J
Hei
Jeg har montert takgips og satt strimler i langsidene og sparklet dem. Endesidene har jeg bare sparklet og påført microli. Nå når jeg skal male, vises endesidene tydelig :-)
Hva gjør jeg nå?
Kan jeg åpne en nedsenkning ca. 10 cm i endesidene og sette inn strimmel, sparkle, og deretter slipe glatt i nivå med microliten og male etterpå? Eller hva har dere for forslag?

Hvorfor vises skjøtene? Har sparkelen sunket eller har de sprukket? Jeg synes ofte det trenger å sparkles flere ganger da sparkelen synker. Til neste prosjekt vil jeg sparkle med gips i stedet for ferdigsparkel og håper det synker mindre over tid.

Du kan ikke slipe gjennom papiret for deretter å sette remse. Da er det bedre å remse over og sparkle flatt over remsen et godt stykke ut til sidene.

J
T toolman77 skrev:
Hvorfor synes skjøtene? Har sparkelmassen sunket eller har de sprukket? Jeg synes ofte det trenger å sparkles flere ganger da sparkelmassen synker. Til neste prosjekt kommer jeg til å sparkle med gips i stedet for ferdig sparkel og håper at det synker mindre over tid.

Du kan ikke slipe gjennom pappen for deretter å sette remse. Da er det bedre å remse over og sparkle flatt over remsen et godt stykke ut til sidene.
Jeg tror at da jeg limte microliten så har gipsen svulmet ved kortskjøtene. Nå har det blitt en liten forhøyning ved skjøten. Det er ikke mer enn et par millimeter. Jeg tenker på 3 forskjellige alternativer.
1. Slipe den jevn og male
2. Sparkle bredt over microliten og deretter slipe og male
3. Skjære ut 5cm høyre og venstre av skjøten slik at det blir en senking og lime remse og sparkle på/ slipe og male
Kan man sparkle et tynt lag på microlit? Jeg har aldri gjort det. Jeg pleier for så vidt å sparkle skjøtene mellom tapet, men det er bare 1 mm. Har du gjort det før? Hva ble resultatet i så fall?

H
For å lure øyet, det er det som gjelder. Å få noe til å ikke synes i taket er vanskelig, det blir et strølys fra vinduene som fremhever alt i taket. Sparkling (såkalt bredsparkling) skal være minst 25 cm på hver side av skjøten med remse/papir over, samt at det må sparkles flere ganger.
Det skal være en laaang kul over skjøten, spesielt i tak, da kan øyet lures.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.