Jeg har et 1,5-plans hus med kjeller bygd i 1956. Huset har en lettbetong stamme med støpte bjelkelag i begge plan. Nå skal jeg bygge ut underetasjen og har bestemt meg for et støpt bjelkelag som gjøres som en plate på mark, men hevet like høyt som sokkelen på huset. Bjelkelaget mellom 1. og 2. etasje er også betong, og en del av min utbygging er så å si allerede gjort da jeg har en terrasse i nederste plan, 5*2,5 meter med en balkong i øvre plan, 5*2 meter. Nå skal jeg forlenge "terrassen" til 5*4 meter og trenger dermed å forlenge balkongens gulv, "terrassens" tak til 5*4 meter. Det føles ikke helt som om den beskrivelsen ble tydelig ;-)
Jeg kan egentlig velge å lage bjelkelaget til andre plan i tre, men da hele overdelen kommer til å bli en balkong er jeg bekymret for lekkasje hvis jeg blander et betong- og trebjelkelag midt i balkongen, så derfor har jeg i prinsippet bestemt meg for betong også der. Dette medfører imidlertid med arbeid med å bygge støpeformer og jeg vil også trenge en pumpebil for å få opp betongen.
Mitt spørsmål er nå hva det koster å støpe, kr/kvm, et bjelkelag én etasje opp? I ytterkantene blir det slanke stålsøyler, og innfestingen mot eksisterende bjelkelag håper jeg man kan dobbelt feste det nye.
Kom gjerne med synspunkter på min konstruksjon og mine ideer. Jeg har tenkt litt på Planjas Combideck-løsning, men vet ikke om det ville gjøre saken enklere eller billigere.