2.251 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Legger gulv. Skal det være filttøy mot betongplate?
Jeg holder på å fjerne gulv for å legge nytt. Dette er et hus som ligger på en betongplate. Nå når jeg har fjernet det gamle gulvet ser jeg at det mot betongen ligger filttyg med plast oppå. Oppå plasten ligger det enda mer filttyg. Filttyget ser ut til å være limt på plasten på begge sider. Og rundt kantene sitter det opp-ned småspiker.
Hvordan går jeg videre? Selv hadde jeg opprinnelig tenkt å kun ha grålumpapp under det nye parkettgulvet, direkte på betongplaten. Men kanskje har jeg gått glipp av noe? Bør jeg beholde filt/plast/filt og hva er egentlig hensikten med småspikerne?
Verdt å nevne er også at det tidligere gulvet har sviktet en del....
Jeg legger ved et bilde. Der jeg har fingeren ser man filten på den andre siden av plasten.
Hvordan går jeg videre? Selv hadde jeg opprinnelig tenkt å kun ha grålumpapp under det nye parkettgulvet, direkte på betongplaten. Men kanskje har jeg gått glipp av noe? Bør jeg beholde filt/plast/filt og hva er egentlig hensikten med småspikerne?
Verdt å nevne er også at det tidligere gulvet har sviktet en del....
Jeg legger ved et bilde. Der jeg har fingeren ser man filten på den andre siden av plasten.
Årsaken til at man har lagt filt og plast er av den enkle grunnen at plasten stenger ute eventuell fukt fra platen og filten har en lyddempende effekt.
Du kan gjøre litt som du vil i denne situasjonen. Alt handler om hvor komfortabelt du vil ha det, jeg pleier å legge litt byggplast i bunnen hvis det er i direkte kontakt med platen, og oppå det filt, skum eller lignende.
Du kan gjøre litt som du vil i denne situasjonen. Alt handler om hvor komfortabelt du vil ha det, jeg pleier å legge litt byggplast i bunnen hvis det er i direkte kontakt med platen, og oppå det filt, skum eller lignende.
Aha. Lettest er jo å la det ligge igjen. Jeg synes dog at det gamle gulvet var ganske mykt å gå på. Men det gamle gulvet var ganske tynn eikeparkett. Det nye gulvet er også eikeparkett, men tykkere. Kan man håpe på at gulvet blir mer stivt da?
Har du noen anelse om spikene?
Har du noen anelse om spikene?
Det har ligget et bedre, vevd heldekkende teppe på det der gulvet. Spikene, som sitter i lister langs rommets vegger, har hatt til hensikt å holde fast teppet der det skal være. Billige heldekkende tepper limte man mot gulvet, men de vevde spente man opp med disse spiklistene.
Synes du den fortsatt er fresh og så, så hvorfor ikke. Den fyller jo tross alt en funksjon.
Ellers er det bare å lete seg til nærmeste byggvarehandel og kjøpe en rull med byggplast. Pleier ikke å koste så overdrevet mye med en rull. Samt anskaffe ny "filt", tror dog det er lettere å få tak i grålumppapp eller underlagsfoam, som har samme funksjon mer eller mindre.
Plasten fungerer som fuktsperre og filten fungerer som lyddemping. Jeg synes at foamen er litt bedre, da den også har en bedre isolerende evne, sammenlignet med pappen/filten.
Ellers er det bare å lete seg til nærmeste byggvarehandel og kjøpe en rull med byggplast. Pleier ikke å koste så overdrevet mye med en rull. Samt anskaffe ny "filt", tror dog det er lettere å få tak i grålumppapp eller underlagsfoam, som har samme funksjon mer eller mindre.
Plasten fungerer som fuktsperre og filten fungerer som lyddemping. Jeg synes at foamen er litt bedre, da den også har en bedre isolerende evne, sammenlignet med pappen/filten.
Klikk her for å svare