Planløsningen på den nye toalettet innebærer dessverre at jeg må krysse en tverrbjelke for rørføring. Dessverre er det også et 110 avløpsrør til toalett som skal gjennom. Bjelken er 240 mm, og røret skal gjennom rett over midten! Hullet blir ca. 1,5 meter fra ett festepunkt og 3 meter fra der den hviler på en bærende vegg! Jeg har lest mange andre tråder, men ingen bygging er jo lik den andre!

Jeg er ikke glad for å krysse bjelken, men jeg har ikke noe valg.

Jeg har forsterket med kortlinger til begge nærliggende bjelker (cc 60) på begge sider av gjennomgangen og skal nå forsterke opp på begge sider av hullet!

Spørsmålet er hva skal jeg forsterke med? Jeg har OSB hjemme som har blitt til overs. Holder det i tykkelse? Har også sponplate hjemme! Har lest om 22mm kryssfiner, men hvor finner jeg så tykk (Byggmax har bare 12mm). Hva bruker jeg for lim, før jeg skrur?
Bør jeg bruke metall i stedet?

Er det bare en bjelke ville jeg gjort en avveksling i stedet. Sag av bjelken, sett tverrbjelker i bjelkesko mot de nærliggende bjelkene, heng deretter den avsagde bjelken i bjelkesko mot tverrbjelkene. Skrulim så sponplate og gulvgips, så holder det hvor bra som helst.

Nei, jeg var nok litt uklar! Har vanskelig med å forstå hva som er bjelkelag, tverrbjelke osv... Tverrbjelke i dette tilfellet siden den går mellom de langsgående ytterveggene.

Det handler om andre etasje og det er undersiden på en taksperre (taksperrene har cc 120). Siden konstruksjonen med takstol er bærende i seg selv, er det vel ikke helt vellykket å lage hull i konstruksjonen...

Med rett over midten mener jeg at sentrum i hullet som skal tas opp, havner rett over midten. Altså blir sentrum 130-140 mm sett nedenfra. Jeg kan eksperimentere litt, men risikerer da eventuelt dårlig fall.

Gulvet blir gulvspon og deretter gulvgips oppå!

Hei,

Jeg brukte 15mm plyfa fra K-rauta (ganske dyr sammenlignet med ByggMax 12mm) men nå tror jeg at jeg kan plassere en stridsvogn der uten problem...

Det finnes noen forskjellige plywood, akkurat K-plywood hadde de ikke hørt om på K-rauta...
Men jeg valgte den som var sterkest (og ikke lakkert siden jeg brukte puretan- eller hva det nå heter -trelim)

Limmet var litt spesielt, jeg prolimte på et stykke som jeg skrudde fast på en gulvbjelke. Limet skummer (og ekspanderer?) etter en stund, nå når den har tørket sitter den som fjell.

/R

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.