Hei,

Jeg har satt latexfug på en del steder under kjøkkenrenoveringen og har nå begynt å merke at fugen sprekker!? Den fug jeg har brukt er denne:

TREMCO illbruck LD 708
Tremco illbruck LD 708 latexfog tube, grønn, med dyse; brukes i kjøkkenrenovering.

De sprekker jeg har sett så langt er følgende:

- 4 hjørner med tykkere fug, selvtørket, ikke overmalt
- Et helt tak mellom hver plate (noe som tok sin tid) og deretter overmalt med Beckers maling.

Når jeg har jevnet ut fugen har jeg brukt grønn såpe som folk har sagt man skal bruke.

Er dette standard eller har jeg fått tak på det verste merket jeg kunne funnet?

I tykke fuger er det bra med bunnlist så fugen blir optimal mekanisk...

fugpinne med oppvaskmiddel...unngår dragninger i fugemassen unødvendig....sprekker kan skyldes at du ventet så fugemassen skinnet seg og festet rart på underlaget....

lagring av fugemassen den kan ha vært gammel og dårlig batch eller for varm? dvs tørket raskere

Latexfug sprekker...

Det kan nok avhenge litt av fabrikatet. Det finnes et alternativ som er mye bedre, MS polymer basert fug. Eksempel:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/BT-Multibond-2000028571/

Lignende type fug finnes i mange forskjellige fabrikat.

Den er mye mer elastisk, den oppfører seg omtrent som en silikonfug, men kan males over.

Når det gjelder gipsplater i tak, så burde du nok ha brukt vanlig pappremse og sparkel i stedet.

Såpe bruker man i første rekke på silikonfuger, til latex er det bedre med bare vann.. Latex er ikke en mykfuge som silikon, den sprekker med en gang hvis det er for store bevegelser, overmalbar silikon er å foretrekke hvis det er store bevegelser. Men den er heller ikke et mirakelmiddel, visse partier skal man ikke fuge igjen, som i ditt tak f.eks.

Har brukt akkurat det merket uten problemer. Jeg tror problemet heller er bevegelser i underlaget. Tak pleier ikke å kunne fuges med mykfuge så det blir sprekke fritt.

Aha, så det går ikke an å få fugene uten sprekker? Det taket vi har er ikke gips, det består i stedet av masonite på massiv ramme.

Men om jeg vil ha sterk og myk fuge som kan males over og som ikke sprekker, hva skal jeg da kjøpe? Tec7? Kan man stole på Biltemas versjon (BT Multibond)?

Ikke bland ulike typer fugemasse...legg gjerne D silicon list i bunnen av fugen som når du fuger vinduer....nå kan det bli vanskelig hvis sprekken ikke er dyp nok...
Det en silikonlist gjør er at fugemassen ikke fester i bunnen av sprekken og former en mekanisk løsning for å ta opp bevegelsen i fugen mellom platene...

La fugen tørke ordentlig før du maler, men glatt ut fugen mens den er fersk og ikke danner overflatehinne med fugespatel og såpevann.
Det kan være for stor bevegelse i fugen for at det skal holde, da blir det glassfiber stripe og bredsparkel.

Har nå satt taklist og for å sparkle opp og gjemme fuger så har jeg brukt Tec7, det er ikke billig men det sies å være blant det beste. Gjenstår å se om det blir sprekker likevel men jeg krysser fingrene, det sto jo 12% elastisitet pluss at det fungerer som lim også.

Tenker å bruke samme på gulvlister og fóringer.

Tec7 er dog veldig klissete og jeg lurer på hvor bra det egentlig er å sette i fugen mellom list og tapet, litt redd for å ikke få det bort fra tapeten?

Gammel tråd men vil si at Biltema Multibond er kanon.

Vil også slå et slag for Essve Akryl Flex 25, med 25% bevegelse.
Ikke like klissete som en MS-polymer som er ment å både lime og fuge.
Den passer perfekt til innvendig bruk, som lister, sokler, snekkerting, fuger rundt vinduer osv (y)

Sammenlignet innvendig rundt en verandadør.
Fugte halve med Illbruk akryl 10% og halve med Essve Flex 25%.
Gjett hvilken halvdel som fikk en sprekk etter en uke ;)

• Liker
Lobbe62 og 4 andre
  • Laddar…
Bumpar denne.

Jeg fugde rundt en nybygd gipsvegg, opp mot tak og vegger.

Taket er nå malt og sprekker har oppstått. Veggene er ikke malt ennå, der har fugen ikke sprukket. Det burde vel bety at det er takmalingen som har sprukket oppå fugen?

Hva kan jeg gjøre?

• Sprukket takmaling over gipsvegg med synlig fugemasse.
  • En nærbilde av en fuge mellom en vegg og et tak, hvor malingen ser ut til å ha sprukket på overflaten.
  • Liker
AndreasBrodd
  • Laddar…
J Jimp skrev:
Bumpar denne.

Jeg fugde rundt en nybygd gipsvegg, opp mot tak og vegger.

Taket er nå malt og sprekker har oppstått. Veggene er ikke malt ennå, der har fugen ikke sprukket. Det burde vel bety at det er takmalingen som har sprukket oppå fugen?

Hva kan jeg gjøre?
Dessverre bare dette... skjær ut akrylfugen og sett armeringsremse sparkel og til slutt akrylfug tynt og mal tynt!
Ingen elastisitet i verden kan ta opp hvor store bevegelser som helst!
Akrylatmaling må ikke bli for tykk i fuger hjørner da sprekker den!

Ajrå! Glemte å skrive at det er Biltemas Multibond, MS-polymer. Den er jo ekstremt seig. Blir et skikkelig slit å få ned alt...

Jeg ser ærlig talt ingenting alarmerende på bildene?

J Jimp skrev:
Ajrå! Glemte å skrive at det er Biltemas Multibond, MS-polymer. Den er jo overjævlig seig. Blir et helvetes arbeid å få ned alt...
Ikke sikkert du trenger å ta ned alt, men vil du løse hele problemet, må du finne årsaken til bevegelsen.

S Stefan1972 skrev:
Jeg ser ærlig talt ingenting alarmerende på bildene?
Så nå at det første bildet ble dårlig. Men visst, det er jo ingen kjempesprekker. Bare litt forstyrrende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.