MmeMim MmeMim skrev:
Takk. Veldig utførlig. Jeg har en planke jeg ikke vil bruke men et titalls jeg kommer til å legge under skap. Hadde jeg lagt i soverommet hadde jeg kanskje måttet droppe enda flere. Jeg er veldig tvilende til kvaliteten men har aldri tidligere kjøpt gulv så har ingenting å sammenligne med.

Her er bilde av noen "middelbra" planker.
[bilde]
[bilde]

Ser på vårt hundre år gamle gulv i rommet ved siden av å ser samme sprekker på mange kvister der men vanskelig å si om de var der fra starten.
[bilde]

Interessant om kvaliteten. Finner ingen merking men hadde også minst tre kvister på not og fjær med utfall som kanskje ikke ødelegger men de er nok skarpe å gå på og blottlegger not og fjær.

Bør dra et sted å se på deres gulv.

Ah. Da forstår jeg hva du mener. Ja, det der må man leve med, jeg tar det så for gitt at jeg ikke engang sjekket etter det. Når jeg sier "sprukne kvister" mener jeg de der sprekkene fortsetter ut i resten av veden, eller slike som til og med har dype groper i seg.

@hobbs Med risiko for snart å ha kapret hele tråden for stakkars @torparavgrund håper jeg likevel at også TS har nytte av disse spørsmålene siden vi har samme gulv
Jeg lurte på om du slipte gulvet på noen måte eller gjorde noe spesielt før beskyttelsesbehandling? Jeg tenker at man akkurat nå kan kjenne mange borders skjøter i lengderetningen og noen ganger i vanlige skjøter. I lys ser jeg også med det blotte øyet at det stikker opp litt ujevne høyder. Noe du opplevde og gjorde noe med, men først og fremst lurer jeg på om du slipte det og hvordan?

MmeMim MmeMim skrev:
@hobbs Med risiko for snart å ha kappet hele tråden for stakkars @torparavgrund håper jeg likevel at også TS har nytte av disse spørsmålene siden vi har samme gulv
Jeg lurte på om du slipte gulvet på noen måte eller gjorde noe spesielt før beskyttelsesbehandling? Jeg tenker at man akkurat nå kjenner mange borders skjøter i lengderetningen og noen ganger i den vanlige skjøten. I lys ser jeg også med det blotte øye at det stikker opp litt ujevne høyder. Noe du opplevde å gjorde noe med, men først og fremst lurer jeg på om du slipte det og hvordan?
Det der høres litt bemerkelsesverdig ut, var bjelkelaget de ble skrudd i tilstrekkelig plant? Er det sånn at en bord ligger for høyt hele sin lengde eller bare enkelte steder?

En håndhøvel innstilt på veldig fint snitt kanskje er det beste alternativet, sliping kan gi en litt matt overflate mot resten av gulvet som jo er høvlet. Men kanskje litt overkill.

• Liker
guggen og 1 annen
  • Laddar…
Takk for input. Man vil altså heller ha et gulv høvlet enn slipt? Du ser jeg er novise! Vi har rettet opp hele bjelkelaget så det bør være nokså rett. Det er jo ikke mye men en halv-1 mm på sine steder (hele lengden eller skjøten. I tillegg var noen ender noen mm smalere enn den møtende planken (og også mot sin egen andre ende). Vi har ingenting å sammenligne med men tenkte prøve et annet lokalt firma for sammenligning til neste rom...

Derimot funderer jeg over det der med at man skal sage/høvle med kjernesiden opp. Trengs det ikke om man har spor under? Våre var på litt forskjellige retninger. Mest kjerneside ned.

MmeMim MmeMim skrev:
@hobbs Med risiko for snart å ha kapret hele tråden for stakkars @torparavgrund håper jeg likevel at også TS har nytte av disse spørsmålene siden vi har samme gulv
Jeg lurte på om du slipte gulvet på noen måte eller gjorde noe spesielt før beskyttelsesbehandling? Jeg tenker at man nå føler mange borders skjøter i lengderetning og noen ganger i de vanlige skjøtene. I lys ser jeg også med det blotte øye at det stikker opp litt ujevne høyder. Noe du opplevde og gjorde noe med, men hovedsakelig lurer jeg på om du slipte det og hvordan?
Beklager at jeg har vært litt treg med å svare. Vi har vel generelt sett valgt å heller tilgi enn å fordømme uskjønnheter, så lenge de føles ok å gå på. Dog er vårt gulv stort sett jevnt i de langs gående skjøtene, så der har vi ikke gjort noe som helst. På noen steder har det reist seg litt etter skrubbing/våtmopping og der har jeg bare slipt med fint (180/240) papir. Vet dog ikke om det er riktig måte å gjøre det på. Det "skal" jo høvles, så vidt jeg har hørt, men vet ikke helt hvilke konsekvenser det får om man sliper i stedet. Har også måttet lime ned noen begynnende fliser på et par steder og deretter slipt med fint papir.

Behandling har vi vært litt slappe med så det er vel noenlunde ubehandlet enn så lenge, men tanken er å fortsette å såpeskrubbe på underetasje (kjøkken/inngang) men såpeimpregnere på overetasjen (soverom/stue).

Er for øvrig også en glad amatør som på en eller annen måte har klart å bygge et hus, så jeg er absolutt ingen ekspert. :)

• Liker
MmeMim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.