Etter dreneringsarbeid fikk lecablokk kjellervegg en lang horisontal sprekk, omtrent 2-3mm bred og 4m lang. Kjelleren var innredet men i veldig dårlig stand. Både trepaneler og bjelker som satt fast i veggen var påvirket av langvarig fukt, så jeg fjernet dem. Jeg lurer nå på om de kan ha hatt en annen funksjon som påvirket veggen etter at jeg fjernet dem. Var det en feil? Hva kan man gjøre nå for å fikse problemet?
En vertikal sprekk i en annen vegg, som allerede fantes før arbeidet begynte, har derimot blitt større. Også noen av blokkene har blitt trykket inn, en av dem opp til 1 cm. Sprekken ser ut til å skyldes at en stor stein presset mot veggen, trolig fra da bygningen opprinnelig ble oppført.
Entreprenøren som utførte dreneringsarbeidet sa at sprekkene ikke var noe å bekymre seg for. I tillegg finnes det andre sprekker rundt omkring i kjelleren som sannsynligvis har vært der i mange år, og takstmannen som gjorde overtakelsesbesiktelsen sa at også disse sprekkene ikke var noe å bekymre seg for. Jeg har kontaktet noen fagpersoner for å få en vurdering, men jeg er også interessert i å høre andres meninger om dette og om noen har erfaring med lignende problemer.
En vertikal sprekk i en annen vegg, som allerede fantes før arbeidet begynte, har derimot blitt større. Også noen av blokkene har blitt trykket inn, en av dem opp til 1 cm. Sprekken ser ut til å skyldes at en stor stein presset mot veggen, trolig fra da bygningen opprinnelig ble oppført.
Entreprenøren som utførte dreneringsarbeidet sa at sprekkene ikke var noe å bekymre seg for. I tillegg finnes det andre sprekker rundt omkring i kjelleren som sannsynligvis har vært der i mange år, og takstmannen som gjorde overtakelsesbesiktelsen sa at også disse sprekkene ikke var noe å bekymre seg for. Jeg har kontaktet noen fagpersoner for å få en vurdering, men jeg er også interessert i å høre andres meninger om dette og om noen har erfaring med lignende problemer.
Bilder?M mmmart skrev:Etter dreneringsarbeid fikk lecablock kjellervegg en lang horisontal sprekk, omtrent 2-3mm bred og 4m lang. Kjelleren var innredet men i veldig dårlig stand. Både trepaneler og bjelker som satt fast i veggen var påvirket av langvarig fukt, så jeg fjernet dem. Jeg lurer nå på om de kan ha hatt noen annen funksjon som påvirket veggen etter at jeg fjernet dem. Var det en feil? Hva kan man gjøre nå for å fikse problemet?
En vertikal sprekk i en annen vegg, som allerede fantes før arbeidet begynte, har derimot blitt større. Også noen av blokkene har blitt presset inn, en av dem opp til 1 cm. Sprekken ser ut til å skyldes en stor stein som presser mot veggen, sannsynligvis fra når bygningen opprinnelig ble oppført.
Entreprenøren som utførte dreneringsarbeidet sa at sprekkene ikke var noe å bekymre seg for. Dessuten er det andre sprekker rundt i kjelleren som sannsynligvis har vært der i mange år, og inspektøren som gjorde overtakelsesbesiktigelsen sa at også disse sprekkene ikke var noe å bekymre seg for.
Jeg har kontaktet noen yrkespersoner for å få en vurdering, men jeg er også interessert i å høre andres meninger om dette og om noen har erfaring med lignende problemer.
Var det fukt på innsiden av lecablokkene før drenering og var det da fukt i akkurat sprekker eller bare i nedkant på veggen
Det var ganske fuktig overalt men mest i nederkant på veggen. Men jeg har ikke sett spesielt mye fukt rundt sprekkerJ Jesper mångsysslare skrev:
Jeg så aldri gravemaskinen for nær vegg og det er fjell alt rundt huset typ 1.5-2m bort, så jeg tror ikke det var så mye ekstra trykk men ingen anelse.. Gjenfyllingen skjedde to ganger dog fordi entreprenøren installerte feil tykkelse isolasjon første gangen...Intet skrev:
Å gjøre nå er nok å dokumentere sprekkene med bilder og måle dem for å se om de blir større eller om de er like i en periode, kanskje over vinteren.
Har de boret og plugget isodrän eller lignende på utsiden, kan det også ha gjort at det har sprukket.
Etter for eksempel vinteren bør du kanskje bryte bort en blokk ved en sprekk og se om det er noe bekymringsfullt. Det går jo an å mure opp en ny, bare ikke ta for lavt, men ta midt på veggen så du kan inspisere og fotografere.
Har de boret og plugget isodrän eller lignende på utsiden, kan det også ha gjort at det har sprukket.
Etter for eksempel vinteren bør du kanskje bryte bort en blokk ved en sprekk og se om det er noe bekymringsfullt. Det går jo an å mure opp en ny, bare ikke ta for lavt, men ta midt på veggen så du kan inspisere og fotografere.
Klikk her for å svare