Hei
Tenker å legge sporede gulvsponplater 22 mm for gulvvarme i gammelt hus (trebjelkelag med cc 55-ish).
Vil sikre opp stabiliteten og tenker å kortle.
Har dog 15 mm byggehøyde-mån over så lurer på om jeg kan oppnå samme stabilitet med å legge kryssfiner 15 mm (i stedet for å kortle)
Er kryssfiner ok som undergulv om man legger sporede gulvsponplater over?
Tenker å legge sporede gulvsponplater 22 mm for gulvvarme i gammelt hus (trebjelkelag med cc 55-ish).
Vil sikre opp stabiliteten og tenker å kortle.
Har dog 15 mm byggehøyde-mån over så lurer på om jeg kan oppnå samme stabilitet med å legge kryssfiner 15 mm (i stedet for å kortle)
Er kryssfiner ok som undergulv om man legger sporede gulvsponplater over?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er helt OK med plywood under sponplaten. Derimot vurderer jeg hva som er riktig strategi for deg. Hovedproblemet i eldre hus (de trenger ikke være spesielt gamle dvs) er ofte at gulvbjelkene har for lang spennvidde for å få en akseptabel svikt. Det kan hende at du bør satse på å skrulim både plywood og sponplate. Hvilken spennvidde har bjelkene og hva er deres dimensjoner? Klagjebærere løser en del problemer men langt fra alle.
Spennvidden er 6 meter som lengst, og bjelkenes dimensjoner 3x9 tommer, så det føles stabilt i det minste, så jeg nøyer meg med å legge plywood for å løse stabilitet/svikt mellom bjelkene, så dropper jeg kortlinger.J justusandersson skrev:Det er helt OK med plywood under sponplaten. Derimot funderer jeg på hva som er riktig strategi for deg. Hovedproblemet i eldre hus (de trenger ikke være særlig gamle for øvrig) er ofte at gulvbjelkene har for lang spennvidde for å få en akseptabel svikt. Det kan hende at du bør satse på å skruelime både plywood og sponplate. Hvilken spennvidde har bjelkene og hvilke er dens dimensjoner? Kortlinger løser en del problemer men langt fra alle.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
6 meter er altfor lang spennvidde også for 3x9 tommer. Både med hensyn til nedbøyning og svikt. Jeg skal prøve å svare deg litt mer utførlig senere i dag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man bør ha klart for seg at normene har endret seg over tid, ikke minst når det gjelder gulvbjelkelag i tre. Det som var OK på 30-tallet er ikke OK i dag. Som jeg ser det, er det ingen tvil om at dagens krav bedre tilsvarer virkeligheten enn eldre.
Jeg ville satse på å skru og lime 30 mm konstruksjonsfinér (maksdimensjonen) på gulvbjelkene. K-finér er betydelig stivere enn sponplate og fordeler punktlaster bedre over en større flate. Ulempen (bortsett fra at det blir dyrere) er at du må legge inn lekter på tvers mellom gulvbjelkene som du kan lime og skru også de langsgående skjøtene i. Disse skruingslektene, en slags minikortlinger, trenger ikke å ha samme høyde som gulvbjelkene. Det holder med 45x70 mm.
Jeg ville satse på å skru og lime 30 mm konstruksjonsfinér (maksdimensjonen) på gulvbjelkene. K-finér er betydelig stivere enn sponplate og fordeler punktlaster bedre over en større flate. Ulempen (bortsett fra at det blir dyrere) er at du må legge inn lekter på tvers mellom gulvbjelkene som du kan lime og skru også de langsgående skjøtene i. Disse skruingslektene, en slags minikortlinger, trenger ikke å ha samme høyde som gulvbjelkene. Det holder med 45x70 mm.
Klikk her for å svare