Jeg skal til å legge klinker i gangen, 33x33 fliser. Jeg trenger å kappe en del på lengden og fikk låne naboens fliskutter. En sånn man drar over og så knekker til.
Da jeg er helt nybegynner på dette så prøvde jeg først på en 20x20 klinkerflis som jeg har liggende på badet, og det gikk kjempebra. Ett snitt og knekk, så ble det fint kappet.
Men når jeg så tar min større flis, 33x33, så må jeg trykke betydelig hardere og trenger å skjære 2 ganger. Dessuten ble ikke flisen godt knekt. Den første flisen sprakk jeg helt på alle kanter, den andre flisen ble ikke helt kappet.
Trenger jeg en annen type fliskutter, eller er det bare et dårlig skjæreblad på den jeg har lånt?
Snakket med Maskinhjelp der man kan leie fliskutter og forklarte problemet mitt, og de mente at visse fliser er betydelig hardere og trenger en maskin i stedet for manuell kapping.
Stemmer dette?
Da jeg er helt nybegynner på dette så prøvde jeg først på en 20x20 klinkerflis som jeg har liggende på badet, og det gikk kjempebra. Ett snitt og knekk, så ble det fint kappet.
Men når jeg så tar min større flis, 33x33, så må jeg trykke betydelig hardere og trenger å skjære 2 ganger. Dessuten ble ikke flisen godt knekt. Den første flisen sprakk jeg helt på alle kanter, den andre flisen ble ikke helt kappet.
Trenger jeg en annen type fliskutter, eller er det bare et dårlig skjæreblad på den jeg har lånt?
Snakket med Maskinhjelp der man kan leie fliskutter og forklarte problemet mitt, og de mente at visse fliser er betydelig hardere og trenger en maskin i stedet for manuell kapping.
Stemmer dette?
Finnes visse fabrikat som nesten er håpløse HARDE
Lei eller kjøp en fliseskjærer i stedet. Ta typen med vannbad slik at det ikke støver så f-b og da holder også sagbladet bedre.
Det finnes også et alternativ hvor du bruker en kapp som du bruker på skinne. Type som dykksag men for klinker.
Det finnes også et alternativ hvor du bruker en kapp som du bruker på skinne. Type som dykksag men for klinker.
Viken på Biltema?
Jeg lånte en billig kappsag av en kompis, fikk utrolig fine snitt. Lett å gjøre urkap for hjørner og sånt også, om man kommer ut for det. Var dog et grusomt søl, sprutet vann overalt og måtte fylle på ofte i badekaret. Men jeg holdt til ute, så den eneste som led var meg. Vernebriller er et must! Men det var lett å kappe, var nesten som å skjære smør. Nesten...
Jeg visste ikke at de har flere modeller men denne kjøpte jeg: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel...h-klinkerkapar/Elektrisk-kakelkap-2000019141/Trollskidan skrev:
Klikk her for å svare
