Jeg har et lignende prosjekt som i denne tråden, men i mitt tilfelle skal det tas opp et hull for en luke til et rom under en terrasse. Terrassen er en utvidelse i tilknytning til huset med støpt gulv, anslagsvis 10-15 cm tykt på en mur av leca med tykkelse 20 cm. Rommet under terrassen har kryphøyde på ca 80-90 cm, og vi trenger tilgang for rørtrekking. Det er altså ingen vegger eller annen konstruksjon oppå gulvet langs muren. Muren for den tenkte lukeplasseringen er langs terrassegulvets og husets gavl, ca. 100 cm fra husfundamentet. Jeg kan se inn gjennom en ventilåpning (se bilde) og ser at det sannsynligvis har vært en åpning på det tenkte stedet for luken, siden det ser ut til at lecablokk er satt inn etter at muren ble laget. Utsiden er pusset slik at dette ikke er synlig utenfra. Jeg tenkte å ta opp hullet langs de gamle vertikale fugene. Det har blitt murt litt rart, så jeg vurderer å legge åpningen rett under gulvplaten for å unngå at den øverste (hvite) murblokken faller ned. Tenkte å ta opp et hull 60-70 cm bredt med høyden tilsvarende tre skift pluss den hvite murblokken. Bør jeg legge inn plattjern eller på annen måte bære av? Kan jo bare arbeide fra utsiden.

• Bilde av et rom under en terrasse med lecamur, viser en trolig gammelt murt åpning; tekst markerer "Yttergavel terrass", "Troligen igenmurad gammal öppning", og "Husgrund".
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.