S
Hei, vi satte opp skorsteinsbeskyttelse på våre skorsteiner, men skorsteinene har sine år på nakken og mørtelen har begynt å forvitre. Beskyttelsen har forsterket vindens mulighet til å forskyve kronen, spesielt på en skorstein som etter to skikkelige stormer nå har flyttet seg noen centimeter sidelengs.

Heldigvis går skorsteinsbeskyttelsen nedenfor kronen og stopper kronen fra å falle ned. I det minste til neste storm. Problemet er at taket har 45 graders helling så man løper ikke opp når som helst. Det bør helst være vindstille og tørt.

Så mitt spørsmål er om jeg skal finne en god dag hvor jeg kan gå opp og løfte av den, skrape den ren fra mørtel og like så teglsteinene og deretter lime den med PL800? Skorsteinen brukes akkurat nå som kanal til kjøkkenviften.

Eller skal jeg vente til det blir sommer og varmt så jeg kan mure den fast med mørtel?

Jeg vil jo helst ikke vente til sommeren på grunn av risikoen for at den faller av og skader taket og i verste fall oss eller noen andre.

DanielF skrev:
öJeg vil jo helst ikke vente til sommeren pga risikoen for at den faller av og skader taket og i verste fall oss eller noen andre.
Tja, du ga jo selv svaret på spørsmålet ditt.

Personlig sikkerhet går først. Andre som kan bli skadet men naturligvis skal det være sikkert for den som skal opp og fikse kronen også....
Sperr av risikoområdet om nødvendig til det er fikset.

S
Litt usikker på om PL800 fungerer til denne jobben, eller om jeg må vente til jeg kan bruke murbruk. Det var spørsmålet. :)

Har ikke kunnskap om PL800 men hvis du tenker alternativet murbruk så ville jeg i stedet brukt flislim.

Jeg tror ikke PL800 vil hjelpe så lenge. Har sementen begynt å smuldre opp, så har den. Limet vil bare feste seg på overflaten og ikke binde seg i dybden som du ville trengt. Langsiktig løsning er å mure opp en ny krone fra stabilt underlag. Kanskje du kan sikre kronen ved å bygge en midlertidig støtte av noen lekter. To lekter i omvendt V på hver side av skorsteinen, og en lektkrage rundt kronen. Samt et par lekter mellom nederdelen på V-bena og kronestøtten. Da flyttes kraften fra kronen til taket.

Litt i denne retningen:
http://www.fasadokakel.se/showroom/skorsten-villa-laenkarna/faerdigbyggd-staellning.aspx

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.