikke bruke skrue med skjær. Antar jeg.

Men det er jo ikke noe jeg heller tenker på, så der i stridens hete ... :cool:

• Liker
Ludwig
  • Laddar…
pyro skrev:
Jeg synes jo det høres ut som at den gamle essve-boksen er hva TS trenger. Den i metall fylt med skruer. En sånn kjøpte jeg når jeg var i samme situasjon og er meget fornøyd. Men spørsmålet er om man kan finne dem et sted fortsatt. Bauhaus hadde jo en gjeng for en stund siden, men det ser ut som de er blitt erstattet av den nye ess-box. Men da får man jo ikke skruvsortimentet.
Ganske sikker på at de gamle metallboksene ikke lenger selges av Essve.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.