Jeg skulle gjerne klare meg med 28-mm totalhøyde ovenpå trebjelkelag, noe som virker vanskelig om man ikke legger inn et selvbærende gulv, f.eks. plankegulv. I mitt tilfelle kommer det til å ligge 14,7mm flytende klikkgulv øverst. Praxis på 60c/c er jo minst 22mm spon. Jeg tenkte at om man går ned på 30c/c og skrulim (not, fjær og mot bjelkelag) 12mm spon, burde det holde. Men så snakket jeg med leverandøren, og han sa at det er ingenting de anbefaler, men "det går", inntil feil situasjon oppstår og du får en uvanlig kraftig punktbelastning. Da er risikoen at det går hull. Er det noen her som har noen erfaringer? Kunne man bruke seg av en annen løsning? Ville råspont bli sterkere?

Skulle absolutt unngå 12mm spon som bærende underlag til en lamellparkett. Du vil jo i prinsippet da ha en sterkere parkett som du må stole på for å fordele trykket med alle garantier for knirk osv som forsvinner ut gjennom døren direkte ved legging. Hvis ditt trebjelkelag er rimelig rett så kan du felle ned sponplatene mellom dine gulvbjelker, men også det krever en god del pussling og kotling da du ikke vil kunne dra fordel av en større sammenhengende plate.

Om jeg selv skulle bli tvunget til det, ville jeg kottle ganske mye mellom bjelkene og deretter funnet en så stiv kryssfiner som mulig i traktene av 15mm. Betydelig sterkere enn en 12mm fiberbasert plate, selv med samme underliggende regelverk, og du unngår risikoen for gjennomtramping. Dog muligens en lignende risiko med deformering hvis du har store punktbelastninger.

Akkurat, jeg ser nå på mulighetene for å felle ned en plate mellom gulvbjelkene. Deretter kunne jeg legge 12mm sponplater oppå det. Det burde gå selv om det gjør gulvvarmeambisjonen mer komplisert. Helst skulle den nedfelte platen da også være sporad for varmen. Da mister man selvfølgelig styrke i platen, men hvis man limer sammen den nedfelte platen med platen oppå, burde det bli sterkt nok.

Noter at en sporet gulvsponplate er håpløst svak langs sporene, så du har i prinsippet ingen styrke hvis du senker en slik. Du har kun 3-4 mm slik tykkelse under sporene til underkanten av platen. Likeledes må du ha varmespredningsplater som gjør at du ikke vil kunne ha vedheft til noen plate over.

Skal du ned med gulvvarme i denne konstruksjonen så blir det enda mer komplekst. Min tanke går spontant til nedfrest spredt panel eller ferdige kassetter med innebygd varmespredningsplate og en skrulimet 15 mm kryssfiner over, men det er igjen ute på en veldig kreativ og tynn is. De ferdige kassettene har dessverre den ulempen at du ikke helt kan bruke disse for bæreevne. Freser du med spredt panel som du legger sporene i, hjelper disse til med bæreevnen.

Selv om det svir, ingen sjanse for bare å ordne et nytt bjelkelag slik at du kan gjøre det i henhold til en normal konstruksjon?

Mmm speidet på glespanelvarianten. Finnes jo noen som har gjort det her på forumet.
Det er klart, skulle man kottle som en galning og sette 28mm gles OG regel 30c/c har en skruvlimt 12mm spon veldig mye støtte. Golvvarmeplaten bygger 1mm så glesen må ligge 1mm under golvbjelkenes overkant. Så skulle man undersøke om man kan lime platen på begge sider, mot gles og mot spon.

Har også vurdert å fjerne materiale på eksisterende bjelker i golvbjelkelag og komplettere med bjelker for å komme ned i 30c/c. Eksisterende er 3"/8" så materiale finnes. Det gjør også at ved 30c/c er spennvidden mellom bjelkene mindre enn ved 30c/c bygget med 45mm-bjelker. Da kunne jeg legge en 22mm spon. Dog har ingen av alternativene føltes riktig bra. Det blir en suppe av kompromisser.

M myrstack skrev:
Legg merke til at en sporad gulvspon er håpløst svak langs sporene, så du har i prinsippet fraværende styrke dersom du feller ned en slik. Du har kun 3-4mm slik tykkelse under sporene til underkant av platen.
Nå har jeg forsket videre. Byggelit som leverer spon til blant annet Uponor klarer alle tester og er godkjent som bærende gulv direkte på regla bjelkelag 60c/c. Det er altså 22mm gulvspon med frest spor for 17mm slang. Sporet i seg selv er 18,7mm(+-0,1mm) bredt og 18,2mm(+-0,2mm) dypt. Ikke mye gods igjen i bunnen av sporet og en skikkelig bruddanvisning. Platen er godkjent for løpende montering med fri skjæring. Diverse triks og hemmeligheter har blitt satt i gang for å få tilstrekkelig holdbarhet i platen, til tross for den tynne godstykkelsen. Triks som ikke brukes i rotover/renoveringsplaten på 12mm. Hadde platekvaliteten vært identisk mellom platene burde 12mm holde bedre enn en 22mm med et dypt spor i midten, men slik er det altså ikke. Man lærer noe hver dag :)

Hmm, det er ingenting magisk med 22mm sporet gulvspon. Som hvilken gulvspon som helst. Derimot så bygger bæreevnen på at den legges på tvers av bjelkelaget dvs du har for det meste 22mm spon der du trenger bæreevne. Skulle man legge den langs bjelkelaget tråkker et barn igjennom. De få millimetrene som er under sløyfen er fullt normale. På en 12mm plate har du selvfølgelig 12mm overalt.

Senk ned 22 mm flis mellom gulvbjelkene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.