BRF:en jeg bor i har fått fyringsforbud til vi renoverer våre skorsteiner. Vi har tatt inn et par tilbud, men synes de ligger høyt i pris. Skorsteinene er 22m høye og det inngår i arbeidet å koble til eventuelle ovner. Huset har 8 skorsteiner og slik det ser ut nå er det aktuelt å gjøre noe med 5 av dem.
Et av tilbudene jeg kan ta som eksempel går på 60.000 per skorstein, da inngår både materiale og arbeid. Er det en markedsmessig pris?
Av de 60.000 er ca 15.000 arbeidskostnad og resten materiale. En av materialpostene jeg reagerte på er det fleksible syrefaste røret (180mm) som koster 20.000 per skorstein, dvs. ca 1.000 per meter.
Er dette normale materialkostnader eller har de en solid fortjeneste der?
Edit: Trenger vi forresten 180mm rør? Ser kostnaden går ned ganske mye hvis man reduserer dimensjonen (ganske naturlig). Som mest er det 4 tilkoblinger til det samme røret.
Et av tilbudene jeg kan ta som eksempel går på 60.000 per skorstein, da inngår både materiale og arbeid. Er det en markedsmessig pris?
Av de 60.000 er ca 15.000 arbeidskostnad og resten materiale. En av materialpostene jeg reagerte på er det fleksible syrefaste røret (180mm) som koster 20.000 per skorstein, dvs. ca 1.000 per meter.
Er dette normale materialkostnader eller har de en solid fortjeneste der?
Edit: Trenger vi forresten 180mm rør? Ser kostnaden går ned ganske mye hvis man reduserer dimensjonen (ganske naturlig). Som mest er det 4 tilkoblinger til det samme røret.
Sist redigert:
Høres ganske rimelig ut. Vi betalte 20 000 for glidestøping av to piper i vår skorstein, som går fra kjelleren og gjennom under- og overetasjen, for to år siden.
Det høres rimelig ut, i sameiet jeg bodde i tidligere betalte medlemmene som ville bruke kakkelovnen 1000kr/m per røykgang, vi hadde 16m til taket altså 16.000 - billigere for de som bodde i øverste etasje.
Klikk her for å svare