Vi har et gammelt trehus med to etasjer og halv kjeller. En del av kjelleren er et par hundre år gammel og har takbjelker som i noen grad er fuktskadet.
I løpet av noen år trenger vi:

- Drenere om huset. Tror ikke at man med dagens mål kan snakke om at det finnes noen drenering overhodet.
- Legge om taket
- To ytterligere soverom og helst litt mer ny plass = bygge om/bygge til

Siden vi har småbarn, jobber mye og ikke er håndverkere så trenger vi hjelp med det meste. Også arkitekthjelp tror jeg, for å få en passende og bra tilbygg.

Til å begynne med skulle jeg ønske å få hjelp av en meget kompetent og allsidig person som kan vurdere husets tilstand og om det i det hele tatt er fornuftig å bygge til. Helst også få kreative ideer om hvordan denne tilbyggingen kunne gjøres.

Er det noen tips om hvor jeg kan finne denne hjelpen? Bor i Nacka.
Det hadde også vært gøy å få generelle synspunkter og kommentarer på prosjektet.

Min generelle synspunkt ville i så fall være at om bare huset kan brukes så blir tilbygg ofte spennende og sjarmerende. I alle fall om man tar seg litt tid til å tegne og tenke over hvordan man vil ha det.
Fikk dere ikke en tegning med huspapirene? ellers er det ikke vanskelig å fikse en tegning, mål med tommestokken bare. Jeg vil anbefale at dere måler, tegner, funderer og diskuterer på egen hånd før dere tar inn en arkitekt, det er dere som skal bo der og har bodd der, så dere kjenner behovene. Mye enklere når dere først sitter der i diskusjon med arkitekten, lettere for denne også om dere allerede har litt oversikt.
Passende å være klar over utbyggingen når grunnlaget graves så dere kan grave alt på en gang.
Ellers er det vel bare å ønske lykke til! Det er gøy å renovere hus, vær ikke redd for å gjøre litt selv også, det er enda morsommere :)

Hei. Forstår at dere føler dere som gullfisker i et hav av haier!
Har byggfirma i Nordland nå. Har bodd i Oslo tidligere, i Vestre Aker nærmere bestemt. Er i "byen", nå og da.
Om dere vil, kan jeg komme og se, bare for saken. Kan selvfølgelig ikke ta meg av byggeprosjektet, da jeg har fullt opp og avstanden er for stor.
Grunnen til min interesse er rett og slett å sjekke kostnadsnivåene Nordland/sør i Norge. Kommer sikkert til å synes alt er kjempedyrt!
Dere kan nå meg på e-posten.
Lykke til ellers! Johan

Han som driver Kärras byggnads AB har jeg brukt i mange år i jobben. Han har bra sunt vett for rådgivning og kan håndtere store prosjekter. Han anbefaler jeg i vått og tørt.

Jeg jobber som eiendomsforvalter og bor også i Nacka.

Janrik og c/o har jeg også benyttet noen ganger, og de har også gjort en god jobb. Dog har deres jobb blitt litt dyrere enn Kärras.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.