13.206 lest ·
34 svar
13k lest
34 svar
Legge solid tregulv i kaldt hus
Da har det blitt tid for å få inn et gulv i huset for å komme videre og kunne isolere vegger og tak.
Jeg hadde gjerne tenkt meg et massivt furugulv (165x25) som skal legges direkte på bjelkene.
Men problemet mitt er dette med luftfuktigheten, som i skrivende stund er rundt 80%. Man har hørt at skal man legge nytt så skal de ligge inne i huset minst to uker så de antar husets luftfuktighet, og dermed krymper eller sveller.
Men dette gjelder et oppvarmet hus, og huset mitt vil ikke merke noen egen varme tidligst om et halvt år.
Så er det noen som har erfaring med dette?
Kan man for eksempel banke de sammen så mye som mulig under leggingen i og med at fuktigheten er som høyest nå, og da vil noen eventuelle glipper ikke bli så farlige?
Eller skal man satse på ferdigbehandlet gulv som kanskje ikke absorberer så mye?
Jeg hadde gjerne tenkt meg et massivt furugulv (165x25) som skal legges direkte på bjelkene.
Men problemet mitt er dette med luftfuktigheten, som i skrivende stund er rundt 80%. Man har hørt at skal man legge nytt så skal de ligge inne i huset minst to uker så de antar husets luftfuktighet, og dermed krymper eller sveller.
Men dette gjelder et oppvarmet hus, og huset mitt vil ikke merke noen egen varme tidligst om et halvt år.
Så er det noen som har erfaring med dette?
Kan man for eksempel banke de sammen så mye som mulig under leggingen i og med at fuktigheten er som høyest nå, og da vil noen eventuelle glipper ikke bli så farlige?
Eller skal man satse på ferdigbehandlet gulv som kanskje ikke absorberer så mye?
Beste svar
Jeg tror dessverre det er å be om problemer. Kan du ikke få inn en avfukter så du i det minste kan holde RH under 60%. I så fall kanskje det fungerer.S Skogsgringo skrev:Da har det blitt på tide å få inn et gulv i huset for å komme videre og kunne isolere vegger og tak.
Jeg hadde gjerne sett for meg et massivt furugulv (165x25) som skal legges direkte på bjelkene.
Men mitt problem er dette med luftfuktigheten, som i skrivende stund er rundt 80%. Man har hørt at skal man legge nytt så skal de ligge inne i huset minst to uker så de antar husets luftfuktighet, og dermed krymper eller sveller.
Men dette gjelder et oppvarmet hus, og mitt hus kommer ikke til å kjenne noen egen varme på tidligst et halvt år.
Så finnes det noen som har erfaring med dette?
Kan man f.eks banke dem sammen så mye som mulig under leggingen i og med at fuktigheten er som høyest nå, og da vil eventuelle glipper ikke bli så farlige?
Gulvplank pleier å være møbeltørket og altså rundt 8% fukt. 2 uker er ikke nok på langt nær for å tilpasse det til 80% RH (som gir tre en likevektsfuktighet på rundt 16%). Ditt problem vil være at plankene kommer til å vokse i bredde med stor risiko for at det blir bølgete da de ikke vil få plass. Nå mot høst og vinter vil du sannsynligvis få enda høyere enn 80% RH innendørs som bare gjør problemet verre.
Visst du kan legge plankene med glippe for å unngå problemet ovenfor, men da må du leve med det når du varmer opp huset og plankene igjen krymper.
Det beste er å ikke la RH variere alt for mye.
Ja du har nok rett, det er for dårlige odds for at det kommer til å bli bra. Så det er nok bare å bite i det eplet og legge fukttålige sponplater..
Takk for svar!
Takk for svar!
Hva?
Befinner meg i lignende situasjon... Har bare neste uke på meg til å få inn 65 kvm gulv. Og dette i Borås, med det beryktet fuktige klimaet vi har.
@vectrex du virker kunnskapsrik, jeg ber deg om råd. Hvordan får jeg ned fuktigheten på best mulig måte? Og dessuten, hva skjer deretter når jeg har lagt gulvet, må jeg holde nede fuktigheten på noen måte en viss tid? Jo mer man leser, jo mer høres det ut som at enten legger man sitt gulv under perfekte forhold og så holder det i et hermetisk forseglet klimakammer, eller så må man velge mellom bølgende, ujevne gulv eller gliper større enn mellom Thore Skogmans fortenner.
Jeg skjønner at luften generelt er tørrere om vinteren og fuktigere om sommeren, og optimal tid å legge massive gulv er egentlig om høsten har jeg lest.
Det jeg skal legge er et 28mm grangulv, 220 mm brede planker av kjerneved. Jeg spurte selgeren (egen høvleri) om dette med luftfuktigheten, ifølge ham skal det ikke være noen problemer å legge det nå, bare å slå sammen og skru ned i gulvbjelkene, det skal tydeligvis bevege seg ekstremt lite med årstidene. Høres for godt ut til å være sant.
redigering: han sa også at det er bedre å legge det med en gang enn å vente, ellers er det risiko for at bordene begynner å slå seg når de trekker til seg fukt fra omgivelsene.
@vectrex du virker kunnskapsrik, jeg ber deg om råd. Hvordan får jeg ned fuktigheten på best mulig måte? Og dessuten, hva skjer deretter når jeg har lagt gulvet, må jeg holde nede fuktigheten på noen måte en viss tid? Jo mer man leser, jo mer høres det ut som at enten legger man sitt gulv under perfekte forhold og så holder det i et hermetisk forseglet klimakammer, eller så må man velge mellom bølgende, ujevne gulv eller gliper større enn mellom Thore Skogmans fortenner.
Jeg skjønner at luften generelt er tørrere om vinteren og fuktigere om sommeren, og optimal tid å legge massive gulv er egentlig om høsten har jeg lest.
Det jeg skal legge er et 28mm grangulv, 220 mm brede planker av kjerneved. Jeg spurte selgeren (egen høvleri) om dette med luftfuktigheten, ifølge ham skal det ikke være noen problemer å legge det nå, bare å slå sammen og skru ned i gulvbjelkene, det skal tydeligvis bevege seg ekstremt lite med årstidene. Høres for godt ut til å være sant.
redigering: han sa også at det er bedre å legge det med en gang enn å vente, ellers er det risiko for at bordene begynner å slå seg når de trekker til seg fukt fra omgivelsene.
Så tenker jeg også, så hvorfor virker konsensus på både byggsider og andre forhandleres nettsider være at det må være ca 20 grader og 40-60% RF? Hva skjer om jeg tilfeldigvis har 18 grader og 70% RH når jeg legger det, vil det begynne å bule og sprekke så snart det har fått tid på seg til å ta opp fuktighet?Jonatan79 skrev:
Om jeg har forstått det riktig er de behandlede gulvene bare behandlet på oversiden, tror f.eks ikke ferdigvoksede gulv er vokset på alle fire sider...S Skogsgringo skrev:
Jeg befinner meg i samme situasjon som deg, skjønt jeg kunne vel sette på varmen midt på sommeren antar jeg... føles idiotisk, på en måte?
Jeg har funnet akkurat det jeg vil ha, et solid 28 x 220 grantre-gulv, selgeren lager det selv og sier det er kjerneved (han kjøper virket fra et lite sagbruk som er spesialister på "overgrov stokk", dvs de trærne som er for grove for de store sagbrukenes standardiserte mål). Til overraskende lav pris dessuten... nå gjenstår bare troverdighets-spørsmålet: leveres lovet vare til lovet tid? Mine fordommer sier meg at ingen som snakker så rolig på så bred smålandsk ville vært uærlig i spørsmål om en treprodukt, men han virker iblant litt glemsk...
Jeg har lagt byggmax billigste furugulv på vår uisolerte innglassede veranda. Ser likt ut nå som da jeg la det for 1,5 år siden. Og der varierer temperaturen (og sannsynligvis også RF) ekstremt. Fra minus om vinteren til 40+ om sommeren. Litt sjanse, men det ser jo ut til å ha fungert hittil. Hvordan det ser ut om 10 år vet jeg dog ikke...
I hvilken del av Småland finnes denne gulvprodusenten? Det høres utrolig interessant ut.torparavgrund skrev:
Om jeg har forstått det riktig er de behandlede gulvene bare behandlet på oversiden, tror f.eks ikke ferdigvoksede gulv er vokset på alle fire sider...
Jeg befinner meg i samme situasjon som deg, selv om jeg vel kunne slå på varmen midt på sommeren antar jeg... føles idiotisk, på en måte?
Jeg har funnet akkurat det jeg vil ha, et skikkelig 28 x 220 gran gulv, selgeren produserer det selv og sier at det er kjerneved (han kjøper treverket fra et lite sagbruk som er spesialister på "overgrovt tømmer", dvs de trærne som er for grove for de store sagbrukenes standardmål). Til overraskende lav pris dessuten... nå gjenstår bare troverdighets-spørsmålet: leveres lovet vare til lovet tid? Mine fordommer sier meg at ingen som snakker så rolig på så bredtsmålend tid ville være uærlig når det gjelder en treprodukt, men han virker noen ganger litt glemsom...
Samme her bare i et uoppvarmet 1800-tallstorp i Sörmland. Kjøpte og la det kort tid etter om sommeren. Slå det sammen ordentlig og ser virkelig bra ut, ingen glipper eller annet uten helt tett og slett.Marojo skrev:
Jeg har lagt byggmax billigste furugulv på vår uisolerte innglassede veranda. Ser likt ut nå som da jeg la det for 1,5 år siden. Og der varierer temperaturen (og sannsynligvis også RF) ekstremt. Fra minus om vinteren til 40+ om sommeren. Litt sjansespill men ser ut til å ha fungert hittil. Hvordan det ser ut om 10 år vet jeg dog ikke...
Samme her faktisk, Byggmax billigste furugulv (25 x 165 om jeg husker rett), kjøpt om sommeren og fikk ligge åpent kanskje 4-5 dager før jeg satte det sammen ordentlig, skrudd mot gulvbjelkene i en liten forstue som går inn litt i huset. Det eneste jeg ser har skjedd er at en planke har sprukket litt midt i gulvet, det er den som ligger på toppen og løper parallelt med svillen, og hånden på hjertet så jeg nok mellom fingrene der med en litt for stor høydeforskjell.nikasp skrev:
I Vetlanda, Mollbergs Byggvaror heter stedet. Han var vanskelig å finne; hans greier dukket opp under mitt tredje forsøk på å finne det rette gulvet. Hadde et helt Exceldokument med forskjellige merker hos de store forhandlernes nettsider, hos de fleste steder måtte jeg betale 280-500 kr/kvm for 25mm massivt furugulv, avhengig av bredde og kvalitet, og gran var nesten umulig å få tak i.Jiji skrev:
Og jeg finner tilfeldigvis denne hyggelige (men litt forvirrede?) Kenneth Mollberg, hvis eneste markedsføring er en Blocket-annonse som er så uformelt skrevet at den knapt ser seriøs ut, med 28 x 220 grangulv for 250 kr/kvm + frakt.
Note, jeg har ikke mottatt gulvet ennå, og selv om levering er avtalt til neste uke vet han ennå ikke hvilken dag. Han holder nede fraktprisen ved å samfrakte med en gatesteinsprodusent, som visst nok sjelden har mer enn én dags varsel? Høres jo så som så ut, men jeg har ikke betalt noe på forhånd, så...