D
Hvordan gjærer jeg en aluminiumsliste for best resultat?

Tenkte å gjære en slik i 45 grader rundt flisene ved peisen. Flisene møter et flytende laminatgulv. Gulvet flekser litt på grunn av formen, så jeg tror ikke det blir bra med mykfug.

• Aluminium DURAL T-Floor 100 cm skille- og dekkprofil, eloksert i sølv. Perfekt for å lage 45-graders gjæringshjørner rundt fliser.
Fintannet blad i kapp-/gjærsagen pleier å fungere bra.

D
Hvor mange tenner bør jeg sikte på å ha på klinga?

Kommer an på diameteren, men minst 60 for 216 mm.

D
Min kapp- og gjærsag har et blad på 250mm

80 tenner har Bosch på sine metallklinger på 250-260 mm.

En helt vanlig baufil og så teiper du på listen og tegner vinkel. Har ikke alle en slik liggende;)
Og om det trengs, pynter man med en fil, men du sager jo fra oversiden så det pleier å bli bra uansett.

D
Det trengs jo en sånn boks for å få til nøyaktig 45 grader og slik at sagen har et anlegg.

D Derbyboy skrev:
Lär ju behövas en sån där låda för att få till exakt 45 grader och så att sågen har ett anhåll.
Næh, alle vinkelhaker har jo 45 grader og jeg sager med støtte av tommelen så små lister.
Eller om du er usikker så slår du sammen en kasse av tre trestykker, det holder med 2-3 dm lange og bredde inni som listen.
Bare å sage 45 grader i den med gersag, for det hadde du og deretter følger man den ene kanten i den med baufilen.

D
K Kane skrev:
Eller en billigere,
[lenke]
[lenke]
(Har ikke sjekket andre butikker eller fabrikat, kan kanskje finnes billigere)
Takk!

Om jeg føler at @AndersS frifræsarmetode blir for kronglete for meg og velger å kjøre bordsagen med klinge for aluminium?

hvilken side skal jeg ha mot klingen, dvs oppover?

skal jeg teipe t-listen?

Jeg ville vende oversiden opp. Tape skal du ikke trenge. Før ned sagen veldig sakte. Da det er veldig tynt materiale i listen, er det nok ellers risiko for at det kan hugge. Jeg har ikke saget så tynt i gjærsagen, men hvis du spenner fast listen mellom to trebiter på undersiden og sager gjennom alt, reduseres nok risikoen for eventuelle hugg. Tenk på at det kommer til å fyke veldig fine aluminiumspon som setter seg overalt, så vær i et lettvasket område.

• Liker
Derbyboy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.