Vi er i ferd med å gjøre i stand et gjesterom i et rom i kjelleren i vårt hus som er fra slutten av 40-tallet. Huset er nylig drenert og jeg har reparert puss på veggene samt satt innertak. Nå har vi kommet til gulvet. Det er en grov betongoverflate (uklart hvor tykk men antageligvis bare noen få cm) som tidligere hadde oppforet tregulv. En slags fuktspærre av en form for asfalt lå på betongplaten. "Asfalten" har jeg frest bort det meste av for å la fuktigheten vandre. Det er knapt 10 kvadratmeter stort.

Vår idé er nå å legge en ny betong som jevner ut overflaten og som man senere eventuelt kan polere/slipe opp, alternativt male. Er dette en rimelig idé tro?

Har mange overveielser rundt dette:

Hvor tykt må man støpe som minst? 5 cm? Må man armere?

Har hørt at flytsparkel er diffusjonstett, stemmer det? Eller kan man ha det som gulvoverflate?

Er det bra å støpe så tykt som mulig fra en slags komfort-/fuktsynspunkt? Det finnes noen cm til terskelen.

Har lett litt etter guider om dette men har ikke riktig funnet noe vettig. Hvis noen har tips om noe man kan lese om sånt ville det vært interessant.

Har også hatt funderinger på elektrisk gulvvarme, men platen er jo uisolert og det blir kanskje ikke så bra.

Ventilerte gulv ville jo også vært et alternativ men ville vært fint å slippe å ha en som trenger å gå hele tiden.

/o

Betonggulvet i deres kjeller er støpt i etterkant mellom veggene som hviler på lavere liggende betongsåler. Det pleier å være uarmert og ca 5 cm tykt. Den enkleste måten å gjøre det pent på er å pusse det. Avrettingsmasse er en annen, men dyrere mulighet. Komforten blir ikke bedre med større tykkelse, det viktigste er at det blir jevnt. Det er ikke feil å hyre en profesjonell for dette. Ikke helt enkelt å få et godt resultat hvis man aldri har gjort det før. Ingen sement- og steinbaserte produkter er diffusjonstette, derimot har de som andre hygroskopiske materialer lavere vanndampgjennomtrengelighet. Varmeelementer i gulvet har rottene størst glede av.

Ok, takk så mye for svar!

Hva skulle man bruke for flytsparkel i så fall?

Når du sier pusse, hva mener du da mer eksakt?

Ok har lest litt der nå, men forstår ikke helt hvilken type jeg burde bruke. Spiller det ingen rolle?

En viktig forskjell mellom Webers ulike produkter (det finnes andre produsenter også) er hvor tykt sjikt de er egnet for. Også overflatens grovhet skiller dem fra hverandre. Du må avrette gulvet slik at du får en oppfatning om nivåforskjellene over hele overflaten. Jeg, som har jukset i de fleste håndverksyrker, ville ikke gjort dette selv. Ansett en murer eller en gulvlegger og spør også denne til råds.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.