T Timmermannen77 skrev:
Å gjøre en motstøp på en vegg, krever store kunnskaper i forskaling, for trykket på formen blir dobbelt. Avstivning og forankring er veldig viktig at de blir riktig.
Jeg synes det hadde vært bedre å mure opp veggene med en luftspalt mellom gammel vegg og ny innervegg.
Jeg har faktisk sett at de har gjort akkurat det som du foreslår i en del av husene der - dvs luftspalte og deretter murt med tegl. Som cpalm dog nevnte, føles det dog trist å bygge et "hus i huset". Overveier mer og mer om kanskje trebjelkelag er rett vei å gå. Ti prosent tapt gulvflate føles ikke bra. Og vinduskarmene kommer til å bli nesten 1m dype.

• Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Gitt situasjonen og det du beskriver som trangere eldre bykjerne, kommer ens betong og pumpebil inn?

Å mure opp en konstruksjon, evt. søyler, virker som en betydelig enklere øvelse med logistikken. Å deretter overveie et støpt dekke driver bare dimensjonen på øvrige deler på grunn av egenvekten, og hvis det finnes en jordskjelvaspekt er ikke elastisiteten i et dekke av tre å foretrekke?

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
En del av dere har tatt kontakt og spurt hvor dette er. Jeg skal ikke være gjerrig, så her er en 2min lang video som gir en bra oversikt over husets plassering:

0:49 inn i videoen skimtes et lysegult hus i øvre delen av bildet. Det er det huset vi kommer til å renovere.

• Liker
blackarrow og 8 andre
  • Laddar…
P
M mvs skrev:
En del av dere har tatt kontakt og spurt hvor dette er. Jeg skal ikke være gjerrig, så her er en 2-minutters video som gir en god oversikt over husets plassering: [media]
0:49 inn i videoen skimter man et lysegult hus i øvre del av bildet. Det er det huset vi skal renovere.
Magisk koselig🤩

• Liker
TessieP
  • Laddar…
C
M mvs skrev:
Problemet er vel at de fleste trebjelkelagene i de virkelig gamle husene der er feil dimensjonert.
Jo, så kan det jo være. Eller så har noe skjedd med tiden som har påvirket bæreevnen.

Men det er jo ikke noe du trenger å bekymre deg for om du bygger opp et nytt bjelkelag fra grunn. Bærepunktene i veggen for gulvbjelkene må sannsynligvis flyttes/endres/kompletteres uansett om du har andre spennvidder og nivåer.
Det kan jo være en poeng med en betongplate i f.eks. bad, men ellers har jeg litt vanskelig for å se noen fordeler med det.

• Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Gitt situasjonen og det du beskriver som trangere eldre bykjerne kommer en betong og pumpebil inn?

Å mure opp en konstruksjon, eventuelt søyler, virker som en betydelig enklere øvelse med logistikken. Å da vurdere et støpt dekke driver bare dimensjonen på øvrige deler på grunn av egenvekten, og hvis det er en jordskjelvaspekt er ikke elastisiteten i et dekke av tre å foretrekke?
Vi hadde et firma på plass i fjor som kikket på det. De mener at de kan stille en betongbil på torget og deretter sette en hjelpepumpe i hagen. Fra lastebil til hus blir det cirka 40m.

Angående jordskjelv og elastisiteten, så kan du nok ha rett. Ingen store skjelv i området som på andre steder rundt Middelhavet, men noen mindre kan forekomme.

C cpalm skrev:
Opplaget i veggen for gulvbjelkene må nok flyttes/endres/kompletteres uansett om du har andre spennvidder og nivåer.
Ja, det hadde vært optimalt om det går.

Minst en vegg er bygget med store steinblokker, så jeg er usikker på om vi fritt kan velge hvordan vi setter bjelkene. Om vi flytter på en så stor stein så vil nok hele veggen rase.

Kanskje vi kan beholde 20 cm stumper av de eksisterende bjelkene og så legge de nye bjelkene oppå disse. Da får vi jo takhøyden, slipper å grave i veggene, og vi kan legge noe under de nye bjelkene på de stedene det trengs for å få alt i nivå?

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Burde vel gå å bore nye hull?

Farstatjej90
M mvs skrev:
Problemet er vel at de fleste trebjelkelagene i de virkelig gamle husene der er feil dimensjonert. Og bjelkene er vanligvis montert på litt forskjellige høyder, så gulvene heller ofte skikkelig. Mange prøver da å stabilisere og jevne ut ved å legge et tynt lag sement/betong oppå. Ser man ofte. Så lurer jeg på om det kanskje ikke er en fordel med et tynt lag betong/sement hvis vi som skal bygge et bad i andre etasje. Hvis vi helt fritt kan velge plasseringen på de bærende bjelkene, så hopper jeg gjerne over et tynt lag betong/sement, men hvis vi må bruke allerede eksisterende hull for bjelkene, så tror jeg nok det kan være verdt å legge et tynt lag betong/sement oppå.
Beklager, må likevel kommentere dette, et hus som har stått i 300 år - med "feildimensjonert bjelkelag" - man undrer hvor mange av husene som bygges i dag som står opp om 300 år.

Jeg forstår hva du mener men... Perspektiv!

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
C
M mvs skrev:
Om vi flytter på en så stor stein så vil nok hele veggen rase.
Det tror jeg ikke, det er nok betydelig mer stabilt enn man kan tro. Gjelder bare å finne noen som vet hva de holder på med.

nino nino skrev:
Burde vel gå an å bore nye hull?
Kanskje, men det kommer nok an på hvilken bergart steinen er laget av.

P
Har huset holdt i 300 år med murt naturstein, så er det ikke steinens kvalitet som har holdt veggen stående, men snarere kalkmørtelens svakhet eller hva de nå har hatt for blanding som har tillatt bevegelse, som for eksempel en jordskjelv, som gjør at veggen står enda i dag. Murer du i henhold til svenske normer, ville ikke veggen overleve 100 år om engang det, dette fordi vi bruker altfor sterke mørtel i dagens samfunn.

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
gaia
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har huset holdt i 300 år med murt naturstein så er det ikke steinens kvalitet som har holdt veggen stående, men kalkmørtelens svakhet som har tillatt bevegelse, for eksempel en jordskjelv, som gjør at veggen står ennå i dag..
Murer du i henhold til svenske normer så ville ikke veggen overleve 100 år om det engang..
Jo, men nå ligger jo Kroatia i en jordskjelvaktiv sone.
Man må jo nøye se hvordan kroatene selv ser på dette samt regelverket. Noe en utlending ikke kan endre på.

Kort om dette:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...nformation/naturförhållanden-och-katastrofer/

P
P paralun skrev:
Jo men nå ligger jo Kroatia i en jordskjelv aktiv sone.
Man får jo sjekke nøye hvordan kroatene selv ser på dette samt regelverket. Ingenting en utlending kan endre på.

Kort om dette:
[lenke]
Nå kan du formodentlig ingenting om muring så det blir bra med det vet du😉

Farstatjej90
P paralun skrev:
Jo men nå ligger jo Kroatia i en jordskjelv aktiv sone.
Man må jo sjekke nøye hvordan kroatene selv ser på dette samt regelverket. Ikke noe en utlending kan endre på.

Kort om dette:
[lenke]
Spør noen andre?
Hør her, vi svensker her på Byggahus kan dette ok? Jordskjelv? Har full kontroll på det. Trenger kroatene konsulent er det bare å starte tråd her på Byggahus eller sende PM.

• Liker
  • Haha
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.