Har sperretakstol med ca 7.4 meter mellom innermålet på ytterveggene. En Limtrebjelke går midt gjennom huset som opplag til sperrene med dimensjonen 90x405. Denne dekker stue og kjøkken med en lengde på 7,4 meter, og der står i dag to søyler som bærer opp denne. Jeg skal nå erstatte disse med en veggstump leca 190mm som opplag i midten. Lecaveggen tenker jeg mure som en L med 80cm oppmurt leca 190mm som støtter limtrebjelken. Høyden på denne er ca 2500mm, murt med Murmørtel B.

Jeg ser via limtredimensjoneringsguide fra setragroup at søylasten blir 30 kN for 4 meter fribærende - dette blir mindre enn det.

Finnes det noen enkel ligning der jeg kan bevise hva en 2.5 meter murt lecablokkvegg klarer av i last nedover?

De to øverste tabellene på side 20 i denne viser at leca 200mm klarer en hel del mer enn de 30kN jeg er ute etter.

http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf

Belastningen bør ikke være noe problem, leca tåler ganske høy trykkfasthet (3-5MPa har jeg sett). Du må regne litt på hvor stor overflate limtrebjelken vil ha mot lecablokken (1 Pa = 1 N/m2, dvs 3 MPa = 3000000 N/m2).

Det viktigste er trolig å sikre at det du murer lecaveggen på tåler det, og at lecaveggen ikke kan knekkes på grunn av svakhet i sidelengs retning.

Lecaseksjonen vil være et L murverk. 80-100 cm langs med limtrebjelken og 60-80 cm til siden. Under lecaseksjonen er det 10 cm armert betong, 300 s100 celleplast, pukk og så leire. Føles ikke som at det ville være et problem det heller.

Enig, det ser ut som det vil holde godt og vel.

Leste den siste kontrollplanen fra min KA i dag - der forutsettes det at eurokoder tilfredsstilles i punktet rundt akkurat flytting av bærende søyle til midtbjelken. Jeg sjekket raskt regelverkene rundt eurokoder, og der virker det som at akkurat denne beregningen bør være mulig å henvise til fra en passende produsent. Det hadde vært ønskelig å ikke måtte leie inn en konstruktør for å "slå inn en åpen dør".. Noen ideer?

Noen skrev her før at du må beregne hvilket trykk pelaren gir på overflaten den står på. Så må vel innfestingen utføres slik at den tar opp kreftene. Så må man jo sørge for at den murte veggen ikke begynner å bøye seg, men det er kanskje ikke et problem. Til slutt må fundamentet kunne ta opp belastningen som oppstår.

Underlaget tålte samme trykk selv uten vekten av lecablokkene på en mindre overflate tidligere - da burde jo dette ikke være noe problem.

Jeg mener nok det er ganske lett å forstå at det holder - i min konstruksjonsbeskrivelse kanskje konklusjonen at kraften på underlaget fordeles på en større overflate, er tilstrekkelig?

Hvordan bør en innvendig lecavegg festes mot gulvet - med glidesjikt eller ikke?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.