23.229 lest ·
109 svar
23k lest
109 svar
Kroatia - Bygningsingeniør krever 23cm støping mot eksisterende innervegg
Du har rett, min erfaring er også at det er vanskelig. Jeg er imidlertid ikke veldig bekymret da vår kjeller allerede er betydelig bedre enn mange andres, men det ville så klart vært bra om man kan bruke den til oppbevaring uten å være bekymret for at ting ruster eller mugner. Vi planlegger som sagt et ventilasjonssystem (Aereco V4A) for hele huset, inkludert kjelleretasjen. Hvis vi så merker at det ikke er nok, vil vi ha en ferdig tilkobling for lett å kunne installere a/c i kjelleren som da kan slås på ved behov og avfukte.D Dublin skrev:
Fick ett tråkigt besked från arkitekten idag. Byggnadsingenjören har räknat på vårt förslag om träbjälklag enligt ovan, men är inte villig att godkänna en sådan lösning. Han vill ha "ett hus innanför huset", dvs 23cm gjutning mot befintlig innervägg. Jag har själv mycket svårt att förstå varför detta skulle vara nödvändigt.M mvs skrev:
Förslaget som vi arbetade fram efter en massa bra idéer och input från er var ju tre stål-/betongstolpar (rött och lila nedan) jämt fördelade längs vardera långsida. Sedan längsgående bjälkar (gult nedan) ovanpå dessa tre stål-/betongstolpar och därefter träbjälklag (blått nedan). Så här:

Man har ju sett hur många hus som helst som byggts på detta vis.
Sedan vet vi ju också att västra källarväggen har problem med fukt från yttertrappan och det känns viktigt att hålla koll på det efter saneringen. Att då gjuta ytterligare en innervägg kloss på en problemvägg känns ju onekligen väldigt riskabelt.
Sorry, känner mig allmänt grinig och uppgiven idag. Behöver nog några dagar att smälta allt detta 😞
Mitt tidligere innlegg om erfaringer fra 4 års byggeprosjekt i Kroatia om den omfattende korrupsjonM mvs skrev:Fikk en kjedelig beskjed fra arkitekten i dag. Byggingeniøren har regnet på vårt forslag om trebjelkelag ifølge ovenfor, men er ikke villig til å godkjenne en slik løsning. Han vil ha "et hus innenfor huset", altså 23 cm støping mot eksisterende innervegg. Jeg har selv veldig vanskelig for å forstå hvorfor dette skulle være nødvendig.
Forslaget som vi arbeidet frem etter en masse gode ideer og innspill fra dere var jo tre stål-/betongstolper (rødt og lilla nedenfor) jevnt fordelt langs hver langside. Deretter langsgående bjelker (gult nedenfor) oppå disse tre stål-/betongstolpene og deretter trebjelkelag (blått nedenfor). Slik:
[bilde]
Man har jo sett hvor mange hus som helst som er bygget på denne måten.
Så vet vi jo også at den vestlige kjellerveggen har problemer med fuktighet fra yttertrappen, og det føles viktig å holde øye med det etter saneringen. Å da støpe en ytterligere innervegg kloss til en problemvegg føles jo unektelig veldig risikabelt.
Beklager, føler meg generelt grinete og oppgitt i dag. Trenger nok noen dager for å fordøye alt dette 😞
som forekommer, jeg kjenner igjen turene.
Vil du komme i mål må du svelge sidekostnader med instoppede kontanter i en sjokoladeeske og hyggelige restaurantbesøk
mvh Åke
Det er ikke i det hele tatt den følelsen vi får. Prosessen har riktig nok vært langsom, men alt har føltes korrekt underveis. Ingen indikasjoner i det hele tatt på at man vil ha bestikkelser eller lignende. Ifølge arkitekten er det et spørsmål om ren overbevisning hos bygningsingeniøren i dette tilfellet, og når jeg leser mellom linjene, også veldig mye en holdning av at "vi har alltid gjort det sånn, så derfor gjør vi det sånn."Å Åke Lindgren skrev:
Her er det arkitekten som betaler bygningsingeniøren og deretter fakturerer arkitekten oss for hele prosjektet (fast pris som avtalt på forhånd). Jeg skal foreslå at vi engasjerer vår egen bygningsingeniør som jeg kan snakke med direkte, og så får han/hun ta kontakt med arkitekten når vi har en bedre løsning. Jeg håper å finne noen som er litt mer løsningsorientert og som er åpen for ulike ideer.
Og skulle det mot formodning ikke fungere, så har jeg en idé om hvordan vi kan gjøre et interessant prosjekt uten å måtte lage nye etasjeplan/dekke. Men det blir i så fall et senere spørsmål...
Etter mange runder har det landet i at vi må støpe nye innervegger innenfor eksisterende innervegger (altså et hus i huset) dersom vi bestemmer oss for å lage nye bjelkelag. Det er tvingende lov og vi kommer ikke rundt det. Med nye innervegger ville vi miste cirka 15% gulvflate, noe vi ikke er interessert i, så vi vil beholde eksisterende bjelkelag for å slippe å støpe nye innervegger. Mer informasjon om dette i innlegg #40 her: https://www.byggahus.se/forum/threa...renoveringsprojekt.509243/page-3#post-5678636
Klikk her for å svare