Garasjen er murt opp med det jeg tror er lettbetongblokker på plate. Jeg vil gjerne sette inn et lite vindu i en vegg. Men først og fremst vil jeg rive deler av den innerveggen som er murt opp mellom garasjedelen og lagerrommet som er bak.
Kan denne veggen ha noen vital betydning for bæringen? Kan et hull for vindu forårsake problemer?
Et dumt spørsmål kanskje. Jeg tenkte å koble til avløp og legge inn vann. Antakeligvis må det da graves inn en liten grøft under platen og opp. Kan det skape noen problemer for bæringen?
Om jeg i en murt vegg vil lage et hull for vindu, trenger jeg å avveksle det da og hvordan gjør jeg det? Felle inn en bjelke først og så sage opp? Eller er det bare å sage på? Skal bli et normalstort vindu.
Man trenger en bjelke (H-profil eller armert betong) over åpningen. Først borer man flere hull i veggen over den planlagte avlastningsbjelken, slik at man får ca 50% hull og 50% murstein. Deretter kan man avlaste veggen ved å stikke små bjelker gjennom veggen og bære dem med en bjelke på hver side av veggen. Nå kan du lage vindusåpningen og sette inn den definitive bjelken. Etter det fjerner man hjelpekonstuksjonen og murer igjen alle hullene.
Har jeg forstått riktig: Jeg borer flere gjennomgående hull over stedet der bjelken skal sitte. Jeg stikker gjennom rør/små bjelker som hviler på en lang bjelke på hver side av veggen og med stempel under.
Deretter hakker jeg ut for bjelken, murer inn. Så kan jeg ta opp åpningen.
Noe jeg har oversett?
Hva for rør/bjelker snakker vi om å stikke gjennom veggen og hva for bjelker å støtte disse med?
Hvor langt må H-balken gå forbi på sidene om det tenkte vinduet?
Ikke helt i henhold til din tegning. Du har for mye vegg igjen under dine hull, det er nettopp de mursteinene som kan falle ned på deg. Så man bør lage vindusåpningen i direkte tilknytning til dine hull, dvs. underkanten av hullene blir åpen etter du har saget ut vindusåpningen. Du trenger ikke lage hull ved siden av åpningen, bare ovenfor åpningen. Bjelken skal være litt lenger enn hullets bredde, jeg vil tro at 20 cm på hver side skulle være nok, men kontroller gjerne med noen kyndige du stoler på.
Bjelkene du stikker gjennom hullene trenger ikke være spesielt sterke siden de er korte og det finnes flere som bærer vekten, de lange bjelkene på begge sider av hullet skal være godt dimensjonert.
Hvordan du skal dimensjonere hjelpekonstruksjonen avhenger mye av hvor mye veggen bærer, åpningens størrelse, mm og der kan jeg ikke gi deg noen råd.
Fant en tråd der en som ønsket å lage en åpning for dør i en bærende kjellervegg fikk rådet å hugge opp en rille over den planlagte åpningen, halve dybden, og mure inn en U-bjelke. Deretter gjenta fra andre siden. Dette føles som en betydelig enklere variant. Hva tror dere om det?
Dårlig med svar så jeg får vel svare selv. Om ikke annet bra for den som i fremtiden søker og vil finne.
Jeg har nå snakket med bygningsingeniør og jeg kommer til å gjøre det enda enklere for meg. Avhengig av om jeg tar opp åpningen akkurat der en rad med blokker slutter/starter eller midt i en blokk, vil jeg enten bare skrape ut fugene over den planlagte åpningen og felle inn et flatjern, eller lage en renne med åpningens lengde + 30 cm på hver side og legge inn en armeringsstang og støpe igjen.
Fra en betydelig mer komplisert variant ovenfor til en betydelig enklere variant her! Føles bra.
Til slutt ble det en enda enklere løsning. Jeg hadde kjøpt plattjern som jeg hadde tenkt å felle inn i fugene men fikk forslaget av en ingeniør-bekjent å feste plattjernene direkte utenpå steinene. Sagt og gjort: jeg boret et antall hull i jernene, tilsvarende hull i veggen som jeg fylte med ankermasse og presset inn gjengestenger i. Så var det bare å henge på jernet og skru fast med muttere. Sitter som fjell. På innsiden felte jeg inn jernet litt i tilfelle vi finner ut at vi skal pusse eller lignende.
Min erfaring av dette er at noen ganger har man/folk en tendens til å gjøre det unødvendig komplisert.
Fant noen gode tips her og står foran samme prosjekt som deg. Men hvordan sagde du deretter i blokkene for vindusåpningen? Med vinkelsliper? Fra begge sider?
cederbusch skrev:
Til slutt ble det en enda enklere løsning. Jeg hadde kjøpt flattjern som jeg hadde tenkt å felle inn i fugene, men fikk forslaget av en ingeniør-bekjent å feste flattjernene direkte utenpå steinene. Sagt og gjort: jeg boret et antall hull i jernene, tilsvarende hull i veggen som jeg fylte med ankermasse og trykket inn gjengestenger i. Så var det bare å henge på jernet og feste med mutre. Sitter som fjell. På innsiden felte jeg inn jernet litt i tilfelle vi kommer på å pusse eller lignende.
Min erfaring med dette er at noen ganger har folk en tendens til å komplisere det unødvendig mye.
Fant noen gode tips her og står overfor samme prosjekt som deg. Men hvordan sagde du deretter i blokkene for vindusåpningen? Med vinkelsliper? Fra begge sider?
Med en bajonettsag og et blad for lecablokker og lignende. Jeg mener det var ganske langt, så jeg kom gjennom fra en side.
Joda, det der var bare et bilde for å vise. Har bare plukket bort en blokk der. Åpningen er så stor som krevd for et normalt vindu. Det finnes bilder i andre tråder tror jeg om du vil se hvordan det ble.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.