Kan være at fugen tåler mer bevegelse enn malingen og det er derfor det sprekker? Eller er det tørkesprekker fra malingen bare?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kan være så at fugen tåler mer bevegelse enn malingen og det er derfor det sprekker? Eller er det tørkesprekker fra malingen bare?
Jeg tenker meg at det kanskje faktisk bare er tørkesprekker. Det virket så når jeg hadde slipt ned sprekkene. Tror ikke at det egentlig er et veldig bevegelig hus. Fugen krympet nok litt mer enn hva malingen klarte.

Hva jeg funderer på er om man tør nøye seg med å bare smøre på et lag til av takmalingen etter å ha slipt ned sprekkene eller om man burde smøre på et nytt lag fug på fugen så å si først?
 
Er du fornøyd med formen på fugen hadde jeg prøvd å bare male et strøk ekstra
 
  • Liker
JohanVSF
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Er du fornøyd med formen på fugen hadde jeg prøvd å bare male et strøk ekstra
Jeg kjører på det! :)
 
Uansett hva slags materialer som møter hverandre, vil det nok bevege seg med mindre det er en veldig stabil betong/tegl struktur i grunnen. Jeg har satt ulike typer fuger i vårt hus med trestamme, og det ser fint ut de første månedene, men så sprekker det. Tec3 holder klart bedre, men er det et tynt lag, så sprekker også det.

Er det som sagt ikke stabil betong/tegl grunn, ville jeg satt lister direkte.

Jeg er dog kun hobby snekker og snakker kun fra min erfaring med de 5-6 årene vi har renovert huset vi bor i.
 
Essve akryl flex 25% har jeg ikke hatt noen problemer med. Derimot bruker jeg det ikke verken i innerhjørner eller tak/veggskjøter. Sparkler inn remse og så langt har jeg ikke hatt noen sprekker i det hele tatt, og dette i et trehus fra -64
 
Dette er en 50-tallsleilighet i et solid bygget hus fra -52. Men som Herakleitos sa: Panta Rei ("Alt flyter").. :)
 
B boohoo skrev:
Essve akryl flex 25% har jeg ikke hatt noen problemer med. Derimot bruker jeg det ikke i verken innerhjørner eller tak/vegg-skjøt. Sparkler inn remse og så langt har jeg ikke hatt noen sprekker i det hele tatt, og dette i et trehus fra -64
Aha, med remser høres det ut som at du mener mellom gipsplater? Der har vi brukt vanlig sparkel med remse og det har holdt overraskende bra faktisk. Hovedsakelige bevegelsen ser ut til å være i innerhjørner og mellom tak og vegg. Også mellom dørkarm og vegg holder fugemassen dårlig, trolig derfor, men generelt setter mange lister her.

Kjøkkenet var et av de rommene vi renoverte først, og da var jeg dessverre så dum at jeg prøvde å dekke alle sprekkene mellom platene i taket med merke-fugemasse. Så fint ut i 1 år, nå ser det langt verre ut enn om jeg ikke hadde fuget det i det hele tatt. :( Trolig må man fjerne fugemassen og male om, noe som er en hel del arbeid, så det får være noen år til.
 
Setter også skjøtebånd i tak/veggvinkelen og i innerhjørner i veggene. Da slipper man å holde på med latex/akrylatfugemasse.
 
  • Liker
snowjim
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.