Hei på dere,
Har noen funderinger på hvordan jeg skal takle dette problemet. Eieren før meg har lappet undersiden av balkongen med noe merkelig bruk og deretter malt et tykt lag med noe som virker som lateksmaling...
De hadde også brukt glassfiber og epoxy (eller polyester) på oversiden, men ikke gjort det tett. Så i høst rev jeg bort plasten og måtte fjerne det flisgulvet som lå under, siden det hadde vært konstant fuktig under plasten + frostskader.
Uansett, oversiden blir ikke et problem, men hvordan reparerer jeg undersiden? Det føles som det er for store hull for å sparkle, og jeg vet ikke hvordan reparasjonsbruk skal holde seg oppe/forbli.
Som dere ser på bildet har det blitt skikkelige skader i betongen, samt at de eksponerte armeringsjernene har rustet en del.

Takk på forhånd!
Alex
 
  • Skadet undersiden av betongbalkong med rustne armeringsjern synlige, omgitt av avskallet maling og gips, sett mot en blå himmel.
Du trenger jo ikke fylle hele skaden på en gang, da blir antakelig vekten på lagningsbruket høyere enn hva sugeevnen til å få det til å henge klarer av. Kjøp et lagningsbruk/pussbruk og dra over med en mureskje, sørg for å presse godt slik at all luft bak forsvinner. Du vil bli overrasket over hvor godt det klarer å «henge», de skadene du ikke klarer å fylle direkte tar du når det har begynt å tørke igjen. Pensle rikelig med en eller annen klebeforsterker først, og sørg for at det er rent og renset for alt løst sittende gojs.
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Du trenger jo ikke fylle hele skaden på en gang, da blir antagelig vekten på ditt lagningsbruk høyere enn det sugeevnen for å få det til å henge fast klarer, kjøp en lagningsbruk/pussbruk og trekk over med en plattmurslev, sørg for å presse godt så at all luft bak forsvinner. Du vil bli overrasket over hvor bra det klarer å "henge", de skadene du ikke klarer å fylle direkte går du på når det har begynt å tørke igjen. Pensle rikelig med en vidhäftningsprimer først, og sørg for at det er rent og renset for alt løst sittende skitt.
Takk Snål-Jocke!
Nei, det er jo sant. Har vært inne på den tanken tidligere også, men i alt virvar fortrengt det helt. Vidhäftningsprimer har jeg, så må ordne bruk bare da. Planen er nå å støpe en svakt skrånende overflate oppe på balkongen og så sannsynligvis bruke papp til å begynne med. Når det først er tett oppe på, tenker jeg at hullene under skal repareres.
 
Oversiden bør du med fordel kunne flytsparkle.
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
Akkurat ja.

Jeg har sett hvordan proffer gjør når de renoverer brostøtter og lignende, da har de sandblåst bort rusten på all synlig armering. Det er vel kanskje litt overkill for deg, men hvorfor ikke bruke noen ekstra hundrelapper på å pensle på en ruststopper? finnes på Biltema bl.a.
 
S Snål-Jocke skrev:
Akkurat ja.

Jeg har sett hvordan proffer har gjort det når de har renovert brostøtter og lignende, da har de blåst bort rusten på all synlig armering. Det er vel kanskje litt overkill for deg, men hvorfor ikke bruke noen ekstra hundrelapper på å pensle på en ruststopper? finnes på Biltema bl a.
Flytsparkle ja, det var det første som slo meg faktisk, men er ikke helt sikker på at jeg tør begi meg ut på det.

Sandblåsing ville vært kjekt, får se om jeg kan få til det uten å skade ting rundt omkring. Antar at biltema ruststopper er bedre enn ingenting, men har prøvd den tidligere og var ikke spesielt imponert. Men, kanskje finnes det noe annet, får kikke litt rundt!
 
Du våger flytavrette, og du kommer til å elske at du har gjort det. Det kommer til å bli utrolig bra.

Jeg har vanskelig for å se hvordan å mislykkes...

:)
 
  • Liker
Freethefire
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Du tør å flytsparkle, og du kommer til å elske at du har gjort det. Det kommer til å bli sykt bra.

Jeg har vanskelig for å se hvordan det kan mislykkes...

:)
Virkelig? Nå ble jeg fristet til å prøve :)
Hvor tykt trenger man å legge på, vet du? Skal glatte ut den eksisterende platen litt først.
 
Ingen jern får stikke ut i dage, det må ikke bli noen frostsprengning. Sikt på å ha en centimeters tykkelse over armeringen, gjerne to.
 
S Snål-Jocke skrev:
Ingen jern får stikke ut i dagen, det skal ikke bli noen frostsprengning. sikt på å ha en centimeters tykkelse over armeringen, gjerne to.
Du mener armere flytsparkelen?
Får se hvordan jeg gjør da, flytsparkelen er såpass mye dyrere enn type finbetong, ca 1000kr per cm på balkongen.
Det er ikke at jeg er gjerrig, men det siste året har vi byttet tak, nye vinduer og har snart fått hele huset pusset opp. Alt uten å låne, dessuten kommer barn nr 2 hvilken dag som helst. Må også bygge nytt altantak og renovere betongtrappen før høsten kommer for alvor. Puh...
 
Nei, jeg mente opprinnelseskonstruksjonens armering. Som flyt finnes det ulike typer der noen ikke krever egen armering, men den biten er jeg dårlig på.

Bra jobbet med huset, virkelig imponerende:)
 
Jeg har et lignende problem, så denne tråden følger jeg! Om man ikke vil bygge opp for mye på balkongens overside, hvordan får man det tett da?
 
Altså, jeg kan ikke dette på mine fem fingre. Men jeg ville selv flyte oversiden samt ha et vannavvisende topplag, typ epoksy eller noe. Jeg ville også sørge for at undersiden tillater konstruksjonen å puste, samt at ha en funksjonell dryppkant, så rennende vann ikke kan krype langs undersiden.
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
Jeg kan varmt anbefale Betoheft eller lignende for oversiden av balkongen. Brukes uten heftemiddel. Før det, fres bort det gamle overflatebelegget med diamantfres. Overflatebehandle med en epoksymaling.

Betoheft kan muligens fungere også på undersiden hvis man legger det i tynne lag.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jeg har et lignende problem, så denne tråden følger jeg! Om man ikke vil bygge opp for mye på balkongens overside, hvordan får man det tett da?
Finnes jo flere forskjellige bruk og sparkel som bygger bare 5mm.
For min del er det mest som et utjevnende lag, da jeg bare har selve den støpte platen igjen, resten bilte jeg ned i fjor høst.

S Snål-Jocke skrev:
Nei, jeg mente den opprinnelige konstruksjonens armering. Som flyt finnes det forskjellige typer hvor noen ikke krever egen armering, men den biten er jeg dårlig på.

Bra jobbet med huset, virkelig imponerende:)
Da er jeg med! Har sett at mange flytsparkel har "innebygd" armering, derfor ble jeg litt satt ut.

Takk:D


Takk Pen for tipset! Kan være et godt produkt å dra på først og på alle eksponerte armeringsjern.
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.