Vi ser litt på å kjøpe en eiendom med tilhørende låver. Låvene er gamle, falleferdige og har eternittak, og fremfor alt er de gigantiske. Jeg vil anslå 10x40 m per låve. Har forsøkt å google hva det kunne koste å rive dem, men det er vanskelig å finne estimater. Noen som har gjort noe lignende og kan hjelpe meg med estimatet?

Petter Höglander Petter Höglander skrev:
Vi vurderer å kjøpe en eiendom med tilhørende låver. Låvene er gamle, falleferdige og har eternittak, og fremfor alt er de gigantiske. Ville anslå 10x40 m per låve. Har prøvd å google hva det kunne koste å rive, men vanskelig å finne anslag. Er det noen som har gjort noe lignende og kan hjelpe meg med vurderingen?
For eternitten rev vi et tak nylig, betalte ca 100k for 300m2 riving + bortkjøring (hadde allerede stillas på plass)

Som privatperson tror jeg aldri at man kan tjene mer penger på noe annet jobb enn dette.
En engangs overall som kastes, et bra munnbind.
Ta ned, plast inn og kjør til søppelfyllingen.
Ingen vanskelig jobb, ingen jobb som krever større styrke eller noen spesiell egenskap, men en enkel drittjobb som firmaer tar veldig godt betalt for.

• Liker
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
Som referanse ville tak- og henholdsvis saneringsfirma ha 100.000 resp 72.000 for å ta ned og transportere bort eterniteten på mitt 190 kvm saltak.

Magnus E K
Det eneste rette er at den som la dit disse over 1000 m² eternittak også får plukke ned og frakte dem bort, død eller levende. Riktig tid på året for å ta en tur til kirkegården og lete etter spøkelser.

Jeg sier det samme som argastesnickarn. Tenk etter og vær forsiktig og kjøp en dyr og bra gummimaske med ekstra fint patronfilter. Engangsoverall og gummistøvler. Vask klærne som du har under før du tar dem inn i boligen etterpå.

Når det gjelder låvene ellers, skal du gå gjennom dem og se om de virkelig er så falleferdige. Ofte holder det med et nytt korrugert blikktak av billigste sort og noen titusen kroner i støm- og fasadereparasjoner, og så holder et gammelt skrøpelig uthus i 70 år til.
Totalkostnaden kan bli et eller annet sted rundt fem hundre kroner kvadratmeteren med litt flaks pluss litt eget arbeid. Forsøk å bygge noe nytt for den prisen.
Store uthus er til stor nytte senere når biler, båter, traktorer og ved skal under tak. Vil man selv eller en eller annen etterkommer starte firma, så går det betydelig bedre å komme i gang dersom det finnes kalde lagerrom. Det er mange som har blitt reddet fra evig bidragsavhengighet ved at de kunne starte et firma i farfars gamle fjøs og derfor kunne komme i gang med mindre kapital.
Ellers pleier man å kunne leie ut båtopplag eller campingvognopplag i gamle uthus og ha en hyggelig ekstrainntekt av det.

• Liker
Magnus E K og 4 andre
  • Laddar…
Personlig ville jeg aldri rive en låve, det som er bygd kan repareres.
Hva er tilstanden til taket, og hvorfor skal det rives?
Ikke bare jeg, men mange andre trenger plass under tak.

Men hvis det skal rives, kan du rive og kaste taket selv, så gjør en graver resten og pakker i containere, gitt at det ikke går an å brenne opp i vinter.

Lykke til
/W

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.