Claes Sörmland
  • Liker
torparavgrund
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
I Vetlanda, Mollbergs Byggvaror heter stedet. Han var vanskelig å finne; hans ting dukket opp under mitt tredje forsøk på leting etter det riktige gulvet. Hadde et helt Excel-dokument med ulike merker hos de store forhandleres nettsider, på de fleste steder måtte jeg betale 280-500 kr/kvm for 25mm massivt furugulv avhengig av bredde og kvalitet, og gran virket knapt å få tak i.

Og så kommer jeg tilfeldigvis over denne hyggelige (men litt forvirrede?) Kenneth Mollberg, hvis eneste markedsføring er en Blocket-annonse som er så uformelt skrevet at den knapt ser seriøs ut, med 28 x 220 grangulv for 250 kr/kvm + frakt.

En liten advarsel, jeg har ikke fått gulvet ennå, og selv om levering er avtalt til neste uke, vet han fortsatt ikke hvilken dag. Han holder fraktprisen nede ved å samfrakte med en gatesteinsprodusent, som tilsynelatende sjelden har mer enn en dags forhåndsvarsel? Høres jo sånn passe ut, men jeg har ikke betalt noe på forhånd, så...
Takk!
Høres spennende ut - og smålendskt. Om du får gulvet ditt må du gjerne oppdatere.
Jeg er også på jakt etter et gulv, til et hus som ikke er oppvarmet mer enn sporadisk om vinteren, og jeg skulle gjerne hatt et lokalt produsert. Vetlanda funker fint for meg.
Lykke til!

• Liker
Kristina Bonander
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Takk! Høres spennende ut - og smålendsk. Om du får ditt gulv, får du gjerne oppdatere. Jeg er også på jakt etter et gulv, til et hus som ikke er oppvarmet mer enn sporadisk om vinteren, og jeg skulle gjerne hatt et lokalt produsert. Vetlanda funker fint for min del. Lykke til!
Oppdatering: det kom! Noen dager senere enn planlagt pga syk sjåfør, ikke at det spiller noen stor rolle i mitt tilfelle.

Det var alt jeg hadde håpet på og litt til! Man skjønner ikke hvor bredt og luksuriøst 220mm ser ut før man holder i en planke. Det var imidlertid 72 m2 i pakken, jeg hadde bestilt 75 m2 (med forbehold om at jeg kan ha regnet litt feil). På 72 planker er det en jeg må kassere (sprukket snitt på midten nesten hele sin lengde) og 4-5 stykker som hadde litt skavanker. Ellers plukket jeg hele haugen selv (flyttet fra sin emballasje opp på en innglasset uterom) og så ikke en eneste som hadde kvistutslag! Overflaten er utrolig glatt og jevn; mange gulvprodusenter anbefaler at man sliper gulvet direkte etter legging, Kenneth hørtes nesten sjokkert ut da jeg spurte om han anbefaler det samme, og svarte med mange rullende smålendske R at "Nei, vi bruker jo sånn her roto-planer, så om sliper du ødelegger du snarere strukturen på overflaten."

Den største ulempen med dem er at sporene på baksiden beskrives som frest men ser heller ut til å være saget, det er tre spor samlet i midten som er ganske dype, men får se hvordan det oppleves når jeg legger det om noen uker. Viss risiko for at de sprekker på lengden, som en av dem tydeligvis har gjort under transport.

For øyeblikket ligger det i trygt forvar i en innglasset uterom dekket i plast og isolasjon.

Redigering: når jeg leste hva jeg selv nettopp skrev, funderte jeg en runde til og innså at jeg hadde gjort en skjødesløs avrundingsfeil, det var i virkeligheten 76 m2 i pakken. :lying:

Sist redigert:
  • Liker
7ender og 1 annen
  • Laddar…
Oppdatering: det kom! Noen dager senere enn tenkt pga syk sjåfør, ikke for at det spiller noen stor rolle i mitt tilfelle.

Det var alt jeg hadde håpet på og litt til! Man skjønner ikke hvor bredt og luksuriøst 220 mm ser ut før man holder i en planke. Det var dog 72 m2 i pakken, jeg hadde bestilt 75 m2 (med forbehold om at jeg kan ha regnet litt feil). På 72 planker er det én jeg må kassere (sprukket nesten hele sin lengde) og 4-5 stykker som hadde litt skavanker. Ellers plukket jeg hele haugen selv (flyttet fra sitt emballasje opp på et innglasset uterom) og så ikke en eneste som hadde kvistutslag! Overflaten er rent utrolig glatt og jevn; mange gulvprodusenter anbefaler at man sliper gulvet rett etter legging, Kenneth hørtes nesten sjokkert ut da jeg spurte om han anbefaler det samme, og svarte med mange rullende smålandske R at "Nei, vi bruker jo sånn her roto-plane, så om du sliper ødelegger du snarere strukturen på overflaten".

Største ulempen med dem er at sporene på baksiden beskrives som freste, men ser snarere ut til å være saget, det er tre spor samlet i midten som er ganske dype, men får se hvordan det oppleves når jeg legger det om noen uker. Visse risiko for at de sprekker på langs, som en av dem har gjort under transport tydeligvis.

I dag ligger det trygt forvart i et innglasset uterom dekket i plast og isolasjon.

Redigering: når jeg leste hva jeg selv nettopp skrev funderte jeg en runde til og innså at jeg hadde gjort en slurvete avrundingsfeil, det var i virkeligheten 76 m2 i pakken. :lying:
Moro!
Da venter jeg spent på at du legger inn gulvet. :D

Oppdatering: det kom! En dag senere enn tenkt pga syk sjåfør, ikke for at det spiller noen stor rolle i mitt tilfelle.

Det var alt jeg hadde håpet på og litt til! Man forstår ikke hvor bredt og luksuriøst 220mm ser ut før man holder i en planke. Det var derimot 72 m2 i pakken, jeg hadde bestilt 75 m2 (med forbehold om at jeg kan ha regnet litt feil). På 72 planker er det en jeg må kassere (sprukket snitt på midten nesten hele sin lengde) og 4-5 stykker som hadde litt skavanker. Ellers plukket jeg hele bunken selv (flyttet fra sitt emballasje opp på en innglasset uterom) og så ikke en eneste som hadde kvistutslag! Overflaten er helt utrolig glatt og myk; mange gulvprodusenter anbefaler at man sliper gulvet rett etter legging, Kenneth lød nesten sjokkert da jeg spurte om han anbefaler det samme, og svarte med mange rullende smålendske R at "Nei, vi bruker jo sånn her roto-planer, så om du sliper ødelegger du heller strukturen på overflaten".

Største ulempen med dem er at sporene på baksiden beskrives som freste men ser heller ut til å være saget, det er tre spor samlet i midten som er ganske dype, men får se hvordan det oppleves når jeg legger det om noen uker. Viss risiko for at de sprekker på lengden, som en av dem har gjort under transport tydeligvis.

For tiden ligger det trygt i et innglasset uterom dekket med plast og isolasjon.

Redigering: da jeg leste hva jeg selv nettopp skrev funderte jeg en gang til og innså at jeg gjorde en slurvete avrundingsfeil, det var i selv verket 76 m2 i pakken. :lying:
Hei, hvordan går det med gulvet?

Jiji Jiji skrev:
Hei, hvordan går det med gulvet?
Enda ikke kommet dit. Min renoveringsferie falt på mållinjen, holder fortsatt på med bjelkelaget og isolering av grunnen. Kommer tilbake!

Enda ikke kommet dit. Min renoveringsferie falt på mållinjen, holder fortsatt på med trossbotn og isolering av grunnen. Kommer tilbake!
Åh, høres ut som du har mye å gjøre. Men spennende med det nye gulvet når det blir klart. (y)

@torparavgrund Passelig stressende nå, men vi lurer også på om du har kommet videre i prosjektet da vi også er på vei til å bestille fra Mollbergs da vi også søker gran og litt tykkere.

Min erfaring med Mollbergs 28x220 grangulv: Hurtigvokst tre og mange kvister som vil reise sørover. Dessuten varierte bredden generelt (husker ikke eksakt, men varierte en knapp centimeter i bredden) og også målene fra den ene til den andre enden skilte seg (=vanskelig å skjøte), så det var en del pusling å legge det.

Kanskje ikke det mest robuste gulvet med tanke på de ofte glese årringene, men det ble pent og det kostet jo ikke særlig mye per kvadrat.

Det beste er kanskje, om mulig, å hente det selv for å kunne gå igjennom det ordentlig.

Det var cirka 2,5 år siden jeg bestilte.

Edit: Har lagt gulvet i et helårshus, så jeg har dessverre ikke noe svar på opprinnelig spørsmål.

• Liker
MmeMim
  • Laddar…
@hobbs Takk for innspill. Akkurat hva jeg trengte. Vi tenkte å hente denne gangen så da skal vi se om vi kan få muligheten til å velge også.

• Liker
hobbs
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
@torparavgrund Litt stressende nå, men vi lurer også på om du har kommet videre i prosjektet da vi også er på vei til å bestille fra Mollbergs da vi også leter etter gran og litt tykkere.
Hei,

Nei, fortsatt ikke i mål. Man undervurderer lett hvor mye småkras og ekstra tilpasninger som trengs i et gammelt hus. :) Endelig ferdig med krypkjelleren og omtrent 1/3 av bjelkelaget ferdig.

Men som jeg skrev ovenfor, av de 76 m2 (72 bord) var det 1 som gikk i stykker under transport, og 4-5 stykker som hadde litt skavanker. Disse 4-5 vil jeg legge på de minst synlige stedene. Ellers hadde det meget god kvalitet slik det ser ut, i hvert fall ingen kvistutslag og all not og fjær var i feilfri stand. Så hvis vi tenker så pessimistisk som mulig og jeg ikke kan bruke de "stygge" i det hele tatt, blir det 6/72 som ikke kan brukes, tilsvarende 8,3%. Da har jeg likevel bestilt ca. 15% ekstra i henhold til generelle anbefalinger.

• Liker
Jiji
  • Laddar…
Vet virkelig hvordan det er med gamle hus. Hele tiden skal det tilpasses eller tenkes ut løsninger. Men vakkert blir det jo som oftest
Takk

På 72 planker er det en jeg må kassere (sprukket nesten hele sin lengde) og 4-5 stykker som hadde litt skavanker. Ellers plukket jeg hele bunken selv (flyttet fra sin emballasje opp på en innglasset veranda) og så ikke en eneste som hadde kvistutspring!
Hentet gulv jeg også nå men syntes at 1/3 hadde kvister som sprukket og løsnet litt på midten i kvistens kjerne. Hadde ikke du slike i det hele tatt? Eller hvor gikk grensen din når du sa at det var en eneste du ikke ville bruke? Lurer på hvor mye det skal være slik og om man får annerledes et annet sted. Så en tråd med moelven der det fantes kvisthull også og snekkeren hadde lagt inn planken slik. Hvor mye aksepterer man? Jeg hatet å gå i vårt finrom som barn om man tilfeldigvis tråkket på et kvisthull der det hadde løsnet og var en stor grop.

MmeMim MmeMim skrev:
Hentet gulv jeg også nå men syntes at 1/3 hadde kvister som sprukket og løsnet litt på midten i kvistens kjerne. Hadde ikke du slike i det hele tatt? Eller hvor gikk din grense når du sa at det var en eneste du ikke skulle bruke? Vurderer hvor mye det skal være sånn og om man får annerledes et annet sted. Så en tråd med moelven der det fantes kvisteshull også og snekkeren hadde lagt inn planken slik. Hvor mye aksepterer man? Jeg avskydde å gå i vårt finrom som barn om man tilfeldigvis tråkket på et kvisteshull der det hadde sluppet og var en stor grop.
Vanskelig spørsmål. Helt kvistfritt, så vidt jeg vet, finnes ikke å kjøpe, bartre vokser ikke på den måten rett og slett. Kvistfri furu forekommer som møbelvirke, derimot ikke som noe så langt som en gulvplank. Den planken jeg ser direkte at jeg ikke kan bruke har sprukket på diagonalen fra hjørne til motsatt hjørne under transporten, og jeg fikk avslag for det. Jeg kan ikke huske at jeg hadde noen kvister som satt løse eller sprukket, nei, men da var virket helt ny-tillevert. Når jeg endelig, ENDELIG blir ferdig med den *%¤#*%¤ trossbunnen og de tre hullene etter skorsteinen kan jeg se på det igjen, da har det ligget to måneder og da har sikkert noen kvister satt seg litt i bevegelse. Kvistene oppfører seg som de gjør fordi fiberne samles og drar på tvers mot resten av treet.

Så finnes det kvalitetsinndeling, A-kvalitet og B-kvalitet. A-kvalitet kan ha enkelte kvister men ingen utslag (dvs kvister som falt ut) og kantkvister må bare være så små at de ikke forstyrrer spontingens funksjon. B-kvalitet får være hvor dårlig som helst. Ganske sikker på at Mollbergs regnes som et A-gulv.

Så litt kvist må man alltid regne med. Så, hva gjør man med det? Mindre, faste, hele kvister ser man bort fra, de forstyrrer ikke funksjonen. Litt større kvister som sitter fast men likevel har sprekker i, finnes det ulike metoder, en er å fylle sprekken med f.eks farget epoxy eller annen filler (finnes i fargebutikker). Om en kvist løsner så det blir hull (det du beskriver) kan man ta en hullsag, sage til et jevnt rundt hull der kvisten satt og deretter lage en rund bit av samme treslag som man "plugger" hullet med. Litt pirk og litt arbeid, men tar man seg tid blir resultatet veldig solid og man blir aldri plaget av det igjen.

• Liker
MmeMim og 1 annen
  • Laddar…
Takk. Veldig utførlig. Jeg har en planke jeg ikke vil bruke, men et titall jeg kommer til å legge under skap. Hadde jeg lagt i soverommet hadde jeg kanskje måttet droppe enda flere. Jeg er veldig tvilende til kvaliteten, men har aldri tidligere kjøpt gulv så har ingenting å sammenligne med.

Her er bilde av noen "middelbra" planker.
Knagg på en treplanke med sprekker i sentrum, viser mulig kvalitetsutfordring ved gulvlegging.
En furubord med synlige kvister og sprekker, noen med utfall. Golvbordet viser trestrukturen tydelig og gir inntrykk av middels kvalitet.

Ser på vårt hundre år gamle gulv i rommet ved siden av og ser samme sprekker på mange kvister der, men vanskelig å si om de var der fra begynnelsen.
Gulvplanker med kvister og sprekker ved siden av et stykke grått og beige teppe.

Interessant om kvaliteten. Finner ingen merking, men hadde også minst tre kvister på not og fjær med fall som kanskje ikke ødelegger, men de er nok skarpe å gå på og blottlegger not og fjær.

Burde dra et sted og se på deres gulv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.