Hei, har et hus fra -72 med kald loft. Jeg er litt interessert i å legge gangbart gulv oppe på loftet. I dag finnes bare en midtgang lagt med sponplater.
Hvis man skulle ønske å utvide gangbart område, hvordan må man da gå frem for å ikke skape fukt/problemer?
Tenker jeg riktig at man kanskje bør legge lekter oppå takstolene, og oppå det gangbart materiale, for å i så fall skape en luftspalte mellom nåværende isolasjon og gangbart materiale, eller er luftspalten helt unødvendig?
I dag ligger det jo papir over isolasjonen. Ødelegger jeg isolasjonsevnen om jeg skulle sette lekter/gangbart på takstolene, da disse ligger under papiret?
Hvis man skulle ønske å utvide gangbart område, hvordan må man da gå frem for å ikke skape fukt/problemer?
Tenker jeg riktig at man kanskje bør legge lekter oppå takstolene, og oppå det gangbart materiale, for å i så fall skape en luftspalte mellom nåværende isolasjon og gangbart materiale, eller er luftspalten helt unødvendig?
I dag ligger det jo papir over isolasjonen. Ødelegger jeg isolasjonsevnen om jeg skulle sette lekter/gangbart på takstolene, da disse ligger under papiret?
Jeg tenkte å legge gulv, men det har ikke blitt gjort mer enn at jeg "tok hva man haver" og gjorde der jeg trengte å ha gulv.
Følte til slutt at det var overkurs å legge gulv overalt.
Jeg har laget av plater eller planker bare.
Følte til slutt at det var overkurs å legge gulv overalt.
Jeg har laget av plater eller planker bare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvor langt under isolasjonens beskyttelsespapir ligger takstolenes underrammer?N Nygge72 skrev:
Hvis det er stor høydeforskjell, klemmer du jo sammen isolasjonen, og den isolerer dårligere, hvis du legger gulvplanker kloss inntil takstolene.
Så hva er høydeforskjellen?
Hvis det er mer enn en centimeter ville jeg salet på takstolene, så jeg kom opp i samme høyde som isolasjonen, og deretter lagt langsgående gulvplanker på tvers av takstolsretningen. Sånne her altså:

(Disse finnes i sørlige Halland, så du får finne lignende i ditt område)
Hvor høye er forresten takstolenes underrammer? Og hvor tykk er isolasjonen?
Du skulle kanskje benytte anledningen til å isolere litt mer før du legger igjen bjelkelaget.
Takk for tipset. Skal sjekke det.KnockOnWood skrev:
Hvor langt under isolasjonens beskyttelsespapir ligger takstolenes underrammer?
Om det er stor høydeforskjell, så klemmer du jo sammen isolasjonen, og den isolerer dårligere, om du legger gulvplanker tett mot takstolene.
Så hva er høydeforskjellen?
Om det er mer enn en centimeter ville jeg lektet på takstolene, så jeg kom opp i jevn høyde med isolasjonen, og deretter lagt langsgående gulvplanker tvers over takstolsretningen. Slike her altså:
[bilde]
(Disse finnes i sørlige Halland, så du må finne lignende i din omegn)
Forresten, hvor høye er takstolenes underrammer? Og hvor tykk er isolasjonen?
Du skulle kanskje benytte anledningen til å isolere litt mer før du legger igjen bjelkelaget.
Isolasjonen er ikke mer enn ca 20 vil jeg tro, da det var vel omtrent det man la -72. Skulle ønske å isolere litt mer, men samtidig har jeg lest at hus med kaldloft kan få mye fukt/mugg problemer ved tilleggsisolering, og nå er loftet fortsatt i veldig god stand (så vidt jeg kan se) etter over 50 år, så er litt redd for at jeg skulle endre på det. Samtidig måler jeg jo fuktigheten der oppe og den senere tids varmere klima har også gjort at fuktigheten ligger på grensen synes jeg.
Så vi får se om en stund da jeg vil ha en lengre måleperiode, om det fortsetter på denne måten. I så fall må jeg nok gjøre noe for å få ned fuktigheten litt, og da kan det jo bli aktuelt å tilleggsisolere med.
Jepp, Fikk rådet av besiktigelsesmannen da jeg kjøpte dette kjøkkenet som er fra -62, å IKKE tilleggsisolere kaldloftet. Skulle jeg ønske å gjøre det i fremtiden så måtte jeg dels trenge mekanisk avtrekk eller enda bedre FTX samt noe tilsvarende "TrygghetsVakten Vind" for å virkelig sørge for at det ikke blir fukt.N Nygge72 skrev:Takk for tipset. Skal sjekke det.
Isolasjonen er ikke mer enn ca 20 vil jeg tro, da det var vel omtrent det man la i -72. Skulle gjerne isolert litt mer, men samtidig har jeg lest at hus med kaldloft kan få mye fukt/muggproblemer ved tilleggsisolasjon, og nå er loftet fortsatt kjempefin (så langt jeg kan se) etter drøyt 50 år, så er litt redd for at jeg skulle endre på bildet med det. Samtidig måler jeg jo fuktigheten der oppe og den senere tids varmere klima har også gjort at fuktigheten ligger på grensen synes jeg.
Så vi får se om en stund da jeg vil ha en lengre måleperiode, om det fortsetter på dette viset. I så fall må jeg nok iverksette tiltak for å få ned fuktigheten litt, og da kan det jo bli snakk om å tilleggsisolere med
Har installert FTX og sitter akkurat nå og bestiller Raspberry Pie for å bygge en egen variant av trygghetsvakten bare for moro skyld.
Så når jeg har fått det i gang, kommer jeg nok til å tilleggsisolere.
Ja det er trygghetsvakten jeg har sett på hvis jeg trenger å gjøre tiltak. Spennende å bygge selvM MrDizzy skrev:Jepp, Fikk rådet av besiktigelsesmannen da jeg kjøpte dette kjøkkenet som er fra -62 at IKKE tilleggsisolere kaldloft. Skulle jeg ønske å gjøre det i fremtiden så ville jeg dels trenge mekanisk avtrekk eller enda bedre FTX samt noe tilsvarende "TrygghetsVakten Vind" for virkelig å sørge for at det ikke blir fukt.
Har installert FTX og sitter akkurat nå og bestiller Raspberry Pie for å bygge en egen variant av trygghetsvakten bare fordi det er gøy.
Så når jeg har fått det i gang, vil jeg nok tilleggsisolere
Klikk her for å svare