Vi er nå hjemme igjen etter en lang julehelg og har igjen tilgang til tegningene.
Slik var det ment å se ut før bygningsingeniøren foreslo å bygge et «hus i huset», dvs å støpe ytterligere 23 cm innvendig vegg innenfor de eksisterende innvendige veggene.
Vi vil gjerne beholde planløsningen nedenfor, så vi heller nå mot å lage en ny trebjelkelag istedenfor å støpe betonggulv. Loftet har allerede et tykt betonggulv, så jeg antar at vi må gjøre om det til trebjelkelag, ellers kan vi nok ikke fjerne de tykke veggene som er markert i lilla på tegningene.
Jeg har nå lest så godt det går på internett og hvis jeg forstår riktig så bør følgende gi et stabilt gulv over en spennvidde på 5m. Vi vil selvsagt la bygningsingeniøren regne nærmere på dette, men ville høre om noen av dere har noen tanker/kommentarer før jeg sender dette til arkitekten.
Det der blir nok fint, selv om man tradisjonelt legger noe grovere gulvplank i stedet for 22/25 mm OSB.
Du skal så klart overlate dimensjonering til arkitekten/byggeingeniøren, det er jo ikke riktig kundens jobb kan man synes 😀 Men i prinsippet er du nok rett ute i størrelsesordningen på dimensjonene.
Er det så nøye med dampsperre i et bjelkelag?
Isolasjonen vet jeg heller ikke om tilfører så mye?
Med tanke på at det blir veldig mye "gjennomgående" tre så blir det nok ikke så mye til lydisolering heller?
Om det var det som var tanken?
Kanskje satse på et trinnlyddempende teppe under parketten (så nå at du allerede har skrevet det).
Å fylle hele rommet med isolasjon virker iallfall unødvendig.
Mange forespråker at man ikke fullisolerer (om det er lyddemping man er ute etter) men bedre at lyden får gå gjennom ulike materialer, om det stemmer vet jeg ikke...
Det der blir nok fint, selv om man tradisjonelt legger noe grovere gulvplank i stedet for 22/25 mm OSB.
Du skal så klart overlate dimensjoneringen til arkitekten/bygningsingeniøren, det er jo ikke riktig kundens jobb kan man synes 😀 Men i prinsipp er du nok rett ute i størrelsesordningen på dimensjonene.
Takk. Deilig å høre at man ikke er helt på bærtur 😅
Snakket med en fyr på Bauhaus som virket kompetent. Han mente at 22mm OSB er ganske standard. Vi la det i en leilighet for noen år siden (også trebjelkelag) og det ble veldig stabilt. Nå husker jeg ikke hvilken cc-avstand vi hadde der, men tenker at 500mm cc likevel er ganske smalt...
Er det så nøye med dampsperre i et bjelkelag mellom etasjene?
Jeg vet heller ikke om isolasjonen tilfører så mye?
Med tanke på at det blir veldig mye "gjennomgående" tre så blir det vel ikke så mye lydisolering heller?
Takk. Jeg vet faktisk ikke om dampsperre er nødvendig. Når jeg leste meg opp, ble det konsekvent nevnt på de svenske sidene, men ikke alltid på de tysk- eller engelskspråklige. Tenkte at det i alle fall ikke burde skade, og det er vel nokså enkelt å installere.
Angående isolasjon, så ja det er først og fremst tenkt som lydisolasjon. Jeg trodde faktisk at det skulle gjøre ganske stor forskjell, men kanskje jeg tar feil. Kanskje det avhenger av hvilken isolasjon man velger?
Når jeg søkte på nettet, foreslo mange 20mm gipsplate i stedet for standard 13mm, da den tykkere platen tydeligvis lydisolerer betydelig bedre. Ble litt overrasket over at 7mm skulle gjøre en slik forskjell ... er fortsatt litt skeptisk.
Bra å vite. Tusen takk. Noen spesiell isolering som du anbefaler for å oppnå maksimal lydisolasjon?
Steinull er vel det man vanligvis utgår fra i bjelkelagsisolasjon men det er bare marginalt bedre enn glassull..
Du trenger ikke å kjøpe dyre spesielle, men sjekk hva de har i byggevarehandelen der nede..
Isolert bjelkelag gjør stor forskjell mot et som ikke er det når det kommer til lydisolering.
Så det anbefales absolutt…
Ja det der vet du sikkert bedre enn meg.
Men full isolert eller med luft mellom?
Jeg har lest på nettet og bygget innervegger med 45*70 og da satt 45 isolasjon, men jeg vet ikke om det er rett eller feil, like gjorde jeg med innertak.
Trinnlyd vil jo gå rett ned uten demping mellom parkett og gulvplate hvis man fester innertaket direkte i limtrebjelkene?
Takk. Jeg vet faktisk ikke om dampsperre trengs. Når jeg leste meg opp, nevnes det konsekvent på de svenske sidene, men ikke alltid på de tysk- eller engelskspråklige. Tenkte at det i alle fall ikke burde skade og det er jo forholdsvis lett å installere.
Når det gjelder isolering, så ja det er da hovedsakelig ment som lydisolering. Jeg trodde faktisk at det skulle gjøre ganske stor forskjell, men kanskje jeg tar feil. Kanskje avhenger det av hvilken isolasjon man velger?
Når jeg søkte på nettet, så foreslo mange 20mm gipsplate i stedet for standard 13mm da den tykkere platen tydeligvis lydisolerer betydelig bedre. Ble litt overrasket at 7mm skulle gjøre en slik forskjell ... er fortsatt litt skeptisk.
20mm gipsplate er betydelig tyngre og litt stivere enn 13mm gipsplate. Noe som betyr en hel del for lydisolering. En vanlig anbefaling er f.eks. doble gipsplater på vegg mot lydkilde som en god (pris og plass) løsning.
Har dessverre ikke i hodet en relevant test av det akkurat nå.
Ja det der vet du sikkert bedre enn meg.
Men fullt isolert eller med luft mellom?
Jeg har lest på nettet og bygd innervegger med 45*70 og da satt 45 isolering, men jeg vet ikke om det er riktig eller galt, like gjorde jeg med innertak.
Trinnlyd vil jo gå rett ned uten demping mellom parkett og gulvskive om man fester innertaket direkte i limtrebjelkene?
Det finnes nok ingen riktig eller feil... Mange isolerer mellomvegger som du beskrev..
Jeg ville lagt i minimum 95mm i et bjelkelag..
Trinnlyden dempes litt med isolasjon i bjelkelaget, men vil man fjerne mer av den så er et trinnlydsdempende mellomlegg bedre..
Gips har også en stor innvirkning på lyden mellom etasjene..
Dampsperre hadde jeg ikke satt der hvis man ikke har det konsekvent over hele boligen...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.