TRJBerg TRJBerg skrev:
20mm gipsplate er betydelig tyngre og litt stivere enn 13mm gipsplate. Noe som betyr en hel del for lydisolasjon. En vanlig anbefaling er for eksempel doble gipsplater på vegg mot lydkilde som en god (pris og plass) løsning.
Har dessverre ikke i hodet en relevant test av det akkurat nå.
Ok, da vet jeg. Takk.

Rejäl skrev:
Steglyden dempes litt med isolasjon i bjelkelaget, men vil man redusere den ytterligere, er et trinnlyddempende mellomlegg bedre..
...
Dampsperre ville jeg ikke satt inn om man ikke har det konsekvent over hele boligen…
Vi vil ha 5mm mellomlegg/parkettunderlag mellom OSB-en og parkettgulvet for å minimere trinnlyd. Ville vi hatt noen ytterligere fordeler med å også legge 5mm mellomlegg oppå limtrebjelken slik at OSB-en ikke ligger direkte på limtrebjelken?

Ang. dampsperre så tror jeg ikke de har planlagt noe for veggene. Dog for yttertaket. Jeg skal spørre arkitekten.

P
M mvs skrev:
Vi kommer ha 5mm mellomlegg/parkettunderlag mellom OSB-en og parkettgulvet for å minimere trinnlyd. Hadde vi hatt noen ytterligere fordel av å også legge 5mm mellomlegg oppå limtredrageren sånn at OSB-en ikke ligger direkte på limtredrageren?

Ang. dampsperre så tror jeg ikke de har planlagt noe for veggene. Dog for yttertaket. Jeg skal spørre arkitekten.
Nei det er viktigere å skru/spikre lim undergulvet mot dine limtrebjelker..
Det holder bra med 5mm det har vi normalt ikke i våre eneboliger, men brukes mer i blokkhus..
Ja yttertaket er en annen sak der hadde jeg lagt en dampbrems i ditt tilfelle, finnes disse ikke i det landet så er det enkelt å kjøpe med seg herfra..

https://www.isover.se/supporten-tipsar/hur-fungerar-variabla-angbromsen-isover-varior-xtra

• Liker
mvs
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
50mm er nok
Skal akkurat til å sende en e-post til arkitekten om dette. Skal ikke en slik isodränplate monteres på utsiden av veggen? Her deler vi jo vegg med naboen, så da må det bli på innsiden av vår veggside. Er det ok? Og avslutter man i så fall med gipsplate eller trengs det noe ytterligere mellom isodränplaten og gipsplaten?

Jeg ville ha isolert mellom veggene slik at eventuell fukt kan renne ned utenfor kjelleren.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Jeg ville isolert mellom veggene så eventuell fukt kan renne ned utenfor kjelleren
For å klargjøre, det er en enkelt tykk vegg (for det meste av stein). På den ene siden av denne tykke veggen befinner du deg inne i vårt hus og på den andre siden av den tykke veggen befinner du deg inne i naboens hus. Så det er ingen mulighet for å lede fukt utenfor kjelleren. Tenk deg en vegg som deler to rom inne i ditt eget hus ... samme prinsipp.

M mvs skrev:
For å klargjøre, det er en eneste tykk vegg (mest av stein). På den ene siden av denne tykke veggen befinner du deg inne i vårt hus og på den andre siden av den tykke veggen befinner du deg inne i naboens hus. Så det finnes ingen mulighet for å lede fukt utenfor kjelleren. Tenk deg en vegg som deler to rom inne i ditt eget hus ... samme prinsipp.
Jeg tenker at det beste nok er å skrape bort alt løst materiale på innerveggen og deretter montere en 20mm gipsplate, men med 30-50mm luftspalte imellom, slik at den gamle veggen kan puste. Høres det fornuftig ut? Om man deretter skulle finne en fin murvegg bak, kan det for så vidt være stilig å la den være helt eksponert.

Sist redigert:
M mvs skrev:
Jeg tenker at det beste nok er å skrape bort alt løst krafs på innerveggen og deretter montere en 20mm gipsplate, men med 30-50mm luftspalte mellom slik at den gamle veggen kan puste. Høres det fornuftig ut? Om man deretter skulle finne en fin steinvegg bak så kan det jo være fint å la den være helt eksponert.
Hvorfor ikke bare kjøre med pussede innervegger og fliser/steingulv? Male veggene med silikatmaling slik at de kan puste. Det kan være nødvendig med en luftavfukter for å holde kontroll på luftfuktigheten.
Vet du hvordan fukten kommer inn i kjelleren? Er det via vegg, gulv eller luft? Gjetter at det kan bli veldig varmt og fuktig der om sommeren, og når uteluften kommer inn i en kald kjeller og kjøles ned får du inn mengder med fukt.

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jeg trodde du skulle støpe nye vegger ifølge ditt første innlegg derav svaret. Pusse er det beste på dine gamle vegger. Gips i kjeller kan mugne.

D Dublin skrev:
Hvorfor ikke bare kjøre med pussede innervegger og klinker-/steinbelagte gulv? Male veggene med silikatmaling slik at de kan puste. Det kan være nødvendig med en luftavfukter for å holde kontroll på luftfuktigheten.
Vet du hvordan fukten kommer inn i kjelleren? Er det via vegg, gulv eller luft? Gjetter at det kan bli veldig varmt og fuktig der om sommeren, og når uteluften kommer inn i en kald kjeller og kjøles ned, får du inn mengder med fuktighet.
👍 Akkurat det jeg foreslo i min e-post til arkitekten, altså pusse innerveggene og deretter male. Ser man ofte der nede. Føles også bra å kunne ha kontroll på om et sted begynner å se fuktig ut.

Angående fukt, så er i prinsippet alle kjellere i gamlebyen fuktige. Ofte er det en kombinasjon av at husene er bygget kloss inntil hverandre (uten tanke på drenering, fuktspærre osv. - ingenting man brydde seg om på den tiden) og at den veldig varme luften treffer kalde steinvegger i kjelleren og at kondens da dannes. Ofte blir det bedre om man kan få luften til å sirkulere. Så snart det begynner å blåse synker fuktigheten betraktelig. Vår kjeller er nok en av de minst fuktige jeg har sett, så på den måten har vi flaks. Veggene lengst inn har dog fuktflekker, så vi kommer til å installere et ventilasjonssystem for å få luften til å sirkulere bedre.

• Liker
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jeg trodde du skulle støpe nye vegger ifølge ditt første innlegg, derav svaret. Pusse er det beste på dine gamle vegger.
👍 Høres fornuftig ut!

Matti_75 Matti_75 skrev:
Gips i kjeller kan mugne.
Ok, bra å vite. Jeg som alltid har trodd at gipsplate er veldig motstandsdyktig mot nettopp fukt og mugg.

M mvs skrev:
Ok, bra å vite. Jeg som alltid har trodd at gipsplate er veldig motstandsdyktig mot akkurat fukt og mugg.
Skulle du få for deg å bruke noe platemateriale så er våtromsplater å foretrekke, men som sagt heller pussede vegger.

• Liker
mvs
  • Laddar…
M mvs skrev:
Veggene lengst inne har imidlertid fuktflekker, så vi kommer til å installere et ventilasjonssystem for å få luften til å sirkulere bedre.
Her tror jeg det er bra å lese seg godt opp. Det er vanskelig med kalde kjellere og varm, fuktig uteluft. Passe ventilasjon i kombinasjon med egnet avfukting er nok melodien, men det virker ikke alltid enkelt å få til en god løsning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.