Det er ingen garanti for at 10mm platen er plan... Det er ganske vanlig at den er kupete dessverre. Hør med noen lokal bedrift som har laserskjæring om de kan skjære til målene for deg. Får du tak i en bra plate så må du be alle naboene pent om hjelp til å løfte den på plass, om du ikke har talje og magnet for hånden. / Micro

Jeg jobber med blikk om dagen, har vanskelig for å forestille meg at ikke 2mm skulle være mer enn nok for en arbeidsbenk. :)

Sent from my YP-G70 using Tapatalk

Jeg har bygget flere arbeidsbord hvor kravene til planhet har vært svært høye (+-0,5mm/m), og det har ikke vært mulig å løse med en tykk plate. Har du krav til planheten, må du spesialbestille platene, og det blir ikke billig. De må blant annet håndteres på en spesiell måte under transporten; vanlige heiseanordninger for plate kan ikke brukes for eksempel.

Det jeg har gjort er å sveise sammen en ramme i firkantrør, og deretter lagt på en 2-4mm plate som har kunnet justeres etter rammen, og eventuelt shimses for å bli plan.

Jeg har også montert 30-40kg skrustikke på arbeidsbenker og har da forsterket rammen under bordplaten der skrustikken er montert.

Den enkle veien er ofte den letteste.
Fant en brukt arbeidsbenk, solid, veldig bra kvalitet og høydejusterbar. Skruestikke modell solid. Skuff med store fine skuffer. Alt til prisen av en 1/3 del av hva bare den tiltenkte benkeplaten min ville koste.
:-)

SBH skrev:
omtrent 4500kr ekskl moms
men da er det større mål 2500x1250
Er virkelig påslagene så store?

Tibnor har i det minste 2000x1000 og den koster 11,60-12,60 per kg (veier 160 kg for 10mm). Det blir 1856-2016kr, har deres forhandler påslag på cirka 100%?

Jeg har aldri kjøpt plater eller lignende, men jeg har antatt at prisene er nærheten av Tibnors listepriser.

Her finnes det litt priser og annet "bra å ha" http://www.montano.se/ bl.a. corten plåt som mange spør etter har jeg sett.

Har selv et mindre sveisebord i 10mm plåt, og tenker bygge meg et nytt større montasjebord i nye garasjen.
1x2m er mumma, går å bruke til en hel masse ting, rammefiksturer osv ;)

//Jante

Har man en tykk plate så går det an å sveise fast fiksturer i benken uten at platen slår seg merkbart.

10 mm er nok i tynneste laget, jeg har 15.

Dere som skriver om prisen, SBH:s pris er for 3,13 m2 og Belarus for 2 m2
Prisene ligger dermed i samme område.

Protte

Litt i seneste laget. Prøv å finne noen som jobber mye med plater.

Format 2500 X 1250 B/O 250.0 KG/ST
Varmvalset 355 MC 10.0
Kostnad 2012-08-06 8,10 kr

Det er hva vi betaler på jobben, pluss mva dog Be group/Rukki/Guijab. Samme priser hos dem. Kan legge på noen øre. Kjører selv med 10mm og 45-75 stående under. Det blir stabilt og perfekt når man sveiser med, platen er så tykk at varmen sprer seg fint.

Hei! ja dette var en gammel tråd håper dere er våkne.

En plate 10mm 600x800mm skulle den være veldig skjev. Jeg vurderer å ha den som plate på mitt fresebord, ja fresebord for tre så det føles ikke som om man må ha en planfrest overflate.

Krillew skrev:
Hei! ja dette var en gammel tråd håper dere er årvåkne.

En skive 10mm 600x800mm ville den vært veldig skjev. Jeg vurderer å ha den som skive på mitt fresebord, ja fresebord for tre så det føles ikke som om man må ha en planfreste overflate.
Plåtbord til snekkeri pleier ikke være så vellykket, det blir ikke flatt nok. Tror det fungerer bedre med tykk mdf istedenfor.
Om du skal prøve med plåt bruk kaldvalset det er ofte litt planere.

Hei! Jeg har mdf i dag og det glir dårlig på platen. Samt den slites ganske hardt når man legger opp tyngre stykker. Jeg har en ileggsplate i eloksert aluminium og den ser ikke bra ut. Jeg skulle ønske jeg hadde noe hardere.

Jeg har også prøvd å bruke formplyfa det glir bra men holder ikke så lenge.
Støpejern er vel det optimale, du får kjøpe en gammel bordsfres og ta bordet av, de går jo for 1-2 tusen iblant.

Jo støpejern jeg tenkte man kunne lage en budsjettvariant. Fordel med en tykk stålplate er at man kan sveise og lage gode fester for mothold mm.
Hva tror du om noe sånt her RigaMEL http://www.rigawood.se/produkter.html

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.