3.172 lest ·
9 svar
3k lest
9 svar
Lage 5cm dype uthuggede kanaler i blåbetong
Har byttet til gulvvarme i kjelleren. De gamle radiatorrørene (2-rørs system), som nå er demontert, var "innfrest" i veggen. Uthuggingen er ca 5-7 cm dyp og 10 cm bred og flere meter lang per rom... Veggmaterialet er blåbetong.
Hvordan reparerer man dette på den mest effektive måten? Å bygge opp lag etter lag med pussmørtel C kommer til å ta tid. Å sage til biter av ytong/siporex som deretter festes med mur/pussmørtel C kan være en måte, men det virker omstendelig og vil ta lang tid.
Hvis jeg kostgrunnlegger uthuggingen med for eksempel grunningsmørtel A, finnes det deretter en fyllmasse jeg kan bruke i stedet (bortsett fra gipsmørtel), for eksempel noe lagringssparkel som å reparere vegg inne https://www.hornbach.se/shop/Vaggspackel-FINJA-laga-Vagg-15kg/8835586/artikel-detaljer.html
"Støvredusert veggsparkel for oppfylling, avretting og slettsparkling av vegg og tak innendørs. Sjikttykkelse: opptil 100 mm i ett lag. Egnet som underlag for fliser, tapet og maling."
mvh
Richard
Hvordan reparerer man dette på den mest effektive måten? Å bygge opp lag etter lag med pussmørtel C kommer til å ta tid. Å sage til biter av ytong/siporex som deretter festes med mur/pussmørtel C kan være en måte, men det virker omstendelig og vil ta lang tid.
Hvis jeg kostgrunnlegger uthuggingen med for eksempel grunningsmørtel A, finnes det deretter en fyllmasse jeg kan bruke i stedet (bortsett fra gipsmørtel), for eksempel noe lagringssparkel som å reparere vegg inne https://www.hornbach.se/shop/Vaggspackel-FINJA-laga-Vagg-15kg/8835586/artikel-detaljer.html
"Støvredusert veggsparkel for oppfylling, avretting og slettsparkling av vegg og tak innendørs. Sjikttykkelse: opptil 100 mm i ett lag. Egnet som underlag for fliser, tapet og maling."
mvh
Richard
MickeTyr skrev:
Samme her, gipsbruk er smidig å jobbe med, jeg har pusset kjellervegger med gipsbruk og fylt igjen lignende kanaler som etterspørres av ts. Fylte ut med lettbetongbiter som jeg saget til i passende størrelse og pusset opp hele veggen etterpå.
Jeg har laget lignende med mørtel b og knust fra lecablokk/ytong (kappavfall o.l.). Pakket det til i hullet. Ytterste delen siste 1 cm ca, sparer man og legger i pussmørtel C eller gipsmørtel (samme som øvrige veggen, så man får samme finish). Naturligvis må mørtelen herde før man pusser overflaten.
Gjorde på den måten nå.B BSOD skrev:Jeg har laget lignende med mørtel b og knust fra lecablokk/ytong (kappspill o dylikt). Pakket det til i hullet. Ytterste del siste 1cm ca, sparer man og legger i pussmørtel C eller gipsmørtel (samme som øvrige veggen, så man får samme finish). Naturligvis må mørtelen herde før man pusser overflaten.
Slammet litt med grunningmørtel A, deretter tidskrevende arbeid med å skjære til ytongbiter, mure med mørtel b.
Puss blir senere...
Har lest/hørt mye godt om gipsmørtel. Akkurat denne veggen er mellom gang og garasje, men øvrige vegger er uisolerte yttervegger. Den typen av skader/hull, som i mitt tilfelle uthuggede kanaler, ville du reparere det kun med gipsmørtel. DVS fylle hele skaden kun med mørtel? Eller blander jeg sammen gipsbruk og gipsmørtel for det formålet?anders07 skrev:
mvh
Richard
Bare gipsmørtel... Jeg har reparert utallige av mine lettbetong/ytong vegger med gipsmørtel...R RichardRR skrev:Har lest/hørt mye bra om gipsmørtel. Akkurat denne veggen er mellom hall og garasje, men de øvrige veggene er uisolerte yttervegger.
Den typen skader/hull, som i mitt tilfelle uthuggede kanaler, ville du reparere det kun med gipsmørtel. DVS fylle hele skaden kun med mørtel? Eller blander jeg sammen gipsbruk og gipsmørtel for det formålet?
mvh
Richard
Kan legge til, bland mørtelen til en slags tannkremkonsistens så den henger på sparkelen hvis du snur den opp som ned.anders07 skrev:
Fukt veggen godt (men ikke så det renner) med en blomstersprøyte før du legger på mørtel.
Du kan legge flere lag, men gjerne litt ujevnt i det nederste laget, så det får bedre feste.
Fukt ikke mellom lagene.
Trekk av sluttflaten med tre, plast eller metall avhengig av hvor glatt du vil ha den.
Det går an å fukte overflaten når du trekker/glatter, men vær forsiktig med vannet for det blir lett glansete og flekkete om du bruker for mye eller ujevnt.
Klikk her for å svare