Hei,

Jeg har en plywoodplate (tenk kjøkkenskapdør) som er sparklet og pusset, nå vil jeg lakkere denne med en holdbar og helsevennlig lakk. En stor forskjell fra en kjøkkenskapdør er at denne platen kan komme til å bøye seg litt, så hvis det finnes lakk som er spesielt bra for dette, er det en stor fordel. Skateboards er ofte lakkert, og de bøyer seg, så det skal tydeligvis gå.

Tidligere har jeg lakkert spisebord med Trestjerner oljelakk silkematt og lakkpensel, selv om lakken i seg selv ble veldig fin, ble det en del striper og rusk i lakken. Det ble da sagt at fremgangsmåten skulle være som følger:

- Slipe
- Støvsuge og tørke rent
- Legge på et tynt lag lakk
- Gjenta minst 2 ganger, men bruk sandpapir med rundt korn 200

Dette ga imidlertid striper, og slipingen tok nesten bort laget man hadde lakkert, selv om den var lett.

I stedet sluttet jeg å slipe mellom lagene og la på rikelig med lakk slik at det fløt ut av seg selv. Dette ga et klart bedre resultat, men det gjenstår selvfølgelig noen feil.

En tanke er å bruke spraybokser, men slik jeg forstår det blir det veldig dyrt selv for et mindre stykke, og overflaten blir mindre holdbar?

Jeg har en kompressor som kom med følgende verktøy

78UeCDD.jpg
f15mWKw.jpg
68hVTk0.jpg

Jeg mistenker at en av disse kunne brukes til å sprøyte lakk, noe som jeg antar gir et klart bedre resultat? Og da er spørsmålet hva som kreves for å få til dette på en god måte?

Kanskje man kan få tilstrekkelig bra resultat med rulle?

Kanskje må man tynne ut lakken?

Har dere forslag til lakk? ZAR?

Dette handler selvfølgelig om et kompromiss, jeg vil få en fin overflate, men det må være innenfor rimelige penger og rimelig arbeidstid.

Sist redigert:
Hvor mange lag hadde du tenkt å legge. Angående metodikken du beskriver med pensel ville jeg sagt at du legger alle lag utenom det siste vått i vått. Deretter våtsliper du med minst 600 korn før du legger det siste laget. Sånn kan man gjøre hvis man sprøytemaler også. Men det ser ikke ut som en malersprøyte på bildet.

A Avemo skrev:
Hvor mange lag tenkte du legge. Angående metodikken du beskriver med pensel ville jeg si at du legger alle lag bortsett fra det siste vått i vått. Deretter våtsliper du med minst 600 korn før du legger det siste laget. Så kan man gjøre om man sprøytemaler også. Men det ser ikke ut som en malingssprøyte på bildet.
Jeg vet ikke hvor mange lag man bør legge. På kjøkkenbordet ble det sikkert nærmere 10 lag, men noen ble slipt bort som sagt, et veldig masse arbeid. Nå håper jeg at jeg kan gjøre det riktig denne gangen, og da er det trolig 2-3 lag som gjelder i alle fall.

Så jeg sliper ikke mellom lagene, men legger på nytt lag før forrige lag er helt tørt? Det høres ut som at man da må spraye? Å dra pensel i lakk som har stivnet til en viss grad kommer trolig til å gjøre det verre.

Nei, du har rett, ingen av dem er jo malingssprøyter ser jeg nå. Det burde ha fulgt med en malingssprøyte som i så fall ser ut noe i stil med dette:

003364.jpg

Men det er den eldre versjonen av kompressor pakkene jeg har, så det er ikke umulig at malingssprøyten mangler helt.

Den bildet har en sprøytepistol på. Gjenstanden med en hvit beholder over håndtaket. Det går utmerket å male vått i vått med pensel. Malingen skal ikke være myk, men den skal heller ikke være gjennomherdet. Ofte kan du finne på emballasjen informasjon om minste overmalingsintervall og største overmalingsintervall uten mellomslipe.

S snowjim skrev:
En tanke är att använda spraybokser men hva jeg forstår så blir det veldig dyrt også for en mindre bit og overflaten blir mindre holdbar?
Jeg har nylig oppdaget Maston One sprayfarger, malte f.eks. en hylleplate fra hvit til rosa med ett lag.
Dekker veldig bra, renner ikke og lakken ser ut til å være holdbar.
https://www.hornbach.se/shop/MASTON...t-RAL9010-400ml/6005604/artikel-detaljer.html

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.