P PeGeCo skrev:
Har dere vurdert en stålkonstruksjon i stedet for betong søyler? Det burde være slankere, rimelig lett å sette inn i stedet for å støpe betong søyler. Hvis de forberedes riktig, kan du bolte bærende treplanker i dem og deretter legge gulvet oppå.
Jo, jeg er enig. Det ville nok blitt vakkert. Spørsmålet er bare hva en slik stålstolpe veier. Alt må bæres for hånd cirka 40m, inkl opp to trapper. Men vi liker virkelig kombinasjonen stål og tre, så det er et forslag vi skal diskutere med arkitekten. Takk.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Formentlig et dårlig forslag, men kan stålbjelker være en (delvis) løsning? Dyrt selvfølgelig.
Nei, jeg synes det er et bra forslag. Og dere virker å være mange som tenker i de banene. Må imidlertid løse logistikken først. Takk.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
M mvs skrev:
Jo, jeg er enig. Det ville nok bli vakkert. Spørsmålet er bare hva en slik stålbjelke veier. Alt må bæres for hånd cirka 40m, inkludert opp for to trapper. Men vi liker virkelig kombinasjonen stål og tre, så det er et forslag vi skal diskutere med arkitekten. Takk.
De må ikke bæres inn hele. De kan bæres i biter og sveises på plass. Men det skal jo da gjøres på riktig måte. Jeg tror dette er en ganske dyr løsning, men jeg vet ikke. Man kan i hvert fall gjøre det slik.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
De må ikke bæres inn i sin helhet. De kan bæres i biter og sveises på plass. Men det skal jo da gjøres på riktig måte. Jeg tror at dette er en ganske dyr løsning, men jeg vet ikke. Man kan i hvert fall gjøre det slik.
Bra forslag! Takk.

Hva kan de veie da?
Svigersønnen bygde om hjemme og der var det en 6m bjelke som skulle inn for å veksle av en yttervegg, den løftet man i den ene enden selv, tenker et par hjul foran og bak så drar man av gårde med en sånn selv eller med firehjuling, så 4 mann så kan man nok få den dit man vil.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Hvor store er bjelkelagene som skal bygges? Lengde og bredde på rommene der bjelkelagene skal være?
Huset er ikke helt symmetrisk. Innermålene er 11m (nordveggen), 10m (sørveggen), 5m (vestveggen), 3,7m (østveggen). Ytterveggene er cirka 70cm tykke.

Første etasje blir åpen planløsning og andre etasje vil ha et soverom i vest og et annet i øst med et bad mellom de to soverommene. Skal prøve å legge ut en mer detaljert skisse ved anledning.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Hei Kroatia
Har bodd og arbeidet i Kroatia i fire år og arbeidet med kulturbygninger fra 11 hundretallet.
Bygningsinspektører og kulturmyndigheter satte ofte en kloss i hjulet med rare løsninger og krav som ble løst med en sjokoladekartong inneholdende en sum penger som sto i proporsjon til tiltakene.
Ordførerne i landsbyene er ofte involvert i oppleggene som helt åpent kunne foreslå å hjelpe til mot viss betaling.
Tjenestemennene i forvaltningene er lavtlønnede og tar alle muligheter til ekstra inntekter, landet er hardt rammet av korrupsjon i samfunnet.

mvh
Åke

Å Åke Lindgren skrev:
Bygningsinspektører og kulturmyndigheter satte ofte en kjep i hjulet med merkelige løsninger og krav som ble løst med en sjokoladekartong inneholdende en sum penger som sto i proporsjon til tiltakene.
Hei,

Vi har heldigvis ikke hatt samme erfaring. Folk har vært hyggelige og vært åpne for ulike løsninger. Det eneste negative vi har opplevd er at det tar tid. Jeg tror nok at bygningsingeniøren har et poeng, men jeg tror det finnes flere løsninger på problemet. Han har foreslått to alternativer, men jeg planlegger å gå tilbake med ytterligere 2-3 (bedre) forslag.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
M mvs skrev:
Huset er ikke helt symmetrisk. Innermålene er 11m (nordveggen), 10m (sørveggen), 5m (vestveggen), 3,7m (østveggen). Ytterveggene er cirka 70cm tykke.

Første etasje blir åpen planløsning og i andre etasje blir det et soverom i vest og ytterligere ett i øst med et bad mellom de to soverommene. Skal ved anledning forsøke å legge ut en mer detaljert skisse.
Er det innermålene på rommene? 3,7m er jo ingen problem med et trebjelkelag. 5m er litt verre om det ikke finnes noen bærende vegg under, med en vegg under er det ingen problem. Hvordan ser kravene ut for renoveringer når det kommer til jordskjelv?

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Er det innermålene på rommene? 3,7m er jo ingen problem med et trebjelkelag. 5m er litt verre om det ikke finnes noen bærende vegg under, med en vegg under er det ingen problem. Hvordan er kravene for renoveringer når det kommer til jordskjelv?
Det er innermålene på den åpne planløsningen på første etasje (stue med kjøkken). Øvre etasje er fordelt over to soverom og et bad med samme totale innermål som første etasje. Vi har ikke fått noen oppgave om spesielle krav ved jordskjelv, men bygningsingeniøren virker ivrig etter at huset står stabilt. Vi også så klart ;-)

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Alternativ er jo limtrebjelker. Her i Sverige brukes de flittig. Bodde i GB i 35 år og så dem aldri i husbygging, der var det alltid stål som gjaldt. Limtre kan også bli pent om det designes godt.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hva kan de veie da?
Svigersønnen bygde om hjemme, og der var det en 6m bjelke som skulle inn for å kompensere for en yttervegg. Den løftet man i den ene enden selv. Tenker et par hjul foran og bak, så drar man av sted med en sånn selv eller med firhjuling. Så fire mann, så kan man nok få den dit man vil.
Jeg vet faktisk ikke. Men skal sjekke det.

M mvs skrev:
Gøy at du liker det! Her et bilde av forsiden av huset:

[bilde]
Sasvim prekrasno, kommer sikkert bli et herlig lite krypinn!

Den eldste av alle mine onkler/tanter bygde/hadde et hus akkurat i utkanten av byen, har dessverre aldri vært der. (Han døde for ca 10 år siden og var ikke så "slektskjær", så jeg traff aldri ham.)

Mvh

• Liker
mvs
  • Laddar…
P PeGeCo skrev:
Alernativ er jo limtre bjelker. Her i Sverige brukes de flittig. Bodde i GB i 35 år og så dem aldri i hus bygg, der var det alltid stål som gjaldt. Limtre kan også bli pent om det designes godt.
Er absolutt åpen for det. Er det slik at en limtrebjelke kan bære betydelig mer enn en vanlig trebjelke? Om vi satser på trebjelkelag så hadde det vært flott om vi kan gjøre trebjelkene noe tynnere så det blir litt luftigere i rommene.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
M mvs skrev:
Er absolutt åpen for det. Er det slik at en limtrebjelke kan bære betydelig mer enn en vanlig trebjelke? Om vi satser på trebjelkelag så hadde det vært kanon om vi kan gjøre trebjelkene noe tynnere sånn at det blir litt luftigere i rommene.
Største fordelen med limtre er at den blir mer stabil enn en solid bit.

• Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.