Når man leser arbeidsanvisninger om leca-muring står det at murverket og murkrönet bør dekkes mot nedbør. Det er ikke bra med fukt. Det står også at murverket skal beskyttes mot for rask uttørking - bra med passe fuktighet.
Denne sommeren har vært ganske regnfull. Det regner akkurat nå og jeg kan ikke være ute og mure.
Huset jeg bygger, beskytter jeg ikke i det hele tatt mot regn. - Jeg synes rett og slett at det blir for mye arbeid/tar for mye tid. Åpnede paller med lecablokker står også uten dekking.
Jeg kan ikke se at noe er skadet eller at vedheftingen mellom mørtel og blokker har vært dårlig.
Finnes det noen grunn for meg til å ha dårlig samvittighet eller bekymre meg for huset på noen måte?
På byggeplassene jeg har vært, som betongarbeider, har jeg ikke direkte sett at man dekker mer enn mørtelen.
Denne sommeren har vært ganske regnfull. Det regner akkurat nå og jeg kan ikke være ute og mure.
Huset jeg bygger, beskytter jeg ikke i det hele tatt mot regn. - Jeg synes rett og slett at det blir for mye arbeid/tar for mye tid. Åpnede paller med lecablokker står også uten dekking.
Jeg kan ikke se at noe er skadet eller at vedheftingen mellom mørtel og blokker har vært dårlig.
Finnes det noen grunn for meg til å ha dårlig samvittighet eller bekymre meg for huset på noen måte?
På byggeplassene jeg har vært, som betongarbeider, har jeg ikke direkte sett at man dekker mer enn mørtelen.
Ingen problem. Murerte selv opp 90 kvm i første etasje i leca og den stod ubeskyttet i all slags vær. Steinen i seg selv er helt ufølsom for fuktighet.
Det eneste du bør tenke på er å beskytte murkronen når du har nymurt skift under så mørtelen rekker å herde et døgn, akkurat som du har sett på byggene.
Det eneste du bør tenke på er å beskytte murkronen når du har nymurt skift under så mørtelen rekker å herde et døgn, akkurat som du har sett på byggene.
Nå føles det litt bedre!
Klikk her for å svare