1.813 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
4,4m åpning murt yttervegg, bjelkedimensjon..?
Hei!
Jeg tenkte å åpne opp siden av garasjen vår og gjøre om det til bassenghus/orangeri med et fint glassparti, vedlegger to bilder som jeg har skissert litt på. Mitt lokale byggemarked her i Frankrike har en masse spennende dimensjoner av trevirke, blant annet solide bjelker som er 12x24 cm. Jeg lurer på om en slik kan være nok eller om jeg må bestille en stålbjelke?
Bredde på garasjen innvendig 610 cm, høyde opp til taket 265 cm i den ene enden og 440 cm i den andre.
Den planlagte åpningen blir 440 cm bred og jeg tenkte da å ta en 5 m lang 12x24 cm bjelke over åpningen (rød) og bruke 8x22 som stolper (blå).
Taket er et vanlig fransk tegltak, vet ikke hva de kan veie. De tre takbjelkene som holder det oppe er 10x22.
Jeg har sjekket på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/ men der får jeg bare forslag på limtre, ikke vanlig hederlig saget tømmer.
Tips mottas med takk,
Robert
Jeg tenkte å åpne opp siden av garasjen vår og gjøre om det til bassenghus/orangeri med et fint glassparti, vedlegger to bilder som jeg har skissert litt på. Mitt lokale byggemarked her i Frankrike har en masse spennende dimensjoner av trevirke, blant annet solide bjelker som er 12x24 cm. Jeg lurer på om en slik kan være nok eller om jeg må bestille en stålbjelke?
Bredde på garasjen innvendig 610 cm, høyde opp til taket 265 cm i den ene enden og 440 cm i den andre.
Den planlagte åpningen blir 440 cm bred og jeg tenkte da å ta en 5 m lang 12x24 cm bjelke over åpningen (rød) og bruke 8x22 som stolper (blå).
Taket er et vanlig fransk tegltak, vet ikke hva de kan veie. De tre takbjelkene som holder det oppe er 10x22.
Jeg har sjekket på https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/ men der får jeg bare forslag på limtre, ikke vanlig hederlig saget tømmer.
Tips mottas med takk,
Robert
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Regner man baklengs virker garasjetaket bare å være dimensjonert bare for egenvekt. Bruker man de samme lastene på din åpningbjelke så bør 12x24 være tilstrekkelig med margin. Litt oversiktlig regnet siden visse målopplysninger mangler. I Sverige pleier snølasten å være den dominerende lasten så limtre blir nesten alltid nødvendig. Jeg antar at stedet ligger sør i Frankrike.
Ja det stemmer, sørlige Frankrike, nær Montpellier. Det kom et par cm snø her en gang for fem-seks år siden og det snakkes det fortsatt om så snølast er nok ikke noe vi trenger å tenke på.
Hvilke ytterligere måldata mangler?
Hvilke ytterligere måldata mangler?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg bodde en sommermåned i Anduze som ligger litt nord for Montpellier så jeg har nok en rimelig følelse for hva det innebærer klimamessig. Utfordringen ligger i å bygge så det blir utholdelig å oppholde seg der. Jeg savner c/c avstandene mellom takbjelkene.
Så hyggelig å høre, det er flotte trakter - Anduze er bare et kvarter fra oss!
Takbjelkene sitter cc 150
Takbjelkene sitter cc 150
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hva verden er liten! Jeg gjettet faktisk på 150, så da er min utregning ganske korrekt.
Klikk her for å svare