Flospel
På vår tomtegrense finnes en eldre (og høy, på sine steder 4 meter fra bakken) steinmur som delvis har mistet steiner. Den ser ikke ut til å være tørrmurt. Jeg vurderer ikke at det er noen overhengende risiko for ras, men små steiner sitter delvis løse. Hvordan ville dere gjort for å både redusere risikoen for fremtidige ras, og for å gjøre de skadede partiene mindre stygge?

Noen med erfaring med denne typen mur…? Vil det fungere å bruke sementmørtel (eller annet?) på steder hvor steiner har løsnet?

Jeg har rødmerket partier der det har løsnet stein!

• Eldre steinmur med løse steiner og grønt løvverk i bakgrunnen. Muren ser høy og ujevn ut med flere synlige sprekker.
  • Eldre steinmur med løse steiner på tomtegrense, rødt markert hvor steiner har falt av, omgitt av gress og busker.
  • Steinmur med rød markering rundt området der steiner mangler. Vegetasjon vokser mellom steinene på muren.
  • Eldre steinmur med planter som vokser mellom steinene. En del av muren er rødmarkert der steiner har falt ut eller er løse.
Sist redigert:
Flospel Flospel skrev:
På vår tomtegrense finnes en eldre (og høy, på enkelte steder 4 meter fra mark) steinmur som delvis har mistet steiner. Den ser ikke ut til å være tørrmurt. Jeg vurderer ikke at det er noen overhengende raserisiko, men små steiner sitter delvis løse. Hvordan ville dere minske risikoen for fremtidige raser, og gjøre de skadede partiene mindre stygge?

Noen med erfaring med denne typen mur...? Vil det fungere å slenge opp sementmørtel (eller annet?) i partier hvor steinene har løsnet?

Jeg har rødmerket partier hvor det har løsnet stein!
Hei, jeg kan dessverre ikke bidra med noe svar, men jeg har i prinsippet det samme spørsmålet. Opp til 4m høy mur som ser ut til å være murt på lignende måte som din, der gammelt mørtel har smuldret bort og mindre steiner har begynt å løsne.

I mitt tilfelle er det en høydeforskjell så bak muren i overkant er min hage. Nedenfor muren går en bilvei. Er litt redd for at trykk fra masser skyver ut større steiner slik at hele muren med tiden risikerer å falle sammen?

Jeg legger ved noen bilder.
Takk for tips og råd om hvordan dette kan repareres!

Noen bilder viser hele muren, andre hvordan det ser ut innenfor der større steiner har falt ut.

• Muret steinveggen ved siden av veien, med en bil i bakgrunnen, viser slitasje og løse steiner på grunn av forvitring.
  • Skade i mur med steiner som har løsnet, viser gap mellom større steiner.
  • Steiner har falt ut fra en mur, og det er synlige hull i konstruksjonen, med enkelte mindre steiner som har løsnet og grønn mose på overflaten.
  • Steinmur med synlige sprekker og løse steiner. Noe vegetasjon vokser i mursprekken. Muren ser slitt ut med gammelt mørtel som har smuldret bort.
  • Sprukket steinmur med løse steiner og synlige sprekker, viser tegn til nedbrytning og mulig fare for kollaps.
  • Steinmur langs en vei med noen løse steiner og ugress voksende ved siden av muren.
  • Gammel steinmur med skadet murverk og synlige sprekker, vegetasjon på toppen, antydning til at steiner kan falle ut. Stor nivåforskjell mot vei.
  • En nærbilde av en slitt steinmur med løse steiner og hull. Noen steiner har falt ut, og en liten plante stikker ut mellom steinene.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.