Er i planleggingsfasen for et garasjebygg med kjeller hvor garasjen vil bli plassert i kjelleren.
Dette på grunn av reguleringsplanens begrensning av mønehøyden på 3,5 meter samt maks. 50 m2 byggeflate.

Garasjen vil bli gravd ned og vil dermed bli bygd på en plate med oppmurte leca-vegger.

For å spare tid har jeg tenkt å sette et Lundqvist trevare prefab bygg (8,4 * 6) oppå det hele.
I dette har jeg tenkt meg en kontordel på ca. 20 m2, og resten skal bli et lager for all dritten man samler på seg.

Spørsmålene er hvilket bjelkelag jeg bør velge for å få så lav byggehøyde som mulig. Spennvidden vil altså bli 6 m, og jeg vil unngå søyler i kjelleren. Så billig som mulig er jo også en faktor i denne fasen.

Jeg har forsøkt å google fram svaret, men jeg blir ganske forvirret av alle de forskjellige betegnelsene på lettbjelker og maks nedbøyning osv. Håper noen kan dele sin kunnskap/erfaring rundt mine alternativer.

Hvis du vil minimere bjelkehøyden og samtidig klare 6 meters spennvidde, er det stål eller limtre som gjelder. Spørsmålet er hvilken bjelkehøyde du synes er maks?

Regnet ut på mellomdekke med Moelven beregningsprogram.
C/C 600
Plan- og dimensjonstabell for mellomdekke med Moelven beregningsprogram, viser spenn på 6000 mm og ulike bjelkedimensjoner og spesifikasjoner.

Om jeg forstår det riktig så betyr @oobum svar at jeg burde klare meg med 66*315 limtre?
Er dette beregnet for normal boareal? eller lager?

Beste svar

Jeg pleier å regne selv i stedet for å bruke ulike apper. I Moelven appen som oobum har brukt finnes det tydeligvis noen antakelser som ikke redegjøres for. Jeg mistenker at samtlige alternativer forutsetter bruken av skruvlimt gulvsponplate oppå bjelkene for å oppfylle kravet til svikt. Gjør du det med 66x315 mm limtrebjelker på c/c 600 mm så blir det garantert bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.