Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Spør noen andre?
Hørru, vi svensker her på Byggahus kan dette ok? Jordskjelv? Har full kontroll på det. Trenger kroatene konsult er det bare å starte tråd her på Byggahus eller sende PM.
Jo det finnes sikkert noen som vet hva som gjelder også for aktive jordskjelvssoner. Eller man skal alltid bygge etter eget hode og se bort fra regler.

Men alvorlig talt så har de fleste land innenfor aktive jordskjelvssoner tenkt gjennom sine byggregler, så i akkurat Kroatia er det mindre risiko for store jordskjelv.

Farstatjej90
P paralun skrev:
Jo det finnes sikkert noen som vet hva som gjelder også for aktive jordskjelvsoner.
Eller man skal alltid bygge etter eget hode og se bort fra regler.

Men alvor, så har da de fleste land innen aktive jordskjelvsoner vurdert sine bygningsregler, selv i akkurat Kroatia så er det mindre risiko for store jordskjelv.
Erfaring med å bygge i jordskjelvsoner siden jegerne og samlerne ble bosatte.

Men vent - Sverige har en idé 😂

MrJay
Man tar ikke særlig hensyn til jordskjelv når man bygger hus i Kroatia, Bosnia, Serbia eller øvrige Balkan så den diskusjonen kan dere legge ned. Vil man bygge med hensyn til det er det ingenting som forhindrer en, bare å kontakte et bygningsingeniørfirma.

Farstatjej90
MrJay MrJay skrev:
Man tar ikke særlig hensyn til jordskjelv når man bygger hus i Kroatia, Bosnia, Serbia eller øvrige Balkan, så den diskusjonen kan dere legge ned. Vil man bygge med hensyn til det er det ingenting som hindrer en, bare å kontakte en byggningsingeniørfirma.
Ellers er jo Byggahus kjapp med å påpeke at forskjellige ting ikke kan brukes i Sverige fordi alt avhenger av lokale forhold i luft, jord og hav. Men i akkurat dette tilfellet er det likegyldig.

Jeg tror uansett at hvis noe har stått i 300 år, så skal man ha mye på det rene før man kritiserer konstruksjonen.

• Liker
gaia og 3 andre
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det tror jeg ikke, det er nok betydelig mer stabilt enn hva man kan tro.
Gjelder bare å finne noen som vet hva de holder på med.
Vi får se om bygningsingeniøren går med på det. En del av steinene er solide og krever to personer for å løftes.

Rejäl skrev:
Magisk koselig🤩
Gøy at du liker det! Her er et bilde av forsiden av huset:

Framsiden av et hus med trapper dekorert med blomsterpotter, planter og en trekrans på døren.

• Liker
  • Elsker
Kustvägen og 12 andre
  • Laddar…
Hvilket vakkert sted dere har 🤩
Et annet alternativ kanskje hadde vært, å la en smed sette opp stålstolper, og noen stålbjelker som mellom bjelkelaget kan støpes på.🤷🏼

• Liker
  • Elsker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Man tar ikke særlig hensyn til jordskjelv når man bygger hus i Kroatia, Bosnia, Serbia eller øvrige Balkan så den diskusjonen kan dere legge ned. Vil man bygge med hensyn til det er det ingenting som hindrer en, bare å kontakte en byggingeniørfirma.
Jo det vet bare de sakkyndige i Kroatia. Kan tenke meg at man har regelverk både for ny samt ombygging for å klare et jordskjelv.

Google svarte på noen millisekunder når man spør om Krk.
https://www.croatiaweek.com/croatian-island-of-krk-hit-with-4-8-earthquake/

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
MrJay
P paralun skrev:
Jo det vet bara de sakkunnige i Kroatia. Kan tenke meg at man har regelverk både for ny samt ombygging for å klare et jordskjelv.

Google svarte på noen millisekunder når man spør om Krk.
[lenke]
Hva jeg kan se har de et nytt regelverk siden 2021 som gjelder bygninger som er skadet av skjelv (se https://mpgi.gov.hr/vijesti-8/od-da...vila-o-obnovi-zgrada-ostecenih-potresom/14110) i visse områder. Byggeloven sier ikke så mye, jeg finner bare et kort stykke at man skal tenke på skjelvsikring ved renovering av bygninger (ikke hus)*

* Članak 47.a (6) - https://www.zakon.hr/z/690/Zakon-o-gradnji

Men, som alltid - rådfør deg med en lokal bygningsingeniør

• Liker
paralun
  • Laddar…
Farstatjej90
MrJay MrJay skrev:
Hva jeg kan se har de et nytt regelverk siden 2021 som gjelder bygninger som er skadet av skjelv (se [lenke]) i visse områder. Byggeloven sier ikke så mye, jeg finner bare et kort avsnitt at man skal tenke på skjelvsikring ved renovering av bygninger (ikke hus)*

* Članak 47.a (6) - [lenke]

Men, som alltid - rådgi deg med en lokal bygningsingeniør
Kreditt til Googles AI Bard som fant denne raskt når jeg spurte:
Seismic Risk of Croatian Cities Based on Building’s Vulnerability
https://hrcak.srce.hr/file/300935

Den ga også flere andre kilder til reguleringer når det gjelder konstruksjoner. Det er bare å spørre hvis man er nysgjerrig. Men artikkelen var bra!

MrJay MrJay skrev:
Men, som alltid - rådgjør med en lokal byggingeniør
Ja, lokal byggingeniør er et krav i dette tilfellet. Byggetillatelsen går ikke gjennom uten at hans kravliste er integrert i prosjektet. Interessant er at de tiltakene han krever deretter må granskes og godkjennes av en annen uavhengig byggingeniør. Så de ser ut til å ta det på alvor, noe som føles betryggende. Men vi tror det finnes forskjellige måter å gjøre dette på, og vi vil gjerne unngå å bygge et hus i huset. Som nevnt tidligere heller jeg nå mot enten å ta opp nye hull for nytt trebjelkelag eller spare 20cm stubber av eksisterende bjelker og legge nye oppå.

• Liker
gaia og 3 andre
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
For et vakkert sted dere har 🤩
Et annet alternativ kunne kanskje ha vært å la en smed sette opp stålstolper, og noen stålbjelker som etasjeskillene kan støpes på.🤷🏼
Jeg skal snakke med dem og se om det er mulig. Vi vil ikke ha tilgang til byggekran, så alt må bæres for hånd, så vekten kan bli et problem. Jeg antar at en slik stålbjelke veier en del.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Har dere vurdert en stålkonstruksjon i stedet for betong søyler? Burde være slankere, rimelig lette å sette inn i stedet for å støpe betong søyler. Om de forberedes riktig kan du bolte bærende tre lekter i dem og deretter legge gulvet på.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Sannsynligvis et dårlig forslag, men kan stålbjelker være en (delvis) løsning? Dyrt selvfølgelig.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Hvor store er bjelkelagene som skal bygges? Lengde og bredde på rommene der bjelkelagene skal være?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.