Jeg vil sette inn tilluftsventiler over mine vinduer. Ifølge husets tegning er det "hammarband" i veggen, som vel er virkelig tykt tømmer. Kan man bore ca 8 cm rundt hull med hullsag i denne? Tenker på bæringen.

hei ! må du bore akkurat over vinduet. jeg pleier å montere dem på siden av vinduet.

Produsenten anbefaler over vinduet, men man kan nok sette det ved siden av som du sier. Over vinduet har jeg kryssfinérplate, øvrige huset (dvs. om man skulle montere dem ved siden av vinduet) har mexitegl. Å bore i mexi virker like slitsomt...

Det kan meget vel være så at den bærende bjelken er et stykke over vinduet slik at om du borer ganske direkte over vinduet så unngår du "hammar bandet".

Hammarbandet i mitt hus er en limtrebjelke som er ca 50x300mm, dvs 50mm tykk og 300mm høy.

Men jeg tør jo ikke ta sjansen på at hammarbandet sitter høyere. Har testet med regelmåler og ovenfor vinduspartiet (som er 4 m) gir den utslag hvert 60.cm, hvilket styrker jakims teori om at hammarbandet ikke sitter direkte over vinduene men høyere opp? Noen som vet hvordan en regelmåler gir utslag hvis man tester rett på hammarbandet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.