Hei, er på vei til å selge sommerhuset og trenger all info jeg kan få om en sak som har dukket opp:
Ved besiktigelsen påpekte besiktigelsesmannen bjelkelaget under gulvet og mente at det kunne være impregnert med kreosot. Jeg tolker det ikke som en vurdering av at det er slik men snarere at det kan være slik, men hvordan avgjør man hvilket?
Huset er bygget mot slutten av 60-tallet og står på torpargrunn.
Er takknemlig for all info dere kan tenkes å ha!

tjenare! at dette skulle være kreosot, kan man nok ikke avgjøre bare så der. telefon stolper var tidligere imp med kreosot. fargen var brun. om du må finne ut hva det er, må du nok levere inn en bit for analyse.

jilted skrev:
Hei, er på vei til å selge sommerhytta og trenger all info jeg kan få om en sak som har dukket opp:
Ved inspeksjonen påpekte inspektøren bjelkelaget under gulvet og mente at det kunne være impregnert med kreosot. Jeg tolker det ikke som en vurdering at det er slik, men snarere at det kunne være slik, men hvordan avgjør man hvilket?
Huset er bygget mot slutten av 60-tallet og står på torpargrunn.
Er takknemlig for all info dere kan tenkes å ha!
Nå husker jeg ikke hvor jeg har lest dette, men det finnes i hvert fall en undersøkelse som viser at kreosot i grunnen ikke skal være farlig!

Co > Husker du hvor du leste det, så er jeg ytterst takknemlig :-)

Jeg er ikke særlig bekymret for at det skulle være slik, de jeg har snakket med som har litt innsikt i byggemåten for området på den tiden, sier at det ikke ble brukt, men det ville være fint å få det helt utelukket.

Fikk tak i en hyggelig person hos kjemikalieinspeksjonen som hadde svar på tiltale :-)
For å bruke kreosotimpregnert treverk i hager og lekeplasser må treverket være eldre enn 30 år, etter den tiden har nivåene i treet sunket så mye at risikoen er ubetydelig. Det innebærer i sin tur at det 40 år gamle bjelkelaget i vår hytte er helt risikofritt og gjerne kan bli sittende.

jilted skrev:
Fikk tak i en hyggelig person hos miljøtilsynet som hadde svar på tiltale :-)
For å bruke kreosotimpregnert virke i hager og lekeplasser må virket være eldre enn 30 år, etter den tiden har innholdet i treet sunket så mye at risikoen er ubetydelig. Det betyr i sin tur at den 40 år gamle bjelkelaget i vår hytte er helt risikofritt og godt kan bli sittende.
Dette stemmer hvis det er stolper eller sviller som er utendørs og blir utsatt for vær og vind. Om det befinner seg i en grunn er sannsynligvis innholdet høyere enn om det hadde vært utendørs.

Dog lurer jeg på hva det har for reell påvirkning om bjelkelaget er impregnert med kreosot. Det er jo ingen stoffer som blir luftbårne, men det går ned i bakken om det går noe sted. Det blir naturligvis problemer om du skal rive huset, da må du levere kreosot-materialet på deponi.

Hvordan gikk det med kreosoten?
Har selv en sommerhytte som vi holder på å bygge om og oppdager at man tydeligvis sprutet på kreosot da den ble bygget på 60-tallet?
Skal man bytte bjelkelag eller hva gjør man?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.