Skärgårdsbyggare
Synes det er litt vanskelig å finne riktig blant reglene. Men om man vil sette opp glassrekkverk rundt en takterrasse (ca. 3,5 meter høyde), hva er kravene å forholde seg til?

Som jeg forstår det skal det være minst 110 cm høyt med maks 10 cm (?) luft under. Eller er det 5 cm som gjelder?

Så er spørsmålet om det må være laminert eller om det er ok med herdet. Da mener jeg ikke hva folk synes er passende, men hva reglene faktisk foreskriver. Krav til tykkelsen på glasset?

Tanken er jo selvfølgelig om man kan bruke en av de billigere variantene fra Rusta, Jula etc.

• Liker
korrekorre
  • Laddar…
Skärgårdsbyggare Skärgårdsbyggare skrev:
Synes det er litt vanskelig å finne rett blant reglene. Men om man vil sette glassrekkverk rundt en takterrasse (ca. 3,5 meter høyde), hva er kravene å forholde seg til?

Som jeg forstår det skal det være minst 110 cm høyt med høyest 10 cm (?) luft under. Eller er det 5 cm som gjelder?

Så er spørsmålet om det må være laminert eller om det er ok med herdet. Da mener jeg ikke hva folk synes er passende, men hva reglene faktisk foreskriver. Krav til glassets tykkelse?

Tanken er jo så klart om man kan bruke noen av de billigere variantene fra Rusta, Jula etc.
110cm høyt, maks 5 cm fra gulv. Laminert glass om høyde altangulvet er over 2 meter

Kilde mål: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ken på trapplan inom den,minst 1,1 meter höga.

Kilde laminert: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glas håller ihop om,skydd mot fall genom glas.

• Liker
Skärgårdsbyggare
  • Laddar…
N
Jeg vil anbefale herdet laminert glass for best sikkerhet. Det tåler mye og man faller ikke gjennom som med herdet enkeltglass. Det gir dessuten mindre kuttskader om man faller mot det sammenlignet med ikke-herdet laminert glass.

Herdet laminert minst 4+4mm tykkelse. Men det avhenger av størrelsen på glassene.

• Liker
Skärgårdsbyggare
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.