7.164 lest ·
5 svar
7k lest
5 svar
Laminatgulv på betongplate i ombygd garasje?
Skal gjøre om garasje til soverom (innebygd garasje i skråninghus) og lurer på hvordan jeg legger laminatgulv på eksisterende betongplate? Hadde ikke tenkt å pigge opp, men legge på eksisterende betongplate som gir meg et spillerom på 4 cm opp til terskelen som leder inn til resten av huset. Må man legge lekter på gulvet, eller holder det å legge fuktisoleringsmatte/Platonmatte og deretter skumplastfolie før laminatgulvet? Eller blir dette ustabilt?
Da huset ikke er drenert, tar vi ingen sjanser og planlegger å legge platonmatte. Men kan man deretter direkte over denne matten legge grålumppapir eller gulvfoam og deretter laminatgulv uten å ha satt lekter på gulvet? Det er egentlig to spørsmål jeg vil ha svar på: spørsmål nr 1: er det nok med platonmatte, gulvfoam og deretter laminatgulv, eller må jeg ha ytterligere et mellomlag for å holde fukten borte? spørsmål nr 2: for å få et stabilt gulv, må man da ikke sette lekter på gulvet, eller er det nok med ovennevnte?
Jeg ville tro at det kan være en passende idé å legge en tynnere sponplate flytende oppå platonmatten før laminatet, du trenger nok ikke lekter. Sørg også for å ha ventilerte sokler rundt omkring slik at fuktigheten under platonmatten kan luftes ut der.
Merk at dette er mine høyst personlige spekulasjoner, det beste er å vente til proffene har uttalt seg.
Merk at dette er mine høyst personlige spekulasjoner, det beste er å vente til proffene har uttalt seg.
Nå har vi hatt en god venn på besøk som er snekker, og han sa at det ikke trengtes platonmatte, noe jeg syntes var rart siden huset ikke er drenert. Han mente videre at vi ikke skulle tette brønnen permanent, men bare fylle brønnen og ikke røret i den, og deretter legge avrettingsmasse over for å jevne ut hellingen. Noen som har noen kommentar til dette?
Klikk her for å svare