En hel uke. Jeg skal pirke litt forsiktig på det i morgen og se hvordan det ser ut. Det kunne jo vært malingen som begynte å flasse. Men fugemassen skulle for så vidt være overmalbar...
En hel uke. Jeg skal pirke litt forsiktig på det i morgen og se hvordan det ser ut. Det kunne jo være malingen som har begynt å slippe. Men fugen skulle for så vidt være overmalbar...
Spalter må være proporsjonale mot bevegelsen, elastisiteten i fugemasse og feste og armering!
Det vil si at det aldri blir bra med for tynt eller for tykt.
Så finnes det triks som proffene lærer seg, nemlig geometrien i tverrsnittet på fugen!
De vet hvordan de skjærer munnstykket og om de bruker bunnlist som støtte for fugemassen.
Til slutt kjenner de tørketiden og vet når de kan male og hvordan de maler for ikke å ødelegge fugens heftelse da både fugemasse og maling og underlag løses av samme vann om fugen ikke er passe tørr.
Slengte på en streng til nå, men noe må ha vært galt med denne tuben. Når jeg hadde kjørt halve strekningen, ble massen gulaktig og litt rennende. Da jeg så glattet det ut, dukket det opp klumper noen steder...gammel tube? Maler inn dette om noen dager, ser det for jævlig ut så får jeg forsøke å trylle til det med en list, selv om jeg helst ville sluppet det.
Slang på en streng til nå, men noe må ha vært galt med denne tuben. Når jeg kjørte halvveis så ble massen gulaktig og litt rennende. Når jeg deretter jevnet det ut, dukket det opp klumper noen steder...gammel tube? Maler inn dette om noen dager, ser det for jævlig ut så får jeg prøve å trolle til det med en list, selv om jeg helst hadde unngått det.
Den rakk ikke å tørke før du jevnet den ut?
Latexfug synes i alle fall jeg tørker ganske fort så man må være rask, ellers kan den få en hinne med ujevnheter som resultat.
Jeg har en stygg fug i kjøkkenet jeg har irritert meg over i to år. Kjøper ikke ikke-merkevarer etter det. Så utrolig kjedelig om man gjør alt annet perfekt og så dårlig fugemasse som blir stygg.
Den rakk ikke å tørke før du glattet den ut?
Latexfog synes i alle fall jeg tørker ganske raskt så man må være rask, ellers kan den få en hinne med ujevnheter som resultat.
Nei, den rakk ikke å tørke. Tror mer på en dårlig tub...
Jeg har en stygg fug i kjøkkenet jeg har irritert meg over i to år. Kjøper ikke ikke-merke etter det. Så jækla trist om man gjør alt annet perfekt og så dårlig fugemasse som blir stygg.
Biltema har sine fogtuber LIGGENDE i en stor kurv i min by. Bør ikke tubene lagres stående? Tuben jeg kjøpte sist hadde jo "skillet seg" så masse gul væske kom ut etter et par trykk. Den hadde vel antageligvis ligget i bunnen om tuben ble oppbevart stående.
Akkurat, jeg ga opp fugingen og satser på diskrete lister i stedet.
Har fått lignende sprekker etter å ha malt fug mellom vegg og tak (isolermaling resp. tapetgrunn under). Det virker dog konsentrert til bare en av veggene. Kanskje større bevegelser i akkurat den veggen.
Uansett testet jeg å slipe ned fugen med et sammenrullet sandpapir, og det ble ganske bra! Det ser faktisk ut som om det bare er selve malingen som har sprukket.
Ville det holde å bare slipe ned sprekkene før andre strøket, eller burde jeg bruke ny fug først?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.